مدیریت شهری در طرح کاهش، به‌دنبال آن است تا ماشینی که آلودگی بالا و خارج از استاندارد تولید می‌کند، در شهر تردد نکند و تعریف ساده طرح کاهش در همین یک جمله خلاصه می‌شود.

معاینه فنی خودرو

در پي ابلاغ طرح كاهش از اول شهريور از سوي وزير كشور، مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران گفت: چون ‌هم‌اكنون ، تعداد زيادي خودرو داريم كه توليد آلودگي بالايي دارند، بنا بر ضرورت پيش‌بيني كرديم تا اين طرح در چند مرحله انجام شود. اين طرح كه پيشنهاد‌دهنده آن شهرداري تهران است و با جديت دنبال اجرايي شدن آن بوديم، توسط وزير كشور به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شده است. وي تأكيد كرد: در مرحله اول ماشين‌‌هايي كه به محدوده زوج و فرد وارد مي‌شوند، حتماً بايد معاينه فني داشته باشند و در مرحله بعد؛ همه ماشين‌‌هايي كه در كل شهر تردد مي‎كنند، حتماً بايد معاينه فني داشته باشند و اين چكيده كل ماجراي طرح كاهش است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه فاز نخست طرح كاهش از اول شهريور شروع شده و گام بعدي آن از اول مهر و با ارسال پيامك براي مالكان خودروهاي فاقد معاينه فني كه وارد محدوده زوج و فرد مي‌شوند رقم مي‌‌خورد، اظهار كرد: در اين پيامك به دارندگان اين خودروها اعلام مي‌شود كه اگر معاينه فني نداشته باشند، در اين مرحله اِعمال قانون نمي‌شوند ولي با وجود اينكه ما مي‌دانيم كه شما وارد محدوده زوج و فرد شده‌ايد ولي فعلاً جريمه نمي‌شويد.

حسيني با بيان اينكه مراكز مجاز معاينه فني تهران از اول شهريور با تمام توان آماده خدمات‌رساني به مراجعه‌كنندگان هستند، تصريح كرد: اطلاعات ماشين‌‌هايي كه در اين مراكز معاينه فني مي‌شوند، به‌صورت اتوماتيك وارد شبكه مي‌شود و دوربين‌هاي كنترل ترافيك خودروهايي كه معاينه فني دارند را تشخيص مي‌دهند و البته از اول آبان، خودروهاي فاقد معاينه فني ِاعمال قانون مي‌شوند.

وي با تأكيد بر اينكه ماشين‌هاي كاربراتوري، آلايندگي بالايي دارند و در مرحله اول، اگر اين خودروها معاينه فني داشته باشند با آنها مماشات مي‌شود، اضافه كرد: البته از اول دي96 كه آخرين گام طرح كاهش‌ برداشته مي‌شود، تمام خودروهاي كاربراتوري از چرخه حمل‌ونقل شهري تهران حذف مي‌شوند. معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه وزارت كشور نيز همچون شهرداري تهران مصّر است كه طرح كاهش انجام شود، اظهار كرد: اگر بخواهيم معضل آلودگي هوا حل شود، بايد يك بسته از اقدامات اجرايي داشته باشيم كه البته شهرداري تهران آن را تهيه كرده و به وزارت كشور ارائه كرده كه يكي از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين بسته، طرح كاهش است.

کد خبر 344437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha