جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

داوود رشیدی پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری فراموشی، صبح روز جمعه ۵ شهریور در ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل خود در تهران از دنیا رفت و با رفتن او تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یکی از تحسین‌شده‌ترین ستون‌های بازیگری خود را از دست داد.

رشیدی

به گزارش همشهري، او با نام شناسنامه‌اي داوود رشيدي‌زاده ۲۵ تير ۱۳۱۲ در تهران به دنيا آمد و از نخستين چهره‌هايي بود كه همراه بزرگاني چون علي نصيريان، عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي و محمدعلي كشاورز روي صحنه تئاتر ايران به‌ويژه در تماشاخانه سنگلج رفت. او داراي نشان درجه يك فرهنگ و هنر بود و بازي در سينما را در 1350با «فرار از تله» جلال مقدم آغاز كرد. مرحوم رشيدي آخرين بار 5سال پيش در «اكباتان» مهرشاد كارخاني مقابل دوربين رفت.

شايد ماندگارترين كار اين بازيگر فراموش‌نشدني سريال «هزاردستان» مرحوم علي حاتمي بود كه در آن نقش مفتش شش‌انگشتي را به استادانه‌ترين شكل ممكن ايفا كرد. درخشش نقش نه‌چندان اصلي مفتش چنان بود كه تقريبا تمام بازيگران پرشمار و ستاره آن سريال ماندگار را زير سايه گرفت و رشيدي در كنار مشايخي به نقش رضا خوشنويس، نصيريان به نقش ابوالفتح و كشاورز به نقش شعبان استخواني 4ستاره بي‌بديل هزاردستان بودند.

از ديگر سريال‌هاي مهم كارنامه پربار مرحوم رشيدي مي‌توان به «گرگ‌ها»، «عطر گل ياس»، «امام علي(ع)»، «گل پامچال»، «آواي فاخته»، «آخرين ستاره شب»، «معصوميت از دست رفته»، «ولايت عشق»، «مختارنامه»، «كلاه پهلوي» و... اشاره كرد. هر چند او صرفا قائل به بازي در پروژه‌هاي فاخر نبود و در مجموعه‌هاي نه‌چندان جدي چون «ورثه آقاي نيكبخت»، «مهمانپذير طوبي»، «دايره ترديد» و... هم حضوري مؤثر و جدي داشت.

پس از بازي در چند فيلم سينمايي پيش از پيروزي انقلاب، رشيدي كه به واسطه حضور در بخش مديريتي تلويزيون از عرصه بازيگري دور شده بود، دوباره به سينما بازگشت و هنوز هم تماشاي هنرنمايي‌اش در «گل‌هاي داوودي» رسول صدرعاملي خاطره‌انگيز و دوست‌داشتني است. «كمال‌الملك» مرحوم حاتمي، «شيلات» رضا ميرلوحي، «خانه عنكبوت» عليرضا داوودنژاد، «تاتوره» و «بي‌بي چلچله» كيومرث پوراحمد و «ترديد» واروژ كريم‌مسيحي از ديگر فيلم‌هاي او در مقام بازيگر سينماست.

مرحوم رشيدي بيش و پيش از درخشش در عرصه‌هاي سينما و تلويزيون، از معتبرترين نام‌هاي عرصه كارگرداني تئاتر ايران بود و ازجمله نمايش‌هايي كه با موفقيت روي صحنه برد، مي‌توان به «در انتظار گودو»، «ريچارد سوم»، «پيروزي در شيكاگو»، «منهاي دو»، «آقاي اشميت كيه؟» و... اشاره كرد. او پايه‌گذار گروه تئاتر امروز در دهه 40شمسي بود كه استعدادهايي چون پرويز فني‌زاده، داريوش فرهنگ، مهدي هاشمي، فهيمه راستكار، سياوش طهمورث، مرضيه برومند، سوسن تسليمي و... را به عرصه هنر معرفي كرد.

همزمان با درگذشت رشيدي، شبكه مستند، پرتره «دايره داوود» با موضوع زندگي حرفه‌اي اين بازيگر پيشكسوت را روي آنتن فرستاد. اين فيلم به كارگرداني اردشير شليله ساعت 14امروز بازپخش مي‌شود و در آن علاوه بر خود رشيدي، چهره‌هايي چون پوراحمد، هوشنگ گلمكاني، فاطمه معتمدآريا، پرويز نوري، مهدي هاشمي، ليلي رشيدي، احترام برومند، رضا بابك، شهلا حائري و سيروس ابراهيم‌زاده درباره كارنامه او حرف زده‌اند. راوي دايره داوود هم كورش سليماني است.

  • همدردي با خانواده‌هاي رشيدي و برومند

همزمان با انتشار خبر درگذشت زنده‌ياد داوود رشيدي، بسياري از اهالي فرهنگ و هنر براي ابراز همدردي و عرض تسليت اين غم بزرگ به خانواده‌هاي رشيدي و برومند در منزل آن مرحوم حضور يافتند. پيكر رشيدي مقارن ظهر جمعه به سردخانه بهشت زهرا منتقل شد و قرار است مراسم تشييع ساعت 9صبح روز يكشنبه 7شهريور از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار شود. مراسم يادبود اين هنرمند فقيد هم سه‌شنبه 9شهريور در مسجد جامع شهرك غرب برپا مي‌شود.

کد خبر 344424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha