یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امیر مداح خواننده قدیمی رادیو و مدرس آواز در سومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز به اجرای برنامه می‌پردازد.

روابط عمومی برنامه آیین آواز ضمن اعلام این خبر نوشت:صدای این خواننده را که قرار است با شعری از سهیل محمودی در مایه آوازی دشتی به اجرای برنامه بپردازد رامتین راستی نوازنده تار همراهی میکند.

امیر مداح به سال 1341 در قنات‌آباد (نزدیک محلة مولوی) در تهران زاده شد. اولین نغمه‌های زندگی را نزد پدرش حسین مداح که تعزیه‌خوانی قدیمی است آموخت و از 9 سالگی در تعزیه‌ها با پدر همراه شد و نقش‌های موافق‌خوان‌های جوان را بر عهده گرفت. مداح سال 1358 به هنر تئاتر روی آورد و نزد رکن‌الدین خسروی به اندوختن تجربه مشغول شد. در تئاتر به تلفیقی از دو هنر نمایش و موسیقی اندیشید که حاصلش بازی و آوازخوانی هم‌زمان او در چند اجرای صحنه‌ای آن سال‌ها بود. هرچند که در ادامه، اهتمامش را بر خوانندگی گذاشت و تئاتر را چندان جدی نگرفت. بدین ترتیب به طور جدی به آموختن آواز پرداخت.

مداح سال 1360 مدت کوتاهی را در گروه چاووش نزد نصرالله ناصح‌پور به فراگیری ردیف پرداخت.  او مدتی را هم نزد کریم صالح‌عظیمی به آموختن ردیف‌های عبدالله خان دوامی پرداخت. مداح از سال 1361 در گروه معارف رادیو خواندن اشعار مذهبی و عرفانی را زیر نظر زنده‌یاد حسین صبحدل در پیش گرفت که تا امروز و پس از کوچ همیشگی استادش نیز ادامه دارد. آثار فراوانی از امیر مداح از جمله چند اثر ارکسترال به آهنگسازی هادی آرزم در آرشیو رادیو و تلویزیون موجود است که هنوز هم پخش می‌شود. مداح عمده وقتش در سالهای اخیر را به تربیت و آموزش هنرجویان آواز اختصاص داده است. دارا بودن لحن و صدای شخصی و دقت در تلفیق شعر و موسیقی و ارائه جمله بندیهای صحیح از مشخصههای آواز امیر مداح است که همواره تحسین مخاطبان را برانگیخته است.

در سومین برنامه از سلسله نشستهای آیین آواز که از ساعت 17 سه شنبه 6 مهرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود، هنرمندان دیگری نیز به هنرنمایی میپردازند. فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان واقع شده و ورود به این برنامه برای همگان آزاد است.

کد خبر 347316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha