همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: در اینکه مدل مدل قوی‌تر کنسول پلی‌استیشن۴ در حال ساخت است، شکی نیست کنسول جدید که با اسم رمزPlayStation Neo در حال ساخت است با نام PlayStation ۴k هم شناخته می‌شود.

پلی استیشن ۴ نیو

زمان زيادي به معرفی رسمی این دستگاه باقی‌نمانده و تا چند روز دیگر كمپاني سونی آن را در مراسم PlayStation Meeting   معرفی خواهد کرد.

 در حقیقت چیز زیادی از این موضوع منتشر نشده و اطلاعاتی که در اختیار داریم مربوط به شش ماه پیش می‌شوند؛ اما در این مطلب تمام آن‌ها را جمع‌آوری کردیم تا قبل از معرفی رسمی Neo اطلاعات بیشتری از نسل جدید پلی‌استیشن ۴ داشته باشید.

  • استفاده از هدست واقیعت‌گرا مجازی

اکنون زمان در اختیار تکنولوژی‌های واقعیت مجازی است. انواع و اقسام گجت‌ها، هدست‌ها و محصولات مختلف راهی بازار می‌شوند که مربوط به این حوزه می‌شوند. حتی گوگل اندروید ۷٫۰ را به صورتی طراحی کرده که بتوان محتوای واقعیت مجازی را روی آن به راحتی اجرا کرد.

 پس جای تعجب نیست که صنعت بازی هم به سراغ این تکنولوژی‌ها برود. البته دنیای واقعیت مجازی در اصل با هدست واقعیت مجازیOculus Rift  و بازی‌های آن شکل گرفت و به چیزی تبدیل شد که اکنون آن را می‌بینیم.

برای اجرای بازی‌‌های واقعیت مجازی نیاز به یک کامپیوتر خیلی پر قدرت خواهید داشت.

 دستگاهی که قطعا تهیه کردن آن هزینه‌ی زیاد برای‌تان خواهد داشت. از طرف دیگر سخت افزار کنسول‌های بازی فعلی هم پاسخ‌گوی نیاز توسعه‌دهندگان برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی نبودند. پس باید یک دستگاه جدید راهی بازار شود.

پلی استیشن ۴ نیو

بسیاری از شایعات و خبرهای تایید نشده می‌گویند که هدف اصلی ساخت PlayStation Neo اجرای بازی‌های واقعیت مجازی و سازگاری آن با هدست PlayStation VR بوده است.

البته سونی گفته که می‌شود بازی‌هایPS VR  را روی مدل معمولی پلی‌استیشن ۴ هم اجرا کرد؛ اما کنسول جدید قطعا تجربه‌ی بهتری را پیش روی گیمرها قرار می‌دهد.

 باید به این موضوع هم اشاره کنیم که هدست واقعیت مجازی PS VR در ابتدا با اسم رمزMorpheus  در دست ساخت بود و ارتباط نزدیکی با اسم رمزNeo  دارد که برای پلی‌استیشن ۴ جدید به کار رفته است.

حتما می‌دانید که این نام‌ها، اسم شخصیت‌‌های مجموعه فیلم‌های ماتریکس هستند. همین نام‌ها باعث شده که ارتباط کنسول جدید با دنیای واقعیت مجازی بیشتر شود.

  • سخت‌افزار

چند ماه پیش سایت Giant Bomb اطلاعاتی را از این کنسول معرفی نشده‌ی سونی منتشر کرد. براساس این اطلاعات، کنسول Neo از یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ی AMD با معماری Jaguar بهره می‌برد و همانند مدل معمولی PS4 هشت گیگابایت رمGDDR5‌  دارد؛ اما مشخص شد که این کنسول جدید در فرکانس پردازنده با مدل قبلی تفاوت دارد.

 سرعت فرکانس پردازنده از ۱٫۶ گیگاهرتز در مدل قبلی به ۲٫۱ گیگاهرتز در مدل جدید ارتقا پیدا کرد. همچنین سرعت انتقال اطلاعات در رم‌ها هم از ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه به ۲۱۶ گیگابایت برثانیه افزایش پیدا کرده است.

 در این میان پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول بیشترین تغییرات را شاهد بوده. هسته‌های پردازشی تراشه‌ی گرافیکی Neo به ۳۶ واحد با سرعت ۹۱۱ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

این ارتقا سخت افزاری باعث می‌شود که کنسول PlayStation Neo قدرت پردازشی بیشتری داشته باشد که این موضوع در فریم‌ریت بازی‌ها مشخص می‌شود.

 در حالی که باید از این ارتقای سخت افزاری خوشحال باشیم، براساس تحقیقات انجام شده این ارتقا برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4k مناسب نخواهد بود؛ اما به احتمال زیاد می‌توان با آن به تماشای فیلم‌هایی با کیفیت 4k نشست.

دقیقا چیزی که در Xbox One S هم وجود دارد. بد نیست بدانید که کیفیت  4kچهار برابر بیشتر از FullHD است و برای اجرای بازی‌ها روی این کیفیت قطعا به سخت افزار بسیار قوی‌تری نیاز خواهد بود.

 با این حال ارتقای سخت افزاری PS4 Neo باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان بتوانند جزییات بیشتری را در بازی‌های خودشان قرار دهند و عنوان‌های زیباتری تولید کنند.

 همچنین این ارتقای سخت افزاری کاری می‌کند که پلی‌استیشن جدید بتواند در زمینه‌ی اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با پلتفرم PC و هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift رقابت کند.

البته شرکت سونی چند ماه پیش در مراسم Game Developers Conference برنامه‌ای داشت که در آن کنسول Neo را به توسعه‌دهندگان مختلف نشان داده بود. برخی از این بازی‌سازان گفته بودند که کنسول جدید برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی بسیار مناسب است و از وضوح تصویر 4k هم پشتیبانی می‌کند.

حالا باید منتظر معرفی رسمی این کنسول بمانیم. آیا این کنسول می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت 4k اجرا کند‌؟ باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مایکروسافت سال آینده می‌خواهد ایکس‌باکس اسکورپیو را راهی بازار کند که با توجه به ادعا این شرکت، آن‌قدر قوی‌ خواهد بود که می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت 4kهم پردازش کند.

پلی استیشن ۴ نیو

کد خبر 345813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha