همشهری آنلاین: یک فعال حوزه رسانه معتقد است که شبکه‌های اجتماعی در حوزه اطلاع‌رسانی نقاط مثبت و منفی به همراه دارند که فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای رسانه‌های سنتی فراهم می‌آورد.

به گزارش ايسنا،  حميدرضا مدقق این منتقد و فعال حوزه رسانه با اشاره به فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی برای رسانه‌های سنتی، اظهار کرد: حضور شبکه‌های اجتماعی باعث تسریع در اطلاع‌رسانی شده است، مردم بهتر و راحت‌تر در جریان اخبار قرار می‌گیرند و حتی توجه مردم به اخبار بیشتر شده است.

او ادامه داد: مردم به نوعی تبدیل به خبرنگار شده‌ و این امکان را پیدا کرده‌اند که درباره‌ی اخبار اظهار نظر کنند و به همین خاطر اطلاع‌رسانی شکل تعاملی‌تری پیدا کرده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های سنتی را دچار همپوشانی کرده‌اند. ما معتقد بودیم که رسانه مکتوب روزنامه، رسانه صوتی رادیو و رسانه تصویری تلویزیون است، اما رسانه‌های اجتماعی تمام رسانه‌های سنتی‌ را با هم ادغام و همپوشانی کرده‌اند.

این استاد علوم ارتباطات مهمترین تهدید شبکه‌های اجتماعی برای رسانه‌ای رسمی را بحث صحت اخبار در شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: اخبار در رادیو و تلویزیون و رسانه‌های رسمی از فیلترهای مختلفی رد می‌شوند و به همین خاطر هم اخبار منتشر شده در این رسانه‌ها دارای اعتبار هستند و احتمال کذب در آنها پایین‌تر است؛ اما در شبکه‌های اجتماعی از آنجا که دروازه‌بانی خبر صورت نمی‌گیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانه‌های اجتماعی یا دچار فریب‌خوردگی می‌شوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعه‌پراکنی کمک می‌کنند.

مدقق در پاسخ به این پرسش که وظیفه رسانه‌های سنتی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی چیست؟ یادآور شد: باید در ابتدا این نکته را در نظر داشت که شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌های سنتی نیستند؛ به جای آنکه به این شبکه‌ها به عنوان رقیب نگاه کنیم، باید آنها را مکمل رسانه‌های رسمی به حساب بیاوریم؛ به عنوان مثال اگر یک خبرگزاری بگوید که من خودم را فقط به سایت اینترنتی خودم محدود می‌کنم، کار اشتباهی است. همان‌طور که تلویزیون هم نباید این کار را انجام دهد.

او متذکر شد: بهترین راه این است که رسانه‌های سنتی از شبکه‌های اجتماعی در جهت اطلاع‌رسانی خودشان استفاده کنند که در حال حاضر هم برخی از رسانه‌های رسمی به این شیوه عمل می‌کنند. با این کار علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان، می‌توان مخاطبانی که ممکن است مخاطب تلویزیون یا خبرگزاری‌ها نباشند را از طریق شبکه‌های اجتماعی جذب کرد. همچنین با حضور رسانه‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی رویکرد ارائه اخبار درست به مخاطبان هم جا می‌افتد.

مدقق در پایان سخنانش یادآور شد: ما باید از مخاطبانمان بخواهیم که سواد رسانه‌ای خود را ارتقاء دهند تا بدانند تمام اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، درست نیست. هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم.

کد خبر 344485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha