وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صدور ۲ مجوز جداگانه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: انتظار می‌رود نخستین هواپیماهای جدید تا پایان امسال وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور شود.

airbus

 عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در يك برنامه زنده تلويزيوني گفت: طبق مفاد قرارداد، تحويل اين هواپيماها در سال ۲۰۱۶ شروع‌ مي‌شود و تا 8سال روند تحويل هواپيما ادامه دارد و اميدواريم در پاييز و زمستان نخستين هواپيما را وارد ايران كنيم. به گفته اين عضو كابينه دولت، توافق كلي انجام شده با شركت‌هاي خارجي، خريد 118فروند از ايرباس، 108فروند از بوئينگ و 20فروند هم از شركت ATR خواهد بود كه اين هواپيماها تا 8سال آينده ساخته و وارد كشور خواهند شد. آخوندي درباره شرايط تأمين مالي هواپيماهاي خريداري شده هم تأكيد كرد:

روش پرداختي ما در اين قرارداد، اجاره به شرط تمليك است و در واقع تأمين‌كننده مالي خريد را انجام مي‌دهد و هواپيماها به ما واگذار مي‌شود، لذا كمترين مشكل در نقل و انتقال پول با اين مدل انتخابي نسبت به ساير مدل‌هاي موجود در بازارهاي بين‌المللي است. سيد‌عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت خارجه نيز اعلام كرد كه ظرف 2روز بخشي از مجوزهاي مورد نياز براي خريد هواپيما توسط وزارت خزانه‌د‌اري آمريكا صادر شده و طي هفته‌هاي آينده بقيه مجوزها نيز صادر خواهد شد.

روز گذشته اصغر فخريه كاشان، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل، از حل مسائل بانكي و فاينانس سه‌جانبه بين ايران، ايرباس و شركت فاينانسر و برگزاري پنجمين مذاكره حضوري با بوئينگ در ايران خبر داد. وي در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي تأكيد كرد: ‌ممكن است مذاكرات با بوئينگ زودتر به نتيجه برسد و هواپيماهاي ساخت اين شركت زودتر از ايرباس وارد تهران شوند.

به گفته وي، جلسه بعدي مذاكره با نمايندگان ايرباس هفته آينده در تهران برگزار مي‌شود. در اين جلسه نمايندگان دو طرف به موضوعات حقوقي قرارداد خريد 111فروند هواپيما رسيدگي مي‌كنند. بنا به گفته فخريه كاشان‌، مذاكرات با ايرباس در بخش مالي و فني به پايان رسيده و با صدور مجوز خزانه‌داري آمريكا تا پايان سال‌2016 چندين هواپيماي نو وارد ناوگان هوايي ايران خواهد شد. فخريه كاشان درباره روند مذاكرات با شركت ايرباس هم گفت:

درباره بندهايي از قرارداد با ايرباس هنوز توافق نشده كه بيشتر مربوط به مواردي است كه اگر بار ديگر شرايط به‌گونه‌اي باشد كه ايرباس نتواند به تعهدات خود عمل كند مثل برگشت احتمالي تحريم‌ها، بار حقوقي آن لحاظ شود و به ما جريمه بپردازد. اين مقام ارشد وزارت راه با تأييد پايان مذاكره با ايرباس در بخش مالي و فني خبر داد:

حتي ايرباس به سمت ساخت لوگويي كه اسم ايران‌اير روي هواپيماها نصب شود، رفته است و با چندين شركت سازنده صندلي، موتور هواپيما و ساير تجهيزات داخلي و مسائل فني مذاكره داشته‌ايم. وي درباره قيمت هواپيماها بيان كرد: ‌قيمت‌هايي كه در كاتالوگ هواپيما مي‌نويسند معمولا قيمت‌هاي غيرواقعي است اما معمولا وقتي خريد هواپيما به مرحله آخر مي‌رسد، روي اين قيمت 30تا 40درصد تخفيف وجود دارد؛ آنچه ما مذاكره كرده‌ايم اين است كه‌ ما توانسته‌ايم اين تخفيف را به 50درصد برسانيم.

کد خبر 347223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha