مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کیت رابینز فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اولین‌بار آزمایش توالی‌نویسی دی‌ان‌ای را در ایستگاه فضایی بین‌المللی اجرا کرد.

براساس گزارش BBC، رابينز از يك ابزار يكپارچه توالي‌نويسي دي‌ان‌اي به نام مينيون استفاده كرد كه در ماه جولاي به ايستگاه فضايي فرستاده شده‌است. اين ابزار مي‌تواند به فضانوردان در تشخيص بيماري‌ها در فضا كمك كرده و امكان شناسايي ميكروب‌هاي بيماري‌زا را در ايستگاه فضايي فراهم آورد.

توالي‌نويسي دي‌ان‌اي فرايندي است كه از آن براي تعيين توالي چهار سنگ بناي شيميايي كه اطلاعات ژنتيكي يك ارگانيزم را تشكيل مي‌دهند استفاده مي‌شود.

زماني كه رابينز در ايستگاه فضايي مشغول انجام آزمايش توالي‌نويسي بود،‌دانشمندان همزمان روي زمين آزمايشي مشابه را انجام دادند. اين آزمايش با هدف بررسي تاثير وضعيت خلاء و بي‌وزني بر نتايج اين آزمايش اجرا شد.

استفاده از مينيون در فضاي خلاء چالش‌هاي متفاوتي از جمله ايجاد حباب در مايع مورد استفاده در آزمايش را به دنبال داشت. روي زمين حباب‌ها به سطح مايع حركت كرده و مي‌توان آنها را با استفاده از سانتريفيوژ از بين برد،‌اما در فضاتشكيل حباب‌ها كمتر قابل پيش‌بيني است.

به گفته سارا كاسترو والاس مدير پروژه اين آزمايش،‌توالي‌نويسي در استگاه فضايي امكان آن را فراهم خواهد آورد كه فضانوردان در هر زمان و موقعيتي بتوانند از آنچه در محيط اطرافشان وجود دارد آگاه شوند و براي برطرف كردن آلودگي‌هاي احتمالي اقدامات لازم را انجام دهند. شايد اكنون امكان ارسال آنتي‌بيوتيك‌ها و ميكروب‌زداها به ايستگاه فضايي وجود داشته باشد، اما به محض اينكه زمينه سفرهاي فضايي طولاني‌تر براي انسان به وجود آيد، بايد در استفاده از اين مواد صرفه‌جويي و دقت زيادي شود.

کد خبر 344978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha