یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

بعد از آنکه سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری هفتم شهریور ماه خود اذعان کرد قوه‌قضاییه در پیگیری حقوق‌های نجومی شتاب لازم را نداشته، حالا گزارش حقوق‌های نجومی در مجلس وضعیت مبهمی دارد و این موضوع در تذکرات شفاهی جلسه علنی روز یکشنبه مجلس آشکار بود.

حقوق نجومی

گزارشي كه مركز پژوهش‌هاي مجلس نيمه تيرماه درباره حقوق‌هاي نجومي تهيه كرده بود اگرچه براي بررسي‌هاي بيشتر به كميسيون اصل‌90 ارجاع شد اما تذكرات روز دوشنبه نمايندگان حكايت از آن داشت كه اين گزارش همچنان با اما و اگرهايي روبه‌روست. وضعيت بررسي اين پرونده در كميسيون اصل 90به‌گونه‌اي است كه حتي ولي داداشي عضو كميسيون اصل‌90 در تذكر شفاهي خود از ارجاع گزارش حقوق‌هاي نجومي به كميسيون متبوعش خبر نداشت.

او در حالي خواستار ارجاع پرونده حقوق‌هاي نجومي از سوي هيأت رئيسه به كميسيون اصل 90شد كه عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در تذكر شفاهي خود در مجلس گفت: «پرونده حقوق‌هاي نجومي براي بررسي و تهيه طرح، به كميسيون اصل‌۹۰ ارجاع شد، اما خروجي واگذاري اين ماموريت به كميسيون اصل ۹۰ مشخص نيست.»

اشاره او به طرح ساماندهي حقوق مديران و مقامات جمهوري اسلامي ايران است كه اين هفته به‌طور همزمان در دستور كار رسيدگي 3كميسيون مجلس قرار دارد و انتقاد محمد دهقان نماينده مردم طرقبه را به‌دنبال داشته است كه اين طرح در نوسان بين كميسيون‌ها به سر مي‌برد. دهقان گفته است، كميسيون اصل 90 مسئول رسيدگي به شكايات از طرز كار قواست نه مسئول رسيدگي به حقوق‌هاي نجومي. كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس، كميسيون شوراها و امور داخلي كشور و كميسيون فرهنگي مجلس اين طرح را در هفته جاري بررسي مي‌كنند. اين در حالي است كه طرح در مسير اصلي خود از كميسيون اجتماعي به كميسيون اصل 90ارجاع شده است.

  • فقط 6 ميليارد تومان

نمايندگان مجلس در حالي مي‌گويند منتظر ارسال آخرين گزارش‌ها از سازمان بازرسي به مجلس براي جمع‌بندي گزارش خود هستند كه روز گذشته ناصر سراج رئيس سازمان بازرسي از افزايش ميزان بازگشت حقوق‌هاي نجومي مديران به خزانه خبر داد. او كه پيش از اين پول‌هاي اعاده شده از حقوق‌هاي نجومي به خزانه كشور را 2ميليارد تومان اعلام كرده بود ديروز در سمنان اعلام كرد كه 6.2ميليارد تومان به بيت‌المال بازگشته است و در تلاشيم تا باقيمانده حقوق‌هاي نجومي را به بيت‌المال بازگردانيم.

درحالي‌كه قرار بود گزارش كميسيون اصل‌90 تا پايان شهريورماه نهايي شود، اما تهيه آن به تأخير افتاد و قرار بود در نخستين روز بازگشايي مجلس پس از تعطيلات تابستاني در كميسيون اصل‌90 مجلس قرائت شود. با اين وجود باز هم گزارش به موعد مقرر نرسيد و داوود محمدي، رئيس كميسيون اصل 90در آخرين اخبار مهلت تهيه گزارش حقوق‌هاي نجومي در كميسيون را به 2هفته ديگر موكول كرد. برخي نمايندگان خواسته بودند تا اسامي مديران صاحب حقوق‌هاي نجومي در گزارش كميسيون اصل 90گنجانده شود.

علي لاريجاني، رئيس مجلس تصريح كرده بود: ديوان محاسبات و كميسيون اصل ۹۰ در حال بررسي و پيگيري حقوق‌هاي نجومي هستند و پس از پايان بررسي‌ها، گزارش آنها ارائه خواهد شد. 19ارديبهشت‌ماه امسال بود كه ماجراي فيش‌هاي حقوق‌هاي نجومي با انتشار تصاوير فيش‌هاي حقوق معاونان بيمه مركزي آغاز شد و به‌دنبال فشارهاي رسانه‌اي فيش حقوقي برخي مديران دولتي ديگر نيز افشا شد. رهبر معظم انقلاب در سخنان 16تيرماه امسال خودشان در خطبه‌هاي نماز عيد فطر حقوق‌ها و برداشت‌هاي غيرمنصفانه و ظالمانه از بيت‌المال را نامشروع، گناه و خيانت به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي دانسته و تأكيد كرده بودند:

قطعا در گذشته‌ كوتاهي‌ها و غفلت‌هايي شده است كه بايد جبران شود اينگونه نباشد كه ما سروصدا كنيم و بعد قضايا را به كلي به‌دست فراموشي بسپاريم. دولت مجموعه بركناري‌ها در موضوع حقوق‌هاي نجومي را 13نفر اعلام كرده و اين در حالي است كه غلامحسين محسني‌اژه‌اي معاون اول قوه قضاييه صاحبان حقوق‌هاي نجومي را بيشتر از اين تعداد دانسته و اعلام كرده پرونده اين افراد در قوه قضاييه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

اژه‌اي در نشست خبري هفتم شهريور ماه خود گفته بود اگر ملاك بركناري اين افراد دريافت مبلغ بالا بوده كه ما خبر داريم تعداد اين افراد بيشتر است، اگر ملاك بركناري دريافت حق‌الجلسه يا وام‌هاي سنگين با بهره يك درصد بوده كه باز هم تعداد اين مديران بيشتر است. سخنگوي دستگاه قضا در آن نشست خبري اذعان كرده بود به نظر من قوه قضاييه در اين موضوع شتابي را كه بايد داشته باشد نداشته و كار ويژه‌اي كه بايد انجام مي‌شده صورت نگرفته است.

کد خبر 347479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha