جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

نتایج یک پژوهش تازه دانشگاهی نشان می‌دهد بی‌عدالتی و نابرابری در هالیوود نهادینه شده و زنان و اقلیت‌های نژادی بزرگ‌ترین قربانیان این بی‌عدالتی در بزرگ‌ترین صنعت سینمایی جهان هستند.

سینما

به گزارش همشهري، پژوهشگران دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به‌تازگي گزارشي مفصل تحت عنوان «نابرابري هاليوودي: بيشتر حرف، كمتر عمل» منتشر كرده‌اند كه بررسي نتايج آن ثابت مي‌كند در ميان 100فيلم پرفروش سال 2015، فقط 31.4درصد زنان نقش داراي ديالوگ داشته‌اند. اين آمار در سال 2008كمي كمتر از 33درصد بود. گزارش دانشگاه كاليفرنياي جنوبي از هاليوود به‌عنوان «پايتخت نابرابري فرهنگي دنيا» نام برده است.

از سال 2007 كه اين پژوهش آغاز شده تا سال گذشته ميلادي، تقريبا هيچ تغييري در جايگاه شخصيت‌هاي سياهپوست، لاتيني و آسيايي به‌وجود نيامده و همچنان همه نقش‌هاي مهم به مردان سفيدپوست سالم مي‌رسد. در اين ميان، شخصيت‌هايي با جنس، نژاد و قوم متفاوت يا داراي ناتواني‌هاي جسمي كمترين سهم را روي پرده دارند؛ اتفاقي كه به گفته استيسي اسميت، نويسنده گزارش و استاد دانشگاه USC، ريشه در نهادينه شدن نابرابري در هاليوود دارد.

از جمله آمار و ارقامي كه بر نتايج گزارش مهر تأييد مي‌زند، جايگاه اقليت‌هاي نژادي و زنان در روند توليد فيلم‌هاي مهم سال است. از ميان 107فيلمساز فعال در سال 2015، فقط 4نفر سياهپوست يا آفريقايي-آمريكايي بودند و 6صندلي كارگرداني سهم آسيايي‌ها يا آسيايي-آمريكايي‌ها شد. 8كارگردان زن هم سال گذشته ميلادي در هاليوود فيلم ساختند كه هر چند بالاترين آمار در اين بخش از سال 2008به اين سو بود اما نشان از كمرنگ بودن حضور اين گروه دارد.

استفاده ابزاري از بازيگران زن به‌ويژه در صحنه‌هاي نامناسب و هنجارشكن حدود سه‌برابر بيش از شخصيت‌هاي مرد است و با وجود آمار 19درصدي افراد معلول و ناتوان در جامعه آمريكا براساس سرشماري سال 2010، شخصيت‌هايي با ناتواني جسمي و حركتي فقط حدود 2.4درصد نقش‌هاي داراي ديالوگ در فيلم‌هاي آمريكايي دارند. ضمن اينكه در هيچ‌كدام از فيلم‌‌هاي مورد مطالعه، حتي يك شخصيت اصلي مذكر يا مونث آسيايي هم به‌كار گرفته نشده است.

کد خبر 345886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha