همشهری آنلاین: هر سال با نزدیک شدن به موسم حج شاهد رویارویی آل سعود با یک یا چند کشور و سنگ‌اندازی در راه انجام مناسک حج اتباع آن کشورها هستیم. در ادامه به سابقه‌ای از ممانعت عربستان سعودی از ورود زائران کشورها به سرزمین وحی پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاري فرهنگ رضوي، نهادهاي مسئول در امر حج و زیارت کشورمان طی ماه‌های اخیر اخبار پیگیری‌های خود برای اعزام زائران ایرانی را رسانه‌ای کرده‌اند. در جمع‌بندی این پیگیری‌ها مشخص شد که با وجود تمام تلاش‌ها براي برقراري حجی آبرومندانه وعزتمند متناسب با جايگاه مردم ايران، ممانعت‌های حكومت عربستان نگذاشت اين اتفاق بيافتند.

سعودي‌ها چند ماه مذاكرات با هیئت ایرانی را به تاخير انداختند و در مسائل مختلف مانند امور كنسولي، حمل‌ونقل و تامين امنيت و بهداشت زائران ابهام ايجاد كردند.

این اولین باری نیست که دولت آل سعود راه حج بیت‌الله الحرام را در مقابل مسلمانان بسته یا با برنامه‌های از پیش طراحی شده، جامعه اسلامی هدف خویش را از انجام مناسک واقعی حج دور نگه می‌دارد.

  • مردم سوریه برای پنجمین سال متوالی از مناسک حج محروم شدند

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اواخر تیر ماه امسال به نقل از کمیته عالی حج سوریه اعلام کرد: مقام‌های سعودی برای پنجمین سال متوالی مانع از حضور شهروندان سوری در مناسک حج شده‌اند.

کمیته عالی حج سوریه در بیانیه خود افزوده است: برگزارکنندگان مناسک حج باید در خدمت حجاج بیت‌الله الحرام و زائران حرم نبوی باشند و شرایط لازم را برای تمام مسلمانان جهان برای اجرای فریضه حج فراهم آورند.

کمیته عالی حج سوریه اعلام کرد، وزارت حج رژیم وهابی آل سعود تا کنون از امضای توافق رسمی متعلق به حج با وزارت اوقاف سوریه طفره رفته است که این اقدام سعودی‌ها مخالف با میثاق‌ها و تعهدات مخصوص در این زمینه است.

موﺳﻢ ﺣﺞ ﺑﺮای ﻣﺮدم ﺳﻮریه ﻃﯽ پنج سال گذشته ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻣﻨﺎﺑﻊ رﺳﻤﯽ ﻋﻠﺖ آن را ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎن ﺑﺎ اﻣﻀﺎی ﺗﻮاﻓﻘﻨﺎﻣﻪ ﺣﺞ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دیگر داﻧﺴﺘﻪ‌اﻧﺪ.

عربستان سعودی با آغاز بحران سوریه در این کشور همواره از گروه‌های تروریستی مستقر در مناطق مختلف سوریه حمایت کرده است.

حجاج سوری تنها زائرانی نیستند که برای سال‌های متوالی از انجام مناسک حج محروم می شوند، بلکه مردم یمن که سال گذشته به دلیل کارشکنی‌های ریاض از ادای این فریضه واجب اسلامی محروم شدند، امسال برای دومین سال متوالی از برگزاری مناسک حج محروم می‌شوند.

  • محرومیت یمنی‌ها از اجرای مناسک حج در دومین سال متوالی

وزارت اوقاف یمن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: با وجود تمامی تلاش‌های انجام گرفته و به‌رغم چند دور مذاکره با وزارت حج عربستان برای فراهم کردن زمینه حضور حجاج یمنی حتی در شرایط جنگی حاکم بر این کشور در موسم حج ۱۴۳۶مسئولان عربستانی حاضر به صدور روادید برای حجاج یمنی نشدند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی المنار، عربستان سعودی در ادامه اقدامات خصمانه خود، برای دومین سال متوالی اتباع کشور یمن را از برگزاری مناسک حج محروم می‌کند و با قرار دادن چالش‌ها و محدودیت‌های فراوانی در برابر حجاج یمنی سعی می‌کند مانع حضور یمنی‌ها در فریضه حج شود.

ریاض به همراه همپیمانانش در 1.5 سال گذشته، شرایطی را بر یمن حاکم کرده که نتیجه آن بروز مشکلات اقتصادی و بشری فراوان برای یمنی‌ها بوده است. وزارت اوقاف یمن و آژانس حمل‌ونقل حجاج در این کشور با هدف تسهیل در اعزام حجاج به مناسک حج از مدت‌ها پیش اعلام کردند مقدمات لازم را برای انتقال حجاج فراهم کرده‌اند، اما جهت اعزام حجاج همچنان باید منتظر پاسخ عربستان بمانند.

فواد ناجی، معاون وزیر اوقاف یمن، می‌گوید: «نظام سیاسی عربستان حتی به یک بند از بندهایی که وعده داده بود عمل نکرد، مشکل ما از طرف نظام سعودی و به دلیل مشکلات و چالش‌هایی است که آنان در برابر ما قرار داده‌اند چنانچه مزدوران عربستان در داخل کشور هم در پی توطئه‌چینی هستند تا حدود دو تا سه هزار حاجی را تنها از حضرموت و مارب انتخاب کنند به این امید که وانمود کنند عربستان مانع حضور حجاج یمنی در مناسک حج نشده است، این تلاش‌ها در شرایطی است که یمن هر ساله 19 هزار سهمیه برای اعزام حجاج داشته است.»

  • ممنوعیت سفر آوارگان فلسطینی برای ادای مناسک حج

امسال نیز اخباری در مورد ممنوعیت سفر آوارگان فلسطینی برای ادای مناسک حج و عمره منتشر شد.

به نوشته رسانه‌های فلسطینی همسو با تلاش‌های عربستان برای نزدیک شدن به تل آویو و اجرایی کردن طرح صلح خود که در آن از حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین‌شان هم چشم‌پوشی شده، فلسطینیان آواره از انجام مناسک حج محروم شدند.

جهاد الحرازین از رهبران جنبش فتح در این رابطه گفت: بهانه وزارت حج و عمره عربستان از این اقدام آن است که ریاض نمی‌داند این افراد را در صورت اقامت بیش از مدت مجاز به کجا تبعید کند!

کد خبر 346003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha