پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

تصور عمومی آن است که نقل‌و‌انتقـــال سلاح‌های هسته‌ای یک اقدام مخفیانه و سری است اما گزارشی جدید در انگلیس نشان می‌دهد نیروهای نظامی این کشور کلاهک‌های هسته‌ای را با استفاده از کامیون‌هایی که ویژه حمل آنها طراحی و ساخته شده در طول سال از سایت محل استقرار آنها و همچنین زیردریایی‌های این کشور در کول‌پورت در اسکاتلند به کارخانه سازنده آنها در جنوب، در نزدیکی شهر گلاسکو منتقل می‌کنند.

کامیون

اين اقدام در چارچوب طرح سيستم موشكي هسته‌اي انگليس موسوم به «تريدنت» و با هدف تعمير، نگهداري و نوسازي موشك‌ها و كلاهك‌هاي هسته‌اي انجام مي‌شود. كمپين بين‌المللي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي موسوم به «آيكن» ديروز در گزارشي از حوادث مختلف روي داده براي كاروان‌هاي خودرويي حمل سلاح‌هاي هسته‌اي انگليس پرده برداشت كه دومين گزارش از اين نوع است. 13سال پيش نيز وزارت دفاع انگليس تحت فشار روزنامه گاردين مجبور شد بخشي از اطلاعات مربوط به حوادث رخ داده براي اين كاروان‌هاي خودرويي را منتشر كند اما آن اطلاعات مربوط به سال‌هاي 1960تا 1991بود.

اطلاعات جديد منتشر شده از جزئيات بيشتري برخوردار است و براساس قانون آزادي اطلاعات از طبقه‌بندي محرمانه ارتش خارج و منتشر شده است. در گزارش آيكن به حوادث مختلفي ازجمله تصادف كاميون‌ها، بريدن ترمز، خرابي سيستم سوخت‌رساني، جوش آوردن موتور و خرابي كلاج اشاره شده است. حوادث ديگري ازجمله گم كردن مسير، از كار افتادن دستگاه‌هاي بي‌سيم و قطع ارتباط با فرماندهان نيز در اين گزارش آمده است. براساس ليست منتشر‌شده، ميزان حوادث و خطاهاي انساني طي 3سال گذشته به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش داشته است به‌طوري كه 43مورد از 180حادثه، مربوط به اين سه‌سال بوده است.

در نظرسنجي‌اي كه از سوي آيكن از مردم شهرهاي مسير تردد كاميون‌ها انجام شده، دو‌سوم آنها اعلام كرده‌اند از چنين روندي هيچگاه مطلع نبوده‌اند. اين در حالي است كه بخش اعظم مسير تردد را مناطق پرجمعيت شهري ازجمله بريستول، بيرمنگام، كارديف، گلاسكو، ليدز، ليورپول، شفيلد و منچستر تشكيل مي‌دهند. در گزارش آيكن به چندين مورد تصادف خطرناك ازجمله برخورد كاميون‌ها با خودروهاي پارك شده در كنار جاده‌ها و خيابان‌ها اشاره شده است.

بر اين اساس، خطرناك‌ترين حادثه مربوط به 5سال پيش است كه در جريان آن با قطع برق سيستم هدايت يكي از كاميون‌ها و خارج شدن كنترل آن از دست راننده، كاميون با نرده‌هاي كنار جاده برخورد كرد؛ حادثه‌اي كه باعث شد تمامي كاميون‌هاي كاروان‌هاي هسته‌اي انگليس براي رفع اين عيب به كارخانه سازنده ارسال شوند. آيكن در گزارش اخير خود، فارغ‌از احتمال بروز حادثه براي كلاهك‌هاي هسته‌اي در جاده‌هاي انگليس، اكنون در سايه افزايش حملات تروريستي در خاك اروپا به‌احتمال حمله از سوي گروه‌هاي تروريستي هم اشاره كرده است؛ موضوعي كه احتمال بروز آن از سوي وزارت دفاع انگليس بارها ردشده است.

  • مسير تردد كاميون‌هاي حامل كلاهك‌هاي هسته‌اي

انگليس 225كلاهك هسته‌اي دارد كه از اين ميان 160كلاهك به‌صورت عملياتي مستقر هستند. در هركاروان، تا 5كاميون حمل كلاهك هسته‌اي وجود دارد كه توسط چند خودروي پليس، تعدادي ماشين‌هاي لندرور ارتش، چند ماشين آتش‌نشاني و تعدادي موتورسوار اسكورت مي‌شوند. هر كاروان موتوري مسير هزار و 500كيلومتري بين شمال و جنوب را 6بار در سال طي مي‌كند و بروز حادثه براي اين كاروان‌هاي خودرويي مي‌تواند به يك فاجعه براي مردم شهرهاي مسير تبديل شود.

کد خبر 347107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha