همشهری آنلاین: وزارت نیرو اعلام کرد: حجم جریان‌های سطحی کشور از ابتدای سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ تاکنون در همسنجی با میانگین بلند مدت بیش از ۲۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

بحران آب

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، براساس آخرین آمار ارایه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم جریان‌های سطحی کشور در پنج ماه نخست امسال در هم‌سنجی با میانگین بلندمدت 32 درصد کاهش یافته است.

حجم کل جریان‌های سطحی کشور در 6 حوضه آبریز اصلی، دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، مرزی شرق و قره قوم در مجموع نسبت به میانگین بلندمدت 32 درصد کاهش داشته است.

در این مدت، حوضه‌های آبریز مرزی شرق با 81 درصد و ارومیه با 9 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد کاهش حجم جریان‌های سطحی کشور را داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: حوضه‌های آبریز قره قوم با 45 درصد، دریای خزر با 40 درصد، مرکزی با 35 درصد، خلیج فارس با 29 درصد و دریاچه ارومیه با 9 درصد کاهش، پس از حوضه آبریز مرزی شرق قرار دارند.

حجم جریان‌های سطحی کشور در پنج ماه نخست امسال 57 میلیارد و 228 میلیون مترمکعب بوده که در هم‌سنجی با میانگین بلندمدت با رقم 83 میلیارد و 933 میلیون مترمکعب، نزدیک به 32 درصد کاهش داشته است.

پیش از این وزارت نیرو اعلام کرده بود، وضعیت ذخایر آبی کشور همچنان در مرز بحران قرار دارد و با وجود بارندگی‌های اخیر آمارها نشان می‌دهد، حجم آب‌های روان کشور به نصف کاهش یافته و میزان آب‌های زیر زمینی هم در وضعیت هشدار قرار دارد.

براساس آمار بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود و صرفه‌جویی 10 تا 20 درصدی این بخش، مشکلات را به میزان قابل توجه کاهش خواهد داد.

کد خبر 346423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha