شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

منوچهر محمدی: اگر دنبال افزایش آرامش خاطر در جامعه هستیم، باید بدانیم همه چیز در دل خانواده شکل می‌گیرد و بعد به اجتماع می‌آید.

منوچهر محمدی

در صورتي كه فضاي مناسبي در خانواده شكل گيرد، خانم، آقا و فرزندي كه از خانه بيرون مي‌آيد، در مواجهه با مسائل و معضلات احتمالي كه در سطح جامعه مشاهده مي‌كند، واكنش‌هاي تند و عصبي نشان نمي‌دهد. در واقع نهاد ناآرام برخي از افراد جامعه كه مستعد تبديل هر كنش ساده‌اي به تنش و درگيري هستند، از درون خانواده شكل گرفته است.

بديهي است از دل خانواده‌اي نابهنجار نمي‌توان به جامعه‌اي كه به هنجارها احترام مي‌گذارد، رسيد. متاسفانه در برخي از خانواده‌ها فضايي شكل مي‌گيرد كه فرد پس از خروج از منزل مثل بمب ساعتي عمل مي‌كند. چرا بايد يك تصادف ساده رانندگي به درگيري و نزاع منجر شود؟ چرا بايد افراد سر كوچك‌ترين مسائل در كنار خيابان به جان هم بيفتند؟ چرا آمار نزاع در كشور ما بسيار بالاست؟

هر كدام از ما چند بار در كوچه و خيابان با درگيري‌ها و دعواهايي مواجه شده‌ايم كه سرچشمه‌اش يك سوءتفاهم يا يك اتفاق ساده بوده است؟ اين آدم‌هاي عصبي و ناراحت كه توانايي كنترل رفتارشان را ندارند، از دل خانواده‌هايي بيرون مي‌آيند كه جاي اينكه كانون آرامش باشند، محل بازتوليد تنش هستند.

منبع مولد بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، خانواده‌هايي هستند كه در آنها رفتار نابهنجار تبديل به رويه شده است. خانواده‌اي كه در بهترين حالت اعضايش كاري به كار يكديگر ندارند، معمولا با هم حرف نمي‌زنند و هركس سرش گرم كار خودش است؛ يكي تلويزيون مي‌بيند، ديگري سرش در تلفن همراهش است و در فضاي مجازي غرق شده مفهومي به عنوان ارتباط عاطفي ديگر مصداقي ندارد. در اين شرايط‌ سينما به عنوان رسانه‌اي كه هنجارساز است مي‌تواند نقشي ويژه را ايفا كند و در سطح جامعه به الگوسازي بپردازد. با ارائه تصويري از آنچه كه هست و آنچه كه بايد باشد. تصوير درست و دقيق خانواده اصيل ايراني مي‌تواند جامعه را با الگوهايي مناسب مواجه كند.

  • تهيه‌كننده سينما و تلويزيون
کد خبر 344556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha