عباس ثابتی‌راد: شمارش معکوس برای ارائه لوایح «مدیریت شهری»، «درآمدهای پایدار»، «انتخاب مستقیم شهردار و اعضای شورای شهر» و «دهیاری‌ها» آغاز شده است.

اين لوايح آن‌گونه كه رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها اعلام كرده‌ است، به‌زودي در هيأت دولت تصويب شده و به مجلس ارائه مي‌شود. اين لوايح، گام بزرگي براي پايان سردرگمي مردم در شهرهاي كشور است و بسياري از اختيارات اجرايي از جمله آب، برق، گاز، راهنمايي و رانندگي، سلامت و بهداشت، كتابخانه و فعاليت‌هاي عمده را به شهرداري‌هاي كشور واگذار مي‌كند. درست در روزهايي كه قرار است دولت اين لوايح را تقديم مجلس كند، مجلس شوراي اسلامي نيز از آماده‌سازي‌ 7طرح براي تكميل اين لوايح خبر مي‌دهد. رئيس فراكسيون مديريت شهري در اين‌باره گفت كه با رايزني‌هاي صورت گرفته با مديريت‌هاي شهري كشور به‌ويژه مديريت شهري تهران، براي تكميل لوايح دولت، مجلس شوراي اسلامي نيز 7طرح براي اجراي دقيق‌تر لوايح تقديمي دولت در دست بررسي و ارائه دارد تا پس از ارائه لوايح دولت، اين طرح‌ها نيز با قيد يك فوريتي به تصويب مجلس برسد تا لوايح تصويبي با دقت هر چه تمام‌تر به اجرا درآيد. برخي از اين طرح‌هاي هفت‌گانه آن‌گونه كه مهرداد لاهوتي گفته است، از هفته آينده در مجلس مطرح مي‌شود تا به‌صورت قانون درآمده و آماده ارائه شود.

  • اجراي قانون نه حجيم شدن

بيش از 15سال از نخستين برنامه جدي نظام براي اجراي مديريت يكپارچه شهري كه در قالب برنامه سوم توسعه كشور آمد، مي‌گذرد. همچنين بيش از 33سال نيز از نخستين قانوني كه قرار بود درآمد شهرداري‌ها را ساماندهي كند و الگوي درآمد پايدار را در كشور مستقر كند گذشته است. در طول تمام اين سال‌ها هيچ اتفاقي نيفتاده است. اما اين روزها كه دولت سخن از پايان 4لايحه به ميان آورده است، مجلس نيز با اعلام آمادگي براي تصويب اين لوايح، 7طرح براي اجراي كامل‌تر اين قوانين در درست بررسي دارد. رئيس شوراي‌عالي استان‌ها نيز از مقدمات شكل‌گيري قانون مديريت شهري سخن گفته است. مهدي چمران گفته است كه شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري به‌معناي حجيم‌ شدن مجموعه مديريت شهري نيست. وي همچنين خواستار اختصاص رديف بودجه‌هاي مشخص شركت‌هاي توزيع آب و برق به شهرداري‌ها شده است. مهدي چمران درباره موضوع واگذاري شركت‌هاي توزيع آب و برق به شهرداري‌ها، گفت: از مدت‌ها قبل به‌دنبال آن بوديم كه مديريت يكپارچه را در شهرها پياده‌سازي‌ كنيم اما ابتدا بايد روشن شود كه واگذاري مسئوليت‌ها به شهرداري‌ها چگونه قرار است انجام شود. وي گفت: شهرداري دنبال اين نيست كه مسئوليت سازمان‌هاي آب و برق را بر عهده بگيرد و بر حجم پرسنل خود بيفزايد و سازماني بزرگ را تشكيل دهد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بايد مديريت شركت‌هاي توزيع به شهرداري‌ها سپرده شود، تصريح كرد: نمي‌توان بدون اختصاص رديف اعتباري براي اين دستگاه‌ها، آنها را به شهرداري‌ها واگذار كرد زيرا نه‌تنها شهرداري‌ از كمبود بودجه رنج مي‌برد بلكه سازمان‌هايي همچون آب و فاضلاب نيز با كمبود بودجه مواجهند.

  • واگذاري اختيارات

بيش از 50ميليون نفر از جمعيت كشور در شهرهاي بزرگ و كوچك زندگي مي‌كنند. در واقع اين رقم برابر با 70درصد جمعيت كشور است. ساماندهي امور اين جمعيت در شهرهاي بزرگ كشور به‌معناي آن است كه تدابير ويژه‌اي براي آن انديشيده شود. از اين‌رو مجلس شوراي اسلامي و فراكسيون مديريت شهري در نظر دارد با حساسيت ويژه شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري را مورد توجه قرار دهد. هم‌اكنون فراكسيون مديريت شهري با ايجاد كميته‌هاي كاري مختلف و مشخص كردن اعضاي هر كميته در تلاش است تا جلسات تخصصي براي تصويب و اجراي لايحه مديريت شهري برگزار كند و كار روي اين لايحه را به محض دريافت از سوي دولت آغاز كند. 7طرح براي اجراي دقيق لايحه مديريت شهري درنظر گرفته شده است كه طي هفته آينده به تصويب خواهد رسيد و زمينه را براي تصويب لايحه مديريت شهري آماده خواهد كرد. معاون عمران و توسعه شهري و روستايي وزير كشور معتقد است كه لايحه مديريت شهري و درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها مي‌تواند موجب توسعه شهرداري‌هاي شهرهاي كوچك شود.هوشنگ خندان‌دل در اين‌باره گفته است كه كاهش وابستگي شهرداري‌ها به درآمدهاي ناپايدار، برنامه و راهبرد اساسي در اين ‌لايحه است.

در كنار درآمد مديريت شهري و لايحه درآمدهاي پايدار لايحه ديگري هم از سوي دولت به مجلس ارائه خواهد شد كه براساس آن شهردار شهرهاي بزرگ با رأي مستقيم مردم انتخاب خواهد شد كه در اين صورت شهرهاي كشور به لحاظ مديريت تغييري اساسي را تجربه خواهند كرد.

کد خبر 345338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha