همشهری آنلاین: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با یادآوری اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: متاسفانه به فعالیت این کانون‌ها با ۲۲ هزار شعبه در کشور پرداخته نمی‌شود و منتقدان فقط مسایلی همچون موسیقی و فیلم را می‌بینند.

حجت الاسلام شاهمرادی

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمراد افزود: متاسفانه کارها سیاسی و برخوردهای خطی و رسانه‌ای در کشور باعث شده تا فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کمتر دیده شود در حالی که اکثر این کانون‌ها اثرگذار هستند و بنده که به بسیاری از استان‌ها مسافرت می‌کنم، از نزدیک شاهد تاثیرگذاری این کانون‌ها و تعامل آنان با مردم و جوانان بوده‌ام که به دور از مسائل جناحی صورت می‌گیرد.

وی برخوردهای سیاسی و جناحی را همچون نورافکن‌هایی دانست که اجازه دیده شدن ستاره‌های پاک و زلال را نمی‌دهد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات کمتر به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری می‌پردازند در حالی که این کانون‌ها در گستره‌ای وسیع در سراسر کشور با 22 هزار شعبه و به عنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای بسیار ماندنی و قابل افتخار داشته و کسی به آن نمی‌پردازد و اکثرا به مسائلی همچون موسیقی و فیلم می‌پردازند.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور در بخش ديگر سخنانش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران و نقش و جایگاه مسجد در فعالیت‌های اجتماعی، گفت: یکی از مهمترین مشکلات مربوط به مسجد، کمبود امام جماعت است و حوزه‌های علمیه باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کنند.

وی وجود مرکزی برای هماهنگی در اعزام روحانیون و طلاب به مساجد فاقد امام جماعت را ضروری دانست و گفت: نداشتن امام جماعت لطمه‌ای بزرگتر از نداشتن مسجد است و سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب وظیفه حوزه علمیه قم را برای تصدی‌گری و گسیل روحانیت به سوی وظیفه اصلی که انذار مردم است، مشخص می‌کند.

شاهمرادی اضافه کرد: طلاب و روحانیون سال‌ها در حوزه‌های علمیه مشغول درس و آموختن علم دین هستند ولی اثر وجودی آنان از نظر مردمی در چنین مجامعی مشخص می‌شود و نداشتن امام جماعت یکی از دردهای بزرگ مسجد است که مصیبت آن بیش از سایر مشکلات است.

این پژوهشگر مذهبی از حوزه‌های علمیه سراسر کشور به ویژه حوزه‌های قم و مشهد مقدس خواست تا برنامه‌هایی را برای اعزام روحانیون به مساجد مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم کشور در دستور کار خود قرار دهند.

  • توزیع جغرافیایی مسجد مدیریت شود

شاهمرادی، مسجدسازی را یکی از نیازهای کشور دانست و گفت: در بسیاری از مناطق با کمبود مسجد روبرو هستیم ولی در مسجدسازی باید به نیاز محله‌ها دقت کرد. چون گاهی در یک محل، مساجد بسیاری وجود دارد ولی در برخی مناطق هیچ مسجدی وجود ندارد و باید یک مرکزی مسئولیت مدیریت توزیع جغرافیایی مسجد را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به تمایل خیران و افراد نیکوکار برای اهدای زمین یا پرداخت هزینه ساخت مسجد، گفت: اگر این هزینه‌ها در مسیر صحیح هدایت شوند، مشکلات بسیاری از مناطقی که با کمبود مسجد روبرو هستند، حل خواهد شد.

  • تاثیر معنوی مسجد در محله

شاهمرادی درباره استفاده صحیح ائمه جماعات از شیوه‌های صحیح کار در مسجد، گفت: ائمه جماعت در مساجد در مرحله اول باید با نیاز جوانان آشنایی داشته باشند و از طرف دیگر نیاز جامعه را بشناسند و سپس تناسبی میان نحوه جذب جوانان و نسل نو به مسجد و نیازهای آنان برقرار کرده و به فعالیت بپردازند.

وی نتیجه فعالیت‌های چنین امام جماعتی را همان کارکردی مورد انتظار مسجد دانست و گفت: اگر مسجد، پایگاه امت اسلامی است باید از این پایگاه شاهد ترویج معارف دین و عملکردهای دینی باشیم و اگر مسجد نتواند از نظر معنوی در محله اثرگذار باشد، عملکرد خود را نخواهد داشت.

  • ضرورت هماهنگی میان امام جماعت، هیات امناء و جوانان مسجدی

شاهمرادی درباره مسائل حاشیه‌ای در مسجد گفت: برخی از مشکلات مربوط به ائمه جماعت است که به دلایلی شور و اشتیاق ندارند و بعضی ایرادات نیز هیات امناء مسجد است که حس همکاری ندارند و گاهی نیز مشکل به جوانان مربوط می‌شود و لذا تعامل سازنده بوجود نمی‌آید.

وی بر ضرورت نظارت بر فعالیت‌های مسجد از طریق یک مرکز بالاتر گفت: هنوز یک جایی بالاتر که این سه عنصر را با هم هماهنگ و مشکلات را حل کند، وجود ندارد. متاسفانه برخی مساجد محل زورآزمایی شده و جایی بالادستی نیست که با یک سعه صدر و اخلاق اسلامی بتواند آنان را به یکدیگر مرتبط کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به فراوانی مراکز تصمیم‌گیری در موضوع مسجد گفت: یکی از ایرادات این است که در همه جا تلاش کرده‌ایم با ایجاد مرکزی جدید مشکلات را حل کنیم در حالی که با همین قوانین و مستندات قبل می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: در حوزه مسجد نیز امروز این مشکلات انباشت شده و کارهای موازی در واقع باعث اختلال است و بخش‌های فرهنگی در کشور نیز این مشکل را دارند و نهادهای فرهنگی متعدد و حتی متضاد با یکدیگر رقابت می‌کنند و همه به دنبال مسائل مالی و بودجه هستند.

کد خبر 344405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha