همشهری آنلاین: وجود مافیای واردات دستگاه‌های تصویربرداری به کشور و همچنین هشدار انجمن رادیولوژی ایران در خصوص خطرات مالی و جانی خودارجاعی در میان پزشکان از مهمترین موارد مطرح شده در نشست خبری هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران بود.

رادیولوژی

به گزارش ایسنا، دکتر حسین کرم پور، عضو هیئت مدیره این انجمن، در این نشست که با هدف بررسی چالش‌های این رشته برگزارشد، ضمن انتقاد از نگاه تجاری به رشته رادیولوژی در کشور و قوانین نادرست بخشنامه‌هایی که بدون رعایت موازین علمی صادر می‌شود گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌های وارد کننده دستگاه‌های سونوگرافی برای پزشکان دوره‌های سه روزه برگزار می‌کنند و به آنها مدرک بین المللی می‌دهند. مدارک تخلف این شرکت‌ها به وزارت بهداشت ارائه شده ولی هنوز برخوردی صورت نگرفته است.

وی افزود: امروز انجمن تخصصی رادیولوژی و هیئت بورد آن نادیده گرفته می‌شوند و به نظر می‌رسد برای ابلاغ سیاست‌ها نیازی به آن ندارند. وزارت بهداشت آمار سقط جنین را در سال 250 هزار مورد اعلام می کند. درحالی که برای استفاده از یک وسیله مانند سونوگرافی نیاز به صلاحیت علمی و عملی است، اگر صلاحیت را کنار بگذاریم و به همه اجازه انجام این کار را بدهیم ممکن است این آمار افزایش پیدا کند. بسیاری از موارد سقط جنین ثبت و پیگیری نمی‌شود. چه کسی پاسخگوی عمل‌های جراحی بی موردی است که به خاطر تشخیص اشتباه از سوی برخی پزشکان انجام می‌شود؟

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی، اجازه استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی به پزشکان زنان را زمینه ساز خطر و مفسده عنوان کرد و گفت: برخی پزشکان برای انجام یک سونوگرافی که تعرفه 85 هزار تومانی دارد، 400 هزار تومان می‌گیرند. یک رادیولوژیست هیچ سودی در زمینه تشخیص ندارد، بلکه بیماران تنها به او ارجاع داده می‌شوند.

  • واردات دستگاه‌های سونوگرافی چینی به کشور

کرم پور ضمن تاکید براینکه هیچ اراده ای برای مقابله با سودجویان در این زمینه نیست، ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده دستگاه‌های سونوگرافی بی کیفیت چینی که حتی در خود چین هم استفاده نمی‌شوند، ضمن اینکه طی سه روز به پزشکان آموزش می‌دهند، به متخصصان زنان هم آن را می‌فروشند. در حالی که این دستگاه‌ها باید به تایید انجمن و برد رادیولوژی برسد ولی این کار انجام نمی‌شود.

  • کمبود رادیولوژیست نداریم

وی همچنین در خصوص خطرات خود ارجاعی در پزشکان نیز هشدار داد و گفت: پاراکلینیک جایگزین معاینه بالینی شده است پزشک می‌تواند با تشخیص خود بیمار را به اتاق عمل ببرد. در بیمارستان‌های دولتی متخصصان زنان برای انجام اینکار هزینه دریافت می‌کنند، ما این موضوع را به وزارت بهداشت گزارش دادیم ولی پیگیری نشده است.

کرم پور به برخی مطالب در خصوص کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم اشاره کرد وگفت: در 90 درصد مناطقی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند رادیولوژیست نداریم، این نیرو وجود دارد.

در این نشست، دکتر برفعی، دیگر عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی، ضمن تاکید بر مفسده برانگیز بودن خود ارجاعی در میان پزشکان، گفت: اگر درمانگر، خودش کار تشخیص را که به عهده رادیولوژیست است انجام دهد نمی‌توان جلوی فساد را گرفت.بسیاری از مواردی که پزشکان اورولوژیست تشخیص می‌دهند که بیمار سنگ کلیه دارد و باید جراحی شود، ضروری نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی، تصریح کرد: ما آماده حل مشکلات خود با پریناتولوژیست‌ها هستیم. پیشتر دکتر پزشکیان، انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان را تجاری سازی درمان میدانستند. در حال حاضر 27 هزار دستگاه تصویربرداری به کشور وارد شده است در حالی که فقط 2500 رادیولوژیست فعال داریم و این تعداد بیمار نیز نداریم. افرادی که آنها را وارد کرده اند مافیای قدرتمندی هستند.

کد خبر 345167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha