دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

مدارس امسال از سوم مهر‌ماه در حالی به استقبال بیش از ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز می‌رود که از سرانه خبری نیست.

بسياري از مدارس هزينه‌هاي برق، گاز و آب پرداخت نكرده‌اند، بيش از يكصدهزار مدرسه با بخاري‌هاي ناايمن گرم مي‌شوند و يك سوم مدارس هم مقاوم‌سازي نشده‌اند. وزير آموزش و پرورش در نشست خبري روز گذشته خود گفت: «پيش‌بيني مي‌كنيم امسال 700هزار نوآموز پيش دبستاني داشته باشيم و در دوره‌هاي تحصيلي به‌ترتيب در ابتدايي 7ميليون و 600هزار، متوسطه اول و دوم 5ميليون و 300هزار دانش‌آموز و 73هزار دانش‌آموز نيز در مدارس استثنايي داشته باشيم. 31شهريور روز جشن شكوفه‌ها و غنچه‌هاست و چون اول مهر پنجشنبه است و مدارس تعطيل هستند، سوم مهر آغاز سال تحصيلي است كه با حضور رئيس‌جمهور برگزار مي‌شود.»

درحالي‌كه پيش از اين اعلام شده بود حدود 100هزار كلاس درس با بخاري‌هاي غيراستاندارد و نفتي در كشور وجود دارند، علي اصغر فاني با تأييد وجود نزديك به 60هزار كلاس درس با سامانه گرمايشي غيراستاندارد افزود: «از مجموع 211هزار و 963كلاس درس فاقد سامانه گرمايشي استاندارد، موفق شديم 152هزار و 877كلاس درس را به سامانه گرمايشي استاندارد مجهز كنيم.» وي درباره سرانه مدارس كه مشكلاتي براي مديران مدارس و والدين دانش‌آموزان ايجاد كرده‌ و بسياري از مدارس حتي توان پرداخت قبوض آب، برق و گاز مصرفي خود را ندارند نيز گفت:«25ميليارد تومان بابت كمك سرانه مدارس، 40ميليارد تومان بابت يارانه دفترچه و تغذيه رايگان در مناطق محروم، 35ميليارد تومان بابت توسعه فعاليت‌هاي تربيت بدني و35ميليارد تومان بابت توسعه كمي و كيفي پيش دبستاني به‌ويژه در مناطق دوزبانه توزيع شده است. كمبود سرانه موجب شده تا پرداخت هزينه آب، برق و گاز برخي از مدارس به تعويق بيفتد و به‌دنبال تأمين منابع مالي براي حل مشكلات مدارس هستيم.» اين اظهارات در حالي است كه به استناد اظهار رسمي مسئولان آموزش و پرورش در سال گذشته تحصيلي بيشتر مدارس موفق به دريافت سرانه تحصيلي نشده‌اند.

  • مناطق محروم در اولويت آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه حمايت از دانش‌آموزان مناطق محروم جزو اولويت‌هاي آموزش و پرورش است، اعلام كرد: مدارس در مناطق روستايي با فاصله زيادي از هم قرار دارند و لازم است با استفاده از راهبران آموزشي كه امسال 3هزار نفر از آنها، كار بازرسي و هدايت معلمان را انجام دادند، توسعه يابد.

به گفته وي، آموزش و پرورش برگزاري كلاس‌هاي جبراني ويژه دانش‌آموزان ديرآموز در مناطق روستايي را دنبال مي‌كند و با توجه به اينكه تعدادي دانش‌آموز در شهرها و روستاها، ديرآموز هستند، از امسال كلاس‌هاي جبراني براي اين دانش‌آموزان پيش‌بيني شده است.

  • بازنشستگي 36هزار فرهنگي

به گفته وزير آموزش و پرورش، امسال 36هزار فرهنگي مي‌توانند بازنشسته شوند؛ البته از برخي معلمان درخواست شده تا بازنشستگي خود را يك‌سال به تعويق بيندازند. وي درباره پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان نيز توضيح داد كه در بودجه امسال 4هزار و 500ميليارد تومان براي پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگاه همه دستگاه‌هاي دولتي پيش‌بيني شده كه تقريبا درصد عمده‌اي از اين اعتبارات به آموزش و پرورش تعلق دارد. فاني در پاسخ به اينكه شما وعده داده‌بوديد كه پاداش پايان خدمت فرهنگيان سال 94تا پايان شهريور پرداخت خواهدشد، توضيح داد: اين وعده براساس مذاكرات ما با مسئولان سازمان برنامه و بودجه بوده‌است. مكاتبات و جلسات زيادي با معاون بودجه رئيس‌جمهور انجام شد و تخصيص خوبي در اختيارمان گذاشته شده است كه در حال پيگيري از خزانه هستيم.‌

کد خبر 346828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha