چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید نشان داده است، آلودگی هوا منجر به ذوب شدن قطب سوم کره زمین شده است.

ذوب قطب سوم زمین بر اثر آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، سومین منطقه یخی سیاره زمین در فلات تبت و هیمالیا و کوه هندوکش قرار گرفته است و به عنوان قطب سوم زمین شناخته می‌شود. این منطقه به عنوان منطقه قطبی و یخچال طبیعی در حال ذوب شدن است.

تفاوت این منطقه با سایر مناطق در این است که قطب سوم با توجه به نزدیکی به مناطق پرجمعیت و صنعتی از نظر آلودگی بسیار آسیب‌پذیر است.

بر اساس مطالعات آکادمی علوم چین، در چین غربی به تنهایی 48 هزار و 571 یخچال طبیعی به مساحت 51 هزار و 840 کیلومتر مربع وجود دارد که در طول 30 تا 50 سال گذشته به میزان 18 درصد کاهش یافته است.

در این منطقه بیش از یک میلیارد نفر زندگی می‌کنند که به طور مستقیم در این موضوع نقش دارند.

در این مطالعه جدید که از سوی بنیاد علوم طبیعی چین و دیگر نهادها انجام شده است، محققان از یک فرایند شیمیایی خاص برای تعیین منبع و جزئیات آلودگی استفاده کردند که بین آسیای جنوبی و شرق آسیا متفاوت است.

از آنجا که کربن سیاه (دوده) به شدت نور را جذب می‌کند، این موضوع منجر به گرم شدن موقت در منطقه با جذب نور خورشید شده است. علاوه بر این، زمانی که کربن در بالای برف و یخ قرار گیرد، سطوح آنها را تیره کرده و منجر به جذب نور خورشید و گرما شده که این امر باعث ذوب شدن سریع‌تر خواهد شد.

در هیمالیا، محققان شواهدی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و زیست توده که شامل گیاهان و کود حیوانی در منطقه جلگه سند است را کشف کرده‌اند.

کربن سیاه فلات تبت عمدتا حاصل سوخت‌های فسیلی سوزانده شده در چین است، اما محققان کشف کرده‌اند که کربن سیاه در فلات تبت مرکزی از زیست‌توده‌ها ایجاد شده است.

در فلات تبت، جایگزینی کوره کارآمد و منابع انرژی پاک در کاهش ذوب یخ‌ها تاثیر بسیاری دارد.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست