چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

در جلسه صحن علنی شورای شهر تهران ۴ دستور کار مطرح شد که همه آنها به‌منظور بررسی اشکالات و اعمال برخی اصلاحات به کمیسیون‌های شورای شهر یا شهرداری تهران بازگشت داده شد.

شورای شهر

الزام شهرداري به ارائه برنامه جامع عملياتي حفاظت و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي اماكن و بافت تاريخي فرهنگي شهر تهران، اصلاحيه مصوبه اعطاي تسهيلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشاني و كادر امداد و نجات حين عمليات سازماني آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، نحوه ساماندهي و مديريت مؤسسات اتومبيل كرايه (آژانس‌ها) و شركت‌هاي مسافربري درون‌شهري و نحوه استفاده از امكانات، مواد، مصالح و فناوري روز در امر برف‌روبي، يخ‌زدايي و رفع لغزندگي معابر شهر تهران در فصل زمستان عناوين اين 4طرح بودند كه پس از بحث و بررسي اعضا درباره آنها به‌دليل نياز به تكميل دوباره به كميسيون‌هاي شورا بازگشت داده شدند.

البته پيش از آنكه شوراي شهر تهران وارد دستور جلسه رسمي خود شود گزارشي از سوي دبير شوراياري منطقه 2 در مورد فعاليت‌ها و عملكرد شوراياري اين منطقه ارائه شد. در پايان اين گزارش رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از به اتمام رسيدن طرحي خبر داد كه از چند سال پيش از سوي مديريت شهري دنبال مي‌شود. مهدي چمران در اين‌باره از اصلاح مناطق 2، 5، 9 و 10سخن گفت و افزود: طرحي در مورد الحاق بخش جنوبي مناطق 2و 5 با يكديگر و تركيب ‌ مناطق 9 و10 با هم تهيه شده است.

اين طرح با توجه به ناهمگن‌بودن بافت مناطق 2 و 5 در شمال و جنوب و بزرگي اين مناطق ارائه شده است و چون همه ساله در طرح تفصيلي، بازنگري‌هايي صورت مي‌گيرد آمادگي لازم براي ارائه پيشنهادها براي اصلاح آن وجود دارد و به‌نظر مي‌رسد متعاقب آن مشكلات بخش‌هاي جنوبي طرشت راحت‌تر برطرف شود. وي همچنين از شهردار منطقه 2 خواست تا از ارائه مجوز براي طبقات اضافه در اين منطقه جلوگيري و متخلفان را به دادگاه تخلفاف معرفي كند. ‌

  • كمبود سرانه‌هاي آموزشي

نطق پيش از دستور ديروز معصومه آباد، عضو كميسيون سلامت و محيط‌ زيست هم اختصاص به بررسي وضعيت موجود توزيع سطوح آموزشي در شهر تهران داشت. وي با نگران‌كننده خواندن وضعيت فضاهاي آموزشي در مناطق 22، 13، 5 و 4از محروميت شديد اين مناطق از سرانه‌هاي آموزشي سخن گفت. آباد با اشاره به اينكه هميشه خواستار حمايت از حق سوادآموزي كودكان افغان در شهر بوده است، گفت: متأسفانه كودكان تهراني خودمان نيز از حق تحصيل در محل زندگي‌شان محروم هستند كه در اين ميان منطقه 22 با جمعيتي بالغ بر 170هزار نفر و وسعت 110كيلومترمربع داراي فقر شديد سرانه آموزشي يعني يك چهارم حداقل ميزان مورد نياز است.‌

اين در حالي است كه از نظر رئيس كميته ايمني شهر تهران براساس قانون تمام احداث‌كنندگان شهرك‌هاي مسكوني مكلفند همزمان با ساخت واحدها، نسبت به احداث و تأمين فضاي آموزشي و پرورشي مورد نياز در مقاطع مختلف براساس استانداردهاي مصوب، به‌طور مستقيم يا با پرداخت هزينه مربوط به سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس، طبق نظر منطقه اقدام كنند.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود به‌منظور رفع چالش موجود پيشنهادهايي را ارائه كرد؛ ازجمله اين پيشنهادها، معرفي كامل لكه‌هاي آموزشي موجود در منطقه 22 همراه با نقشه 1.2000طرح تفصيلي از سوي شهرداري منطقه به آموزش و پرورش و جلوگيري از تغيير كاربري در اين لكه‌ها و بررسي دقيق و تعيين ميزان سرانه‌هاي آموزشي اخذ شده از سوي مسئولان وقت شهرداري در اجراي دستور‌العمل70-30مقررات شهرسازي در سنوات گذشته است.

در پايان اين گزارش نيز مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در قديم مي‌آمدند به‌صورت لكه‌اي روي خانه‌هاي مردم رنگ آبي مي‌كشيدند و مي‌گفتند اينجا كاربري‌اش آموزشي است. 30سال هم طول مي‌كشيد و موضوع بلاتكليف باقي مي‌ماند اما الان اينگونه نيست بلكه ملاك خدماتي يا آموزشي بودن ملك يا فضاي موجود در طرح تفصيلي است؛

پولش را هم بايد بپردازند. تأكيد ديگر رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه تا زماني كه انبوه‌سازان سرانه‌هاي آموزشي و خدماتي را تأمين نكنند شهرداري نبايد به آنها پايان كار بدهد. ديروز تذكر نخست از سوي عليرضا دبير مطرح شد. به اعتقاد رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، معاونت اجتماعي شهرداري تهران در تغيير نام سازمان رفاه و خدمات و مشاركت اجتماعي به سازمان خدمات اجتماعي شهر تهران دچار تخلف شده و نمي‌تواند بدون اجازه شوراي شهر به اين كار اقدام كند.

مخاطب تذكر محمدمهدي تندگويان نيز سازمان زيباسازي بود. به گفته اين عضو شوراي شهر، كار موزه صنعتي هم‌اكنون بلاتكليف مانده و پيمانكار آن براي بازسازي اين مجموعه دچار مشكلات مالي شده است. از طرفي صحبت‌هايي شده بر سر اينكه هلال احمر اين موزه را به يكي از دفاتر مركزي خود تبديل كند كه اين امر مغاير اهداف شكل‌گيري اين موزه است.

الهه راستگو نيز در تذكر خود به مشكلات معيشتي بازنشستگان اشاره كرد و گفت:‌ گرايش بازنشستگان به شغل دوم نه به‌دليل علاقه كه از سرناچاري است. درضمن تبعيض در پرداخت حقوق و مزاياي بازنشستگان به يكي از مشكلات مهم آنان تبديل شده و اين درحالي است كه باوجود وعده‌هاي مكرر دولت براي جبران اين مسئله و يكسان‌سازي‌ نظام پرداخت تنها با يكسان‌سازي‌ زمان پرداخت مواجه بوده‌ايم كه اين امر جاي بسي تعجب، تأسف و سؤال است. وي همچنين با تأكيد بر لزوم توجه بيشتر مسئولان به جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگي، مهم‌ترين وظيفه آموزش عالي و وزارت آموزش و پرورش را تربيت نيروي انساني كارآمد دانست.

  • ارتباط محيط زيست و مترو

رحمت‌الله حافظي، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري درباره مطالبه عدالت توسط جوانان و دانشجويان از رياست قوه قضاييه خواست تا پرونده سايت معماري نيوز از موضوعي امنيتي خارج شده و به يك موضوع مطبوعاتي تبديل شود. وي به عدم‌دريافت پاسخ تذكر كتبي‌اش به شهرداري درباره عدم‌رعايت قانون منع مداخله كاركنان دولتي در معاملات دولتي نيز اشاره كرد.

وي در تذكر ديگر خود گفت: خط6 مترو با پيگيري‌هاي كميسيون سلامت شورا، تعطيل شده و خط7 توسط اداره محيط‌زيست ملزم به تعطيلي شده است كه منتظر اقدام شهرداري هستيم و در مورد خط9 نيز بايستي مجوزهاي زيست‌محيطي به كميسيون سلامت شورا ارائه شود.ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران نيز در پاسخ به تذكر حافظي گفت: كار پيشرفت مترو برابر برنامه پيش مي‌رود. ضمن اينكه هيچ جاي قانون به شهرداري نگفته است كه براي حفر تونل بايد از سازمان محيط‌زيست مجوز بگيرد زيرا خودمان مطالعات زيست‌محيطي لازم را انجام مي‌دهيم و اساسا بدون مطالعه زيست‌محيطي هيچ تونلي و هيچ عمليات عمراني را انجام نمي‌دهيم.

اقبال شاكري هم خواستار تسريع در آغاز به كار گروه 5نفره ناظران بر نحوه واگذاري شهروند و شهرآفتاب به بانك شهر شد. احمد حكيمي‌پور هم به شهرداري درباره نحوه حمايت از هيئت‌هاي مذهبي انتقاد كرد و خواستار ساماندهي نحوه كمك‌هاي نمايشگاه عطر سيب شد. وي درباره تشكيل جلسات روز يكشنبه بدون حضور خبرنگاران هم انتقاد كرد و آن را در مورد برخي دستورات موجب حاشيه‌سازي‌ دانست. وي همچنين خواستار روشن‌شدن الزامات قانوني در واگذاري شهروند و شهرآفتاب شد.

مرتضي طلايي كه در اواسط جلسه و بعد از خروج مهدي چمران از صحن به جاي وي رياست جلسه را برعهده گرفت، در تذكري به سازمان بهشت زهرا گفت:‌ موضوع تأمين امنيت بهشت زهرا، مقابله با حضور معتادان و تكدي‌گري وبرخورد با رفتارهاي غيراخلاقي از سوي مردم به مطالبه جدي تبديل شده است. نكته ديگري كه از سوي طلايي به آن اشاره شد حمايت شورا‌ از تشكيل يك معاونت فرهنگي در سازمان بهشت زهرا بود. تذكر ديگر طلايي به آلودگي‌هاي صوتي زيادي بود كه به‌دليل تردد هواپيماها براي ساكنان اطراف فرودگاه به‌وجود مي‌آيد. مجتبي شاكري نيز به موضوع تذكر احمد حكيمي‌پور اشاره داشت و گفت:

توزيع بن به هيئت‌هاي عزاداري بخشي از رسالت شهرداري است. ‌ درعين حال ما نيازمند ساماندهي و ضابطه مند كردن اين كمك‌ها هستيم. وي درباره فعاليت مجتمع تجاري روشا با وجود رأي قلع و قمع صادره از كميسون ماده 100نيز تذكر داد. محسن سرخو نيز از شهرداري تهران خواست تا گزارشي از برنامه‌هاي عملي و اجرايي خود درمورد برنامه 5ساله دوم ارائه كند. وي درباره فروش اجناس خارجي در فروشگاه شهروند نيز تذكر داد و از روابط عمومي شهرداري بابت چاپ انواع نشريات انتقاد كرد.

حبيب كاشاني هم گفت: در روز يكشنبه گذشته اعضاي شوراي شهر به واگذاري شهر آفتاب و شهروند به بانك شهر رأي دادند. همه مي‌دانيم كه كسي غيراز بانك شهر متقاضي خريد اين مجموعه‌ها نبود. ما شهرآفتاب رابا 1300ميليارد ساختيم با 4هزار ميليارد فروختيم. اين آيا خام فروشي است؟ اگر كسي مخالف ما حرف زدآيا بايد اورا خائن بناميم؟

محمد سالاري هم در تذكر خود روزنامه همشهري را خطاب قرارداد و گفت: با بررسي تيترهاي روزنامه همشهري طي چند‌ماه گذشته متوجه مي‌شويد تمامي تيترها مبتني بر جنجال آفريني واختلاف‌افكني بين سازمان‌ها و نهادها، شهرداري و دولت بوده است درحالي‌كه رويكرد روزنامه همشهري اجتماعي و فرهنگي است و قطعا سياسي نيست. وي همچنين با اشاره به ارائه لايحه مديريت بحران كلانشهرها از سوي معاون عمراني وزارت كشور به دولت گفت: اين لايحه قرار است به‌زودي در كميسيون كلانشهرهاي دولت مورد بررسي قرار گيرد و شوراي چهارم و شهرداري تهران بايد توجه جدي به اين موضوع داشته باشد تا بتوانيم تصميم درست و جدي داشته باشيم.

ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران در پاسخ به اين تذكر مطرح شده عليه روزنامه همشهري هم گفت: اين روزنامه نيز مثل همه روزنامه‌هاي ديگر وظيفه اطلاع‌رساني درباره مشكلات مردم را دارد يكي از آنها آلودگي هواست حال اگرروزنامه همشهري درآستانه شروع فصل سرد از پديده وارونگي هوا و افزايش آلودگي‌ها و ترافيك مطلبي نوشت يا هشداري داد آيا بايد فكر كنيم قصد تخريب دولت را دارد؟ تأكيد اماني اين بود كه هيچ‌كس به روزنامه همشهري خط نمي‌دهد كه نهاد يا كسي را تخريب كند و اين روزنامه هميشه به وظيفه اطلاع‌رساني‌اش عمل كرده است. اماني درعين حال كمك‌هاي شهرداري به نمايشگاه عطر سيب و هيئت‌هاي عزاداري امام حسين(ع) را براساس مصوبه شوراي شهر دانست و گفت: در قالب اين مصوبه به هر هيأت 200هزار تومان كمك مي‌شود كه بسيار ناچيز است.

عبدالحسين مختاباد هم ضمن انتقاد بابت شروع به‌كار مجدد پاساژ فردوسي به شهردار منطقه22 نيز بابت عدم‌پاسخگويي درباره قطع فراوان درخت تذكر داد و از كساني كه عليه سايت معماري نيوز شكايت كرده‌اند خواست تا شكايت خود را پس بگيرند. مختاباد همچنين كمك‌هاي شهرداري به هيئت‌هاي عزاداري امام حسين(ع) در قالب نمايشگاه عطر سيب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قرن‌هاست مردم با عشق نسبت به پاسداشت نهضت حسيني تلاش كرده‌اند. اينكه ما ميلياردها تومان پول بگذاريم كه مردم بروند عزاداري كنند، اين دولتي كردن اين سيستم و كار اشتباهي است. اگر مي‌خواهيد كمك كنيد به كارمندان بگوييد هركسي مايل است 2روز حقوقش را بدهد براي اين كار، اما از بيت‌المال ندهيد.

رضا تقي‌پور در پاسخ به مختاباد گفت: بعضي همكاران صحبت‌هايي مي‌كنند كه دخالت دركار قوه قضاييه است. ما نگرانيم فردا اعضا بيايند و براي آزادي قاتلان و قاچاقچيان هم تلاش كنند. بالاخره يك فردي آمده به اعضاي شوراي شهر تهمت زده و آبروي شوراي شهر را برده. چه‌كسي مي‌خواهد آبروي رفته را بازگرداند.

محسن پيرهادي هم درپاسخ به احمد حكيمي‌پور به مصوبه شوراي شهر اشاره كرد كه براساس آن از سوي شوراي شهر به شهرداري تهران اجازه داده شده كه درمورد واگذاري شركت شهروند مناقصه محدود برگزار كند. بنابراين، اين مجوز وجود دارد و هيچ‌گونه ابهامي نيست. نظر عليرضا دبير هم اين بود كه هنگام تصويب واگذاري شهروند و شهرآفتاب تأكيد كرديم كه با رعايت صرفه و صلاح، شهرداري اين مجموعه‌ها را به بانك شهر يا هر متقاضي ديگر واگذار كند.

ولي‌الله شجاع پوريان هم خواستار آن شد براي جلوگيري از حاشيه‌سازي و شكل‌گيري برخي شائبه‌ها در جلسات روز يكشنبه شوراي شهر خبرنگاران حاضر باشند. وي درباره برخورد با سايت معماري نيوز هم گفت: درست است كه اگر سايتي بي‌اخلاقي كرد بايد با آن برخورد شود اما حرف ما اين است كه چرا برخورد‌ها دوگانه است. مثلا چرا فلان سايت به خانم ابتكار تهمت مي‌زند و به فعاليتش ادامه مي‌دهد اما سايت معماري نيوز بسته مي‌شود؟ نظر عباس جديدي هم اين بود كه ريشه تمامي اين مشكلات حاصل عملكرد و مقابله و تقابلي است كه بين اعضاي شوراي شهر وجود دارد.

کد خبر 347750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha