همشهری‌آنلاین: سامر حبیبی کمانچه‌نواز نام آشنا روایت استاد فرامرز پایور از ردیف آوازی عبدالله خان دوامی را با کمانچه نواخته است تا نخستین روایت کمانچه از این ردیف معتبر از سوی انتشارات ماهور عرضه عمومی‌شود.

سامر حبیبی ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: فراگیری ردیف موسیقی کلاسیک ایران برای هر موسیقی دان و هنرآموز موسیقی ایرانی امری ست ضروری، و در روند این فراگیری، تعدد روایات اجرا شده توسط اساتید گذشته، هم امکان مقایسه را فراهم می کند و هم شاید در بعضی موارد سردرگمی و ابهام ایجاد کند.

وی درباره چرایی انتشار این ردیف گفت:از اوائل دهه ی هفتاد که به طور جدی با ردیف موسیقی ایرانی آشنا شدم همیشه فقدان یک روایت مناسب برای ساز کمانچه را حس می کردم. البته زحمات استادان پیشین در اجرای ردیف بر کسی پوشیده نیست ولی بیشتر این اجراها برگرفته از ردیف سازهای مضرابی است و ترجمان مناسبی برای کمانچه نیستند.

وی افزود:از سال ١٣٧٨ که برای اولین بار ردیف آوازی به روایت استاد عبدالله دوامی توسط مؤسسه ی ماهور منتشر شد، از اولین کسانی بودم که به دلیل نزدیکی صدا و توانایی های ساز کمانچه به حنجره  انسانی و اهمیت تلفیق شعر و موسیقی آوازی، تدریس این ردیف را مناسب دیدم و در نهایت در سال 1393 این فرصت فراهم شد تا با ضبط این مجموعه، روایت دیگری به ردیف موسیقی ایرانی اضافه شود و شاید کمکی باشد برای شناخت بیشتر این میراث ارزشمند.

این مجموعه در سه سی‌دی به بازار موسیقی عرضه شده است.

کد خبر 345438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha