همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: دو واکسن جدید دوران کودکی به نام‌های روتاویروسی و پنوموکوکی، بزودی به برنامه ایمن‌سازی کودکان ایرانی اضافه می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت

دكتر محمد مهدي گويا، در گفت‌و‌گو با همشهري آنلاين تاكيد مي‌كند: اقدامات لازم مربوط به ادغام دو واكسن جديد دوران كودكي در برنامه ايمن‌سازي كودكان كشور انجام شده است.

او توضيح مي‌دهد: عفونت‌هاي روتاويروسي، باعث اسهال شديد و عفونت‌هاي ‌پنوموكوكي، سبب ايجاد بيماري‌هاي شديد تنفسي، مننژيت و سپتي سمي در كودكان مي‌شوند و هر دوي اين بيماري‌ها،  با واكسن قابل پيشگيري هستند.

گويا تصريح مي‌كند: با مستندات و تحقيقات علمي كه از پنج سال پيش تاكنون، در وزارت بهداشت، صورت گرفته است، اهميت استفاده از اين واكسن‌ها و ضرورت تزريق آ‌ن‌ها، مورد تائيد كميته علمي ايمن‌سازي كشور قرار گرفته و علاوه براين، تمام پيش‌بيني‌هاي لازم براي تهيه، ذخيره‌سازي و نگهداري واكسن‌ها در استان‌هاي مختلف كشور صورت گرفته است.

او مي‌گويد: ضرورت استفاده از اين واكسن‌ها با مذاكره تيم كارشناسي معاونت بهداشت وزارت بهداشت با مسئولان سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و به محض تاييد سازمان برنامه و بودجه كشور و تامين منابع مالي لازم ، اين برنامه بسيار مهم در كشور، به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گفته رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، اين دو واكسن هم مانند ساير واكسن‌هايي كه در برنامه گسترش ايمن سازي‌كشور براي كودكان استفاده مي‌شوند، به صورت رايگان و در تمام مناطق كشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و براي اين منظور، برنامه ريزي‌هاي وسيعي در زمينه تامين زنجيره سرمايي لازم براي نگهداري واكسن، نحوه استفاده و ساير اقدامات لازم نيز انجام شده است.

  • تاريخچه وضعيت برنامه ايمن‌سازي كودكان در ايران

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت همچنين در باره وضعيت برنامه ايمن سازي كودكان ايراني و سيرآن در كشور مي‌گويد: مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، مسئوليت برنامه ايمن‌سازي و گسترش آن را در كشور بر عهده دارد.برنامه مدرن ايمن‌سازي كودكان كشور از سال 1363 با هدف استفاده از واكسن‌هاي مهم براي پيشگيري از بيماري‌هاي بسيار مهم و مرگبار دوران كودكي، براي كودكان سراسر كشور و در تمام مناطق روستايي و شهري كشور شروع شد.در ابتداي امر، واكسن‌هاي ثلاث، فلج اطفال، سرخك، و ب. ث در كشور آغاز شد. در سال ، 1372 واكسن هپاتيت B و در سال 1382 واكسن‌هاي سرخجه و اوريون و در سال 1393 هم واكسن هموفيلوس آنفلوانزاي نوع B به برنامه كشور اضافه شد.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خاطر نشان مي‌كند: نحوه نگهداري و انتقال اين واكسن‌ها از سطح كارخانه تا دور افتاده‌ترين خانه‌هاي بهداشت روستايي كشور، كار بسيارعظيم، گسترده و سنگيني است كه بي‌وقفه در 24 ساعت شبانه روز و 7 روزهفته، مشغول فعاليت بوده و نحوه نگهداري واكسن‌ها هم به‌گونه اي است كه مانند عقربه‌هاي ساعت كار مي‌كند و لحظه اي توقف ندارد.

گويا مي‌گويد: سيستم زنجيره سرمايي واكسن كشور، ستون اصلي برنامه‌هاي ايمن سازي كشوراست كه مسئوليت نگهداري آن برعهده تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشورمي‌باشد.

او اضافه مي‌كند: برنامه‌هاي ايمن‌سازي در كشور، در كميته مستقل ايمن‌سازي كشور متشكل از برجسته‌ترين استادان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي طراحي شده و تحت مراقبت و نظارت قرار داشته و نقاط قوت و ضعف آن به طور مرتب بررسي و مراقبت مي شود.برنامه هاي جديد ايمن سازي در كشور، ابتدا در اين كميته معرفي و دقيق مورد نقد و بررسي قرار گرفته و پس از تاييد كميته، اقدامات لازم براي تهيه و تدارك و بهره‌برداري از آن انجام مي‌شود.

به گفته گويا، دو كارخانه عظيم واكسن‌سازي انستيتو پاستور ايران و انستيتو تحقيقات و واكسن‌سازي رازي، وظيفه توليد اكثريت واكسن‌هاي مورد استفاده در كشور را برعهده دارند و حدود 90 سال است كه در كشور به اين اقدام مشغول بوده و جز اولين كمپاني‌هاي سازنده در جهان هستند.

کد خبر 347457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha