سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خوان سانتوس،رئیس جمهور کلمبیا و رهبر شورشیان چپگرای فارک با امضای توافق صلح رسما به جنگ ۵۲ ساله‌ای که بیش از ۲۶۰ هزار کشته برجای گذاشت؛ پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونو، معروف به تیموشنکو، رئیس گروه شورشی فارک اين توافق را امضا كردند.

بر اساس این گزارش، انحلال گروه فارک - نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا - و تبدیل شدن آن به یک حزب سیاسی از مفاد اصلی توافق صلح به شمار می آید. بدین ترتیب، این گروه شورشی که از سال 1964 تاکنون به مبارزه مسلحانه با دولت کلمبیا پرداخته است، اینک مبارزه‌هاي خود را از میدان جنگ به صندوق های رای منتقل می کند.

متن توافق در حضور شماری از چهره‌های خارجی، از جمله بان کی-مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امضا شد.

مفاد توافق تاریخی

فارک 180 روز فرصت دارد که سلاح‌ها را به طور کامل کنار بگذارد و حدود هفت هزار و 500 نیروی خود را به منطقه عاری از سلاح زیر نظر سازمان ملل منتقل کند.

فارک تعهد داده که تولید مواد مخدر را در منطقه‌ تحت کنترل خود متوقف کند. در عوض دولت هم قول داده که به کشاورزان در کشت محصولات غیرقاچاق کمک کند.

به گروه فارک به عنوان یک حزب رسمی سیاسی دست‌کم 10 کرسی در کنگره 268 عضوی این کشور اختصاص خواهد یافت.

هر دو طرف متعهد می‌شوند که در زمینه تامین زمین، وام و خدمات اولیه به مناطق محروم روستایی تلاش کنند.

آقای سانتوس می‌گوید این توافق منصفانه‌ای است. در عین حال به گفته او آنان که جنایت جنگی انجام داده‌اند باید جوابگو باشند.

به گفته رئیس‌جمهور کلمبیا به هرحال سازمان ملل بر این فرآیند نظارت خواهد داشت.

کد خبر 347666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha