همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت دستاوردهای طرح تحول بهداشت، در دولت یازدهم را تشریح کرد و از برنامه‌های ویژه این وزارتخانه در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها گفت.

نشست خبری دکتر سیاری

 به گزارش  همشهري آنلاين، دكتر علي اكبر سياري، در نشست خبري خود با خبرنگاران، ابتدا درباره دستاوردهاي طرح تحول بهداشت، ويژگي‌ها و چگونگي اجراي اين طرح سخن گفت.

  • معرفي طرح تحول بهداشت از زبان سياري

معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: طرح تحول بهداشت ،با هفت برنامه و هشت پروژه شروع شد و از نیمه دوم سال 93 به اجرا درآمد.

اولویت  این برنامه روستاها، حاشیه شهرها، شهرهای زیر 50 هزار نفر و همچنین توسعه و اصلاح برنامه پزشک خانواده فارس و مازندران بود.

یکی از مشکلات در روستاها کمبود پزشک عمومی در برنامه پزشک خانواده بود که با اجرایی شدن طرح تحول بهداشت از 4600 نفر به 6700 نفر رسید و 2500 واحد بهداشتی درمانی نیز به بهره برداری رسید و 2590 پروژه بهداشتی درمانی شهری و روستایی نیز در دست اقدام است.

  • باز طراحي شبكه بهداشت درماني شهري

سياري از چگونگي بازطراحی شبکه بهداشتی درمانی هم گفت . به گفته او بخشی از این شبکه قبل از آغاز طرح تحول بهداشت غیر فعال بود و پوشش جمعیتی نیز کامل نبود.برای تکمیل مراقبت های اولیه در شبکه بهداشتی و درمانی شهری به ازای هر دو تا سه هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت پیش بینی و برای اولین بار 597 کارشناس تغذیه و 825 کارشناس سلامت روان به این شبکه افزوده شد.

  • 45 ميليون جمعيت شهري تحت پوشش نظام نوين خدمات شهري

معاون وزير بهداشت اظهار داشت: تا کنون 45 میلیون نفر جمعیت شهری تحت پوشش نظام نوین خدمات شهری قرار گرفتند. جمع کل پایگاه‌های سلامت در شهر و حاشیه شهرها نیز به سه هزار و 664 مورد رسید. هر کدام از این پایگاه‌ها به طور متوسط به 12هزار و 500 نفر خدمت رسانی می‌کنند. طبق مدل مراقبت‌های اولیه نوین مراکز جامع سلامت نیز به ازای هر 20 تا 50 هزار نفر خدمت ارائه می‌دهند.

  • اجرای برنامه «ایراپن» در چهار شهر کشور

سياري از آمادگی وزارت بهداشت برای عملیاتی کردن برنامه «ایراپن» در سراسر کشور تا پایان دولت یازدهم خبر داد.

معاون وزير بهداشت گفت: سلامت مردم از ناحیه بیماری‌های غیر واگیر به خطر افتاده است. هشت عامل خطر رفتاری و چهار عامل بیولوژیک که منجر به بروز بیماری‌های قلبی، آسم، سرطان و دیابت می‌شوند، عامل 76 درصد مرگ و میرها در کشور هستند. به همین منظور برای پیشگیری و کنترل این موارد برای هر شهروند یک پرونده  تشكيل شد.

طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال 2025 باید 25 درصد این مرگ و میرها کاهش یابد. به همین منظور برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در ایران تدوین و ابلاغ شد. تصحیح زیرساخت‌های این برنامه که همان بهبود وضعیت شبکه بهداشتی و درمانی کشور است در همین راستا انجام شد.

سياري با بيان اينكه اجرای برنامه «ایراپن» در راستای اهداف بلندمدت سازمان ملل متحد برای کاهش عوامل خطر در ایران است گفت: کاهش نرخ اعتیاد، مرگ و میر ناشی از حوادث، روغن ترانس موجود در غذاها و همچنین بهبود وضعیت سلامت روان جزو برنامه‌های وزارتخانه است.برنامه «ایراپن» با مد نظر قرار دادن این موارد و بهبود این موارد و ارزیابی خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌های تنفسی و همچنین بیماری‌های قلبی برای جمعیت 30 تا 70 سال در چهار شهرستان نقده، شهرضا و مراغه در حال حاضر به صورت پایلوت اجرا می‌شود. غربالگری سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان توسط بهورزان در این برنامه مد نظر قرار داده شده است.

او گفت: پرونده الکترونیک سلامت یکی از زیرساخت‌های لازم در اجرای این برنامه است .تا امروز تمام استان‌ها آموزش و اقدامات اولیه لازم را در زمینه پرونده الکترونیک سلامت انجام دادند. همچنین بخشی از اطلاعات 41 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی در این سامانه وارد شده است و هر روز به این تعداد افزوده می‌شود.استان فارس با ثبت اطلاعات 93 درصد از جمعیت خود در سامانه پرونده الکترونیک سلامت، استان قم با 91.4 و استان اردبیل با 87 درصد ورود اطلاعات در این پرونده پیشرو هستند.

  • ممنوعیت توزیع تنباکوهای معطر از مهرماه

در اين نشست خبري، معاون وزير بهداشت از ابلاغ وزارت بهداشت به سازمان صنعت، معدن و تجارت، براي ممنوعیت توزیع تنباکوی معطر از مهرماه خبر داد و گفت: علی‌رغم تمام این تلاش‌ها این سازمان برای لغو و شکایت به دیوان عدالت اداری در در این باره تلاش می کند.
به گفته سياري، 20 درصد قلیان‌هایی که عرضه می‌شود تنباکو و 80 درصد آن را مواد صنعتی تشکیل می‌دهد که باعث تشدید خطر قلیان می‌شود.

  • تصویب دریافت مالیات بر دخانیات از سال گذشته

او به موفقیت این وزارتخانه در تصویب مالیات بر دخانیات در سال 94 اشاره کرد و گفت: سال گذشته با هدف کاهش مصرف سیگار که یکی از اولویت‌های ما در راستای اجرای برنامه جهانی سازمان بهداشت جهانی، مصوب شد برای هر نخ سیگار وارداتی 500 ریال، هر نخ سیگار مشترک 350 ریال و هر نخ سیگار تولید داخل 100 ریال مالیات دریافت شود. طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال 2025 باید 30 درصد از میزان مصرف دخانیات در کشور کاسته شود.

  • سیاست‌های جمعیتی و برنامه‌هاي وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت تشکیل و تحکیم خانواده، ترویج ازدواج سالم و پرهیز از تاخیر آن، برگزاری کارگاه آموزشی برای زوجین، توجه به سلامت مادر و کودک و زایمان طبیعی و ایمن را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه بر شمرد و گفت: در راستای بهبود وضعیت فرزندآوری، برنامه‌های متعددی در زمینه آموزش به زوجین داریم. همچنین با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت درمان در حوزه ناباروری نیز خدماتی را ارائه می‌کنیم.

به گفته وی، مراقبت از حاملگی‌های پر خطر و کاهش مرگ در سنین 30 تا 70 سال نیز بخشی از تعهدات وزارت بهداشت در حوزه سیاست‌های جمعیتی است.

  • هدف گذاري وزارت بهداشت براي كاهش ايدز

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به هدفگذاری پنج ساله برای کاهش نرخ ابتلا، شیوع و همچنین انتقال بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: طبق این استراتژی تا پنج سال آینده باید 90 درصد موارد مبتلا به ایدز شناسایی شوند. همچنین 90 درصد آنها درمان شوند که بعد از این درمان در 90 درصد آنها بیماری دیگر قابل انتقال نباشد. این برنامه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

 

  • برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي سلامت دهان و دندان دانش آموزان

سیاری درباره فعالیت‌های وزارت بهداشت برای کاهش هزینه مردم در حوزه بهداشت دهان و دندان گفت: در این دوره از وزارت بهداشت 7میلیون دانش آموز در 60 هزار مدرسه شهری و روستایی وارنیش فلوراید رایگان دریافت کردند. همچنین 1000 مرکز بهداشتی درمانی، 1000 پایگاه و یونیت سیار برای ارائه این خدمات در نظر گرفته شد. 80 درصد مراکز روستایی برای ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی تجهیز و 700 دندانپزشک در پی اجرای طرح تحول در شهر و روستا به خدمت گرفته شد.

  • کاهش سوء تغذیه و ناامنی غذایی در کشور

سیاری با بیان اینکه ایران در زمینه کاهش سوء تغذیه و بهبود ناامنی غذایی،  موفقیت چشمگیری داشته است، افزود: طبق گزارش فائو،  میزان ناامنی غذایی در ایران در سال ۲۰۱۵ به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است. ناامنی غذایی به معنی گرسنگی نیست، بلکه دریافت حداقل انرژی مورد نیاز در طول یک سال بر اساس تعریف این سازمان ملاک ناامنی غذایی به شمار می‌رود. از سوی دیگر میزان مصرف کالری در ایران نسبت به آنچه که باید باشد، بیشتر است. در نتیجه با اضافه وزن و چاقی روبرو هستیم.

 او افزود: : ۳۹ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همچنین نرخ چاقی در کودکان طی ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است.

سیاری به کاهش نرخ سوء تغذیه در کودکان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۴، ۲۰ درصد کودکان زیر پنج سال دچار کوتاهی قد بودند. این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۶.۸ درصد رسید. همچنین نرخ کمبود وزن در کودکان ۱۷ درصد بود که امروز به چهار درصد کاهش یافته است.

  • کاهش فقر آهن در کشور

سياري گفت: در حال حاضر تنها ۱۴ درصد زنان باردار به علت فقر آهن دچار کم خونی هستند. این رقم در ایالات متحده آمریکا ۱۴ درصد، استرالیا و آلمان ۲۴ درصد و ترکیه ۲۸ درصد است. به دنبال اجرای غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در سال ۱۳۷۷ و همچنین طرح مکمل‌یاری شاهد کاهش فقر آهن در کشور بودیم. ما تلاش کردیم که هیچ واحد بهداشتی و درمانی در سراسر ایران با مشکل کمبود مکمل روبرو نباشد.

به گفته او ، به علت نرخ رو به رشد کمبود ویتامین‌ دی در ۱۰ سال گذشته در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر تحت پوشش برنامه مکمل‌یاری ویتامین دی هستند.

  • 40 درصد زنان ايراني اضافه وزن دارند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفت: 49 درصد زنان و 39 درصد از مردان ایرانی دچار اضافه وزن هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تاکید بر این که مشکل اضافه وزن و چاقی در کشور داریم گفت: براساس مطالعه سبد تغذیه کشور میانگین مصرف کالری در ایران دو هزار و 644 کیلوکالری است و این در حالی است که میزان توصیه شده دو هزار و 381 کیلوکالری است.

سیاری افزود : این اضافه مصرف منجر به چاقی 49 درصد زنان و 39 درصد مردان شده است همچنین در کودکان 10 سال به بالا نیز چاقی رو به افزایش است و در مدت 10 سال دو برابر شده است.

  • برنامه استاندارد نان اجرایی می شود

در اين نشست خبري ،مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  هم گفت: تفاهم ‌امه مشترکی با سازمان استاندارد برای استانداردسازی نان امضا شده و طبق این تفاهم نامه استانداردهای نان به صورت اجباری در تمام کشور اجرا می شود.

دكتر زهرا عبداللهي افزود : هم اکنون در بسیاری از استان‌ها مصرف جوش شیرین به صفر رسیده است و در برخی نقاط همچنان از 20 تا 30 درصد جوش شیرین در نان‌ها استفاده می شود که با اجرای این برنامه استانداردسازی این رقم نیز حذف  مي‌شود.

کد خبر 344531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha