یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای البرز گفت: با وجود اینکه سدهای این استان در سال جاری به لحاظ منابع آبی در وضعیت مناسبی قرار دارند، سفره‌های زیرزمینی استان تهی از آب شده‌اند.

بحران آب

مهدی عبدالرحیمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت آبی سد کرج 85 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: 77 درصد ظرفیت سد طالقان نیز پر از آب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش داشته است.
این مسئول خاطر نشان کرد: از ابتدای سال آبی 94تا کنون مجموع بارش‌های استان البرز 437.1 بود که این میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود، افزایش  23درصدی را نشان می‌دهد.

عبدالرحیمی با اشاره به میزان بارندگی کشور در سال آبی جاری گفت: 240 میلی متربارش در کشور داشتیم که در مقایسه با سال گذشته و میزان بارش 195میلی متر با افزایش  23درصدی همراه بود.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای البرز اظهار کرد: البته این میزان بارش‌ها در دراز مدت و طی 25سال گذشته کاهش داشته است و بارندگی‌هایی که در سال آبی جدید وجود داشت به این منظور نیست که بحران آبی در کشور وجود نداشته باشد.

وی بیان داشت: وضعیت منابع سفره‌های زیر زمینی همچنان با بحران کم آبی مواجه است و بارندگی‌های سال جاری فقط سد‌ها را تا حدودی پر آب کرد.

این مسئول با بیان اینکه اکنون برای نجات سفره‌های زیر زمینی و منابع آبی طرح‌های مختلفی در کشور و البرز در حال اجرا است افزود: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در کشور و البرز ساماندهی چاهای مجاز و غیر مجاز برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: این طرح شامل نصب کنتور های هوشمند، انسداد چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت‌های چاه‌های مجاز و غیره است.

عبدالرحیمی گفت: کنتورهای هوشمند باعث می‌شود میزان برداشت آب مشخص شود و چاهای مجازی که میزان استفاده آنها بیش از حد باشد توسط این کنتور‌ها شناسایی شوند.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای البرز خاطر نشان کرد:در طرح احیا و تعادل بخشی هشت بخش مختلف دیگر نیز اجرا شده است که از جمله طرح دانش آموزی نجات آب یا همان داناب است .

وی بیان داشت : برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف با کشاورزان و بهره‌برداران، ارتقای سطح اطلاعات عمومی و سطح آگاهی کشاورزان در خصوص منابع آب به خصوص منابع آب زیر زمینی از دیگر بخش‌های طرح احیا و تعادل بخشی است.

عبدالرحیمی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری طرح همیار منابع آب با حضور استاندار البرز و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در استان البرز آغاز شد.

وی افزود: در این طرح 400 تشکل مردم نهاد نیز حضور داشتند و در این طرح همکاری کردند.

کد خبر 346653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha