معصومه حیدری‌پارسا: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، نیازمند توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت هستیم.

پزشک خانواده

دكتر محمد آقاجاني افزود: همچنين سيستم اتوماسيون نيز نقايص و مشكلاتي دارد و هنوز در اكثر سامانه‌ها، پرونده الكترونيك سلامت را نداريم كه براي ايجاد آن نيز بايد اقدام كنيم و در راستاي تجميع و تبديل اطلاعات به پرونده الكترونيك گام برداريم.

آقاجاني در ادامه گفت:علوم پزشكي و باليني از چند دهه گذشته مسير ترقي را طي كرده و با وجود نقصان در آموزش و ارائه خدمات درماني در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسير توسعه را طي كرده و اكنون در وضعيت خوبي قرار دارد.

وي با بيان اينكه از حيث خدمات پزشكي جايگاه خوبي در منطقه داريم، گفت: به موازات خدمات سلامت، مديريت اطلاعات سلامت هم پا به پا رشد كرده، ولي در اين زمينه تأخيري اتفاق افتاده و با دو دهه تأخير نسبت به غرب، بدون نظم و سامان لازم در اين زمينه حركت كرده‌ايم. اكنون به‌رغم تأخير رخ داده ما مي‌توانيم روي شانه توسعه غرب، اين راه را طي كرده و كمتر دچار خطا در مسير توسعه شويم.

  • تمامي بيمارستان‌هاي كشور به اتوماسيون پزشكي مجهز شدند

آقاجاني با اشاره به روند استقرار مديريت اطلاعات سلامت در سطح كشور گفت: قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت، تنها ۹۰ بيمارستان اين وزارت داراي اتوماسيون پزشكي بود اما اكنون تمامي بيمارستان‌ها به اتوماسيون پزشكي و سيستم تبادل اطلاعات مجهز شده و مسيري كاملا جهشي را طي كرده است.

وي افزود: اين برنامه پنج ساله بوده اما طي حدود دو سال و نيم همه بيمارستان‌ها به سامانه‌هاي اطلاعات مجهز شده و با سامانه مركزي بهداشت و سلامت ارتباط برقرار كردند.وي با اشاره به حذف سيستم دستي صدور پروانه مؤسسات، افزود: مردم با استفاده از اطلاعات سامانه، مي‌توانند هر نوع خدمت پزشكي دريافت كنند و بدانند كه چه خدمتي را از چه مؤسسه‌اي دريافت مي‌كنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنين گفت: سامانه اطلاعات براي برنامه‌ريزي به دانشگاه‌ها كمك خواهد كرد. همچنين كاهش خطا و به حداقل رسيدن سلايق در صدور پروانه‌ها و رفع مشكلات در اين زمينه ازجمله كاركردهاي اين سامانه است. وي تأكيد كرد: تعدد سامانه‌ها ممكن است براي كاربران ايجاد مشكل كند كه اميدوارم به‌زودي سامانه مديريت اطلاعات سلامت را هم براي پيشگيري از اين مشكل ايجاد كنيم و همه سامانه‌ها زير سايه مديريت اطلاعات سلامت به كاربران كمك كنند.

آقاجاني يادآور شد: سيستم اتوماسيون نيز نقايص و مشكلاتي دارد و هنوز در اكثر سامانه‌ها، پرونده الكترونيك سلامت را نداريم كه براي ايجاد آن نيز بايد اقدام كنيم و در راستاي تجميع و تبديل اطلاعات به پرونده الكترونيك گام برداريم.

  • اجراي سامانه اطلاعات مديريت سلامت

دكتر علي ماهر، معاون فني و برنامه‌ريزي معاونت درمان وزارت بهداشت: اطلاعات مبناي تصميم‌گيري در بيمارستان‌ها و كليه سطوح نظام سلامت بوده و اهميت تحليل درست اطلاعات در مراكز درماني در راستاي تصميم‌گيري‌هاي درست است. با مشكلاتي در زمينه اطلاعات و داده‌ها مواجهيم كه مي‌توان آنها را به مرور حل كرده و به بالندگي دانشگاه‌ها در حوزه مديريت اطلاعات سلامت كمك كرد كه كارهايي در بخش‌هاي مديريت سلامت بيمارستاني و سلامت باليني در حال انجام است.البته با اجراي سامانه اطلاعات مديريت سلامت، مي‌توانيم تجمع خوبي از اطلاعات را داشته باشيم و اقداماتي در اين زمينه در دو فاز انجام شده است كه يكي بررسي تطبيقي اين بحث در كشورهاي مختلف و پيشرو است و ديگري بحث نيازمندي اطلاعاتي از كليه واحدهاست كه در راستاي ايجاد يك واحد ارائه‌كننده اطلاعات براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.

کد خبر 347238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha