درحالی‌که ترکیه از ۳ روز قبل عملیات خود را علیه کردهای سوریه در کنار نیروهای داعش شروع کرده است روز گذشته انفجار مهیب انتحاری در شهر جیزره(جزیره) در استان شرناک ترکیه کشته شدن حداقل ۱۱ مأمور پلیس و زخمی شدن بیش از ۸۰نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

انفجار کامیون بمبگذاری شده خسارت شدیدی به ساختمان مرکز پلیس شهر جیزره وارد کرد.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده يك كاميون بمبگذاري شده به‌صورت انتحاري مركز پليس اين شهر كرد‌نشين در جنوب‌شرقي تركيه را هدف قرار داد. اين كاميون در ساعت 7صبح به وقت محلي به وسيله راننده آن در پست ايست‌بازرسي بيرون مركز پليس منفجر شد و شدت انفجار به حدي بود كه يك ساختمان سه طبقه تقريبا با خاك يكسان شد.

به‌دنبال انفجار درگيري‌ و تيراندازي از سوي عاملان حمله صورت گرفت. مقام‌هاي تركيه ازجمله رئيس‌جمهور و نخست‌وزير اين كشور نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ ك‌ك) را به‌عنوان عامل اين حمله معرفي كرده‌اند اما هنوز هيچ گروهي به‌صورت رسمي مسئوليت آن را بر عهده نگرفته است. شهر جيزره در نزديكي مرزهاي سوريه و عراق قرار دارد و پيش از اين بارها شاهد صحنه درگيري پليس و نيروهاي پ‌ك‌ك بوده است.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به‌دنبال اين انفجار گفت: اين حمله بر عزم و اراده دولت و مردم ما براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي مي‌افزايد.بنعلي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه هم با اعلام اينكه آنكارا جنگي عليه تمام گروه‌هاي تروريستي آغاز كرده است وعده انتقام از پ ك‌ك به‌خاطر اين حمله را داد. او با متهم كردن پ‌ك‌ك گفت:

عاملان پست اين حمله جوابي را كه لايقش هستند خواهند گرفت. طي 2سال گذشته و با آغاز دوباره عمليات نيروهاي تركيه نيروهاي پ‌ك‌ك چندين حمله را عليه نيروهاي امنيتي اين كشور انجام داده‌اند. نيروهاي ويژه تركيه با همراه گروه شورشي موسوم به ارتش آزاد سوريه از بامداد روز چهارشنبه با ورود تانك‌هاي ارتش اين كشور به خاك سوريه و پشتيباني جنگنده‌هاي ائتلاف آمريكا عملياتي موسوم به «سپر فرات» را در مناطق مرزي شمال سوريه آغاز كرده‌اند.

در مرحله اول اين عمليات كه سوريه آن راتجاوز به خاك خود خوانده شهر جرابلس در نزديكي مرز تركيه به تصرف نيروهاي تركيه درآمده است. عمليات در خاك سوريه اما همچنان ادامه دارد و از روز پنجشنبه حتي تانك‌ها و بالگردهاي بيشتري از طريق جرابلس وارد خاك سوريه شدند. در اين عمليات همچنين مواضع نيروهاي كرد سوريه ازجمله «حزب اتحاد دمكراتيك كرد» (پ.ي.د) و «يگان‌هاي مدافع خلق» (ي‌پ‌گ) كه تركيه آنها را سازمان تروريستي مي‌خواند هدف قرار گرفته است.

يك مقام دولت تركيه به تازگي اعلام كرده كه اين كشور از 2سال قبل در حال برنامه‌ريزي براي ورود به خاك سوريه و عمليات شمال تركيه بوده است. مقام‌هاي تركيه به نيروهاي پ‌ي‌د و ي‌پ‌گ هشدار داده‌اند كه به شرق فرات عقب‌نشيني كنند؛ در غيراين صورت با «مشت آهنين» مواجه خواهند شد.

جان كري وزير امور خارجه آمريكا، روز پنجشنبه به‌صورت رسمي به همتاي تركيه‌اي خود اعلام كرد كه نيروهاي كرد در حال عقب‌نشيني به شرق فرات هستند. مقام‌هاي تركيه با پيشروي‌هاي اخير نيروهاي كرد ازجمله تصرف شهر منبج نگران تشكيل منطقه‌اي فدرال از سوي كردها در شمال سوريه هستند.

  • توافق درباره داريا

روز گذشته ارتش سوريه و گروه‌هاي مخالف در شهر داريا كه از سال 2012تحت محاصره نيروهاي سوري بوده به توافقي دست يافتند كه اجرايي شد. بر اين اساس 4هزار غيرنظامي از اين شهر به مراكز پناهندگي و اردوگاه‌ها منتقل مي‌شوند.

همچنين 700فرد مسلح به ادلب منتقل خواهند شد. ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت نيز عمليات‌هايي را در 2محور «المقالع» در جنوب غرب و دانشكده‌هاي نظامي در جنوب حلب آغاز كردند. سازمان ملل اعلام كرده روسيه با برقراري آتش‌بسي ۴۸ ساعته در حلب موافقت كرده تا نيروهاي امدادي بتوانند به مناطق تحت كنترل شورشيان كمك‌ ارسال كنند. روز گذشته جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم در ژنو با سرگئي لاوروف، همتاي روس خود ديدار كرد و دو طرف درباره جزئيات توافق همكاري دو كشور درباره سوريه گفت‌وگو كردند.

کد خبر 344431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha