دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: عنوان «عید برادری» را برایش انتخاب کرده‌اند؛ عید غدیر مسلما برای ما شیعیان، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد به‌حساب می‌آید و باید یکی از متفاوت‌ترین عیدها باشد.

شربت

 خب حالا شما براي تعظيم و بزرگداشت اين عيد بزرگ چه برنامه‌اي داريد؟ شايد پاسخ‌تان اين باشد كه شما به‌تنهايي كه كاري از دست‌تان ساخته نيست و اين كار را بايد متوليان فرهنگي كشور انجام دهند اما اينطور نيست، كارهاي بسيار ساده و كوچك و البته كم‌هزينه‌اي وجود دارند كه مي‌توان براي بزرگداشت اين عيد انجام داد؛ كارهاي كوچك با تأثيرهاي بزرگ. كسي هم نبايد در اين عيد بزرگ از قلم بيفتد و از كودك و بزرگ و پير و جوان با هر سليقه‌اي مي‌تواند در تعظيم اين عيد بزرگ مشاركت داشته باشد. خب دنبال پيشنهاد براي همين كارهاي ساده هستيد؟ اينجا چند پيشنهاد برايتان داريم.

  • كوچه پسكوچه‌هاي متفاوت

نيمه‌شعبان كه مي‌رسد مردم به‌طور خودجوش، كوچه و خيابان‌ها را آذين‌بندي مي‌كنند؛ يعني اصلا لازم نيست كه سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي اين كار آستين بالا بزنند، خود مردم اين كار را به بهترين شكل انجام مي‌دهند. چند سالي است كه برخي‌ها براي عيد غدير هم آذين‌بندي را با محوريت مساجد محل انجام مي‌دهند. البته حتما لازم نيست كه اين كار خيلي مفصل باشد. مثلا شما مي‌توانيد با نصب يك پرچم زيبا در سر در خانه‌تان و يا با گذاشتن چند گلدان كنار در خانه يا آويزان‌كردن يك ريسه با چراغ‌هاي رنگي در اين كار مشاركت كنيد. فرض كنيد فقط چند نفر از اهالي يك كوچه اين كار را انجام دهند، آن وقت شكل و قيافه كوچه در روز عيد غدير متفاوت خواهد شد. آب و جاروكردن روبه‌روي خانه هم كار كوچك ديگري است كه مي‌توانيد انجام دهيد.

  • دهان همديگر را شيرين كنيد

نوروز كه مي‌شود، وارد هر خانه‌اي كه بشوي، بساط شيريني و شكلات و اينجور خوردني‌ها برپاست و نشانه‌اي از جشن و شادماني آن خانواده به‌حساب مي‌آيد. خب چرا اين فرهنگ و سنت خوب نبايد در اعياد اسلامي و مهم ما تسري پيدا كند. پدرها و بزرگ‌ترهاي خانه مي‌توانند در شب عيد با يك جعبه شيريني راهي خانه شوند. يك بسته شكلات هم هزينه چنداني ندارد، مثلا يك راننده تاكسي مي‌تواند با پذيرايي شكلات در ماشينش، تبليغ‌كننده غدير باشد. يك يا چند نمازگزار مسجد مي‌توانند باني شوند و چند جعبه شيريني براي پذيرايي از نمازگزاران در شب و روز عيد تهيه كنند. مي‌توان به در خانه همسايه‌ها رفت و با پخش شيريني و شكلات به آنها گفت كه چه عيد مهم و بزرگي در پيش است. پس با هزينه اندكي مي‌توانيد براي عيد غدير دهان يكديگر را شيرين كنيد.

  • عيدي بدهيد، حتي غيرسادات

هيچ‌چيز مثل عيدي نمي‌تواند بچه‌ها را خوشحال كند. عيدي‌دادن از ديگر سنت‌هاي زيباي غديري است كه مي‌تواند جايگاه اين روز را به‌ويژه براي كودكان و نوجوانان تقويت كند. در سيره بسياري از بزرگان و علما آمده كه تنها در روز غدير، عيدي مي‌دانند. روايت شده كه در روز عيد غدير عده‌اي از شيعيان به محضر مبارك حضرت امام‌رضا(ع) رسيدند. آن حضرت جمعي از خواص را براي افطار نگه‌داشت و براي خانواده آنها غذا، انواع هديه، لباس، انگشتر و كفش فرستاده بود. سرووضع همه اطرافيان به دستور حضرت عوض شده و اسباب ‌و آلات منزلشان تغيير كرده بود. اين نشان از اهميت هديه‌دادن در اين روز دارد. عيدي دادن در عيد غدير، مختص سادات هم نيست، حتي غيرسادات هم مي‌توانند مبلغ اين عيد بزرگ باشند و به اطرافيان خود عيدي بدهند.

مسجدي‌ها فعال‌تر شوند
خوشبختانه اكثر مساجد براي عيد‌غدير برنامه دارند و مراسم مولودي خواني و جشن را برپا مي‌كنند، مخصوصا مساجدي كه با نام و القاب حضرت امير(ع) نامگذاري شده‌اند برنامه‌هاي مفصل‌تري اجرا مي‌كنند. اما مسجدي‌ها بايد توجه داشته باشند كه برنامه‌هاي تبليغي‌شان فقط مختص كساني نباشد كه به مسجد مي‌آيند؛ يعني آنها مي‌توانند با كارهاي ابتكاري، ساده و كم هزينه همه اهالي محل را به جشن غدير دعوت كنند. مثلا برخي از مساجد در اين روز يك هديه كوچك مثل يك شاخه گل به اهالي محله مي‌دهند. اين كار هم تأثيرگذاري زيادي دارد و هم با هزينه كم مي‌توان آن را اجرا كرد. مسجدي‌هاي فعال‌تر، همراه اين شاخه گل يك بسته فرهنگي هم آماده مي‌كنند كه در آن اطلاعات جامع‌تري درباره اهميت و جايگاه غدير وجود دارد.

  • نذري دادن و اطعام كردن

برخي‌ها فكر مي‌كنند كه نذري دادن و اطعام‌كردن فقط مختص برخي از ايام و مناسبت‌هاي سال است، درحالي‌كه اينطور نيست و مثلا براي عيد غدير همين اطعام‌كردن بسيار سفارش شده است. اساسا اطعام مردم، در همه روزهاي تقويم داراي فضيلت بسيار است اما در روز عيد غدير فضيلت بيشتري دارد. آنقدر بر اين موضوع سفارش شده كه در برخي روايات عيد غدير به «يوم اطعام الطعام» معرفي شده است. روايت‌هاي بسياري درباره فضيلت اطعام در غدير وجود دارد كه در اينجا يك نمونه‌اش را بيان مي‌كنيم. امام رضا‌(ع) فرمودند: «هر كس مومني را در روز عيد غدير غذا دهد، مانند كسي است كه تمام پيامبران و صديقان را اطعام كرده». اگر نذري داريد عيد غدير بهترين فرصت براي اداي اين نذر است. اينطوري جزو مبلغان اين عيد بزرگ هم خواهيد بود.

  • پيمان برادري فراموش نشود

اين كار هيچ هزينه‌اي ندارد و در عوض هم تبليغ غدير است و هم كلي ثواب دارد؛ عقد اخوت يا برادري را مي‌گوييم. يادتان باشد كه نخستين عقد اخوت ميان پيامبر(ص) و امام علي(ع) در روز عيد غدير بسته شد. بعد از آن بود كه ديگر عقد اخوت يا همان پيمان برادري از سنت‌هاي حسنه اسلام قرار گرفت و تأكيد زيادي هم بر آن شد. تا آنجا كه اگر كسي خواست با ديگري پيمان اخوت ببندد و امكان حضور با برادر ديني‌اش را پيدا نكرد به كسي وكالت دهد كه آن عقد را بخواند. البته خانم‌ها هم مي‌توانند عقد خواهري با هم بخوانند. به واسطه‌ اين صيغه، ميثاقي ويژه بر رعايت حقوق برادري ميان آن دو استوار مي‌شود. عقد اخوت يكي از اعمال مرسوم روز عيد غدير است كه احاديث و مطالب بسياري درباره آن نقل شده.

  • چند كار ساده و كم‌هزينه ديگر

كمي ابتكار كه داشته باشيد خيلي كارها مي‌توانيد براي تبليغ عيد غدير انجام دهيد و مبلغ اين عيد باشيد؛ يك دانش‌آموز مي‌تواند با تزيين كلاس مدرسه‌اش مبلغ غدير باشد. يك مادر بزرگ مي‌تواند با گفتن قصه‌هاي غديري براي نوه‌هايش مبلغ غدير باشد. يك مادر مي‌تواند بهترين لباس‌هاي فرزندانش را براي پوشيدن‌شان در اين روز آماده كند يا اينكه غذاي مورد علاقه خانواده را بپزد. والدين مي‌توانند به فرزندانشان در اين روز هديه بدهند يا پول توجيبي‌شان را كمي بيشتر كنند. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مي‌توانند با ارسال پيام براي نوه‌هايشان، غدير را تبليغ كنند. يك كاسب مي‌تواند با تخفيف ويژه در ايام غدير مبلغ غدير باشد. هيئتي‌ها مي‌توانند ايستگاه صلواتي برپا كنند يا با جمعي از اهالي به ديدار سادات بروند. كلي كار ديگر هم مي‌توان به اين فهرست اضافه كرد.

کد خبر 346853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha