مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

هشتمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه تهران صبح دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرد.

اين نمايشگاه كه از ديروز كار خود را در بوستان گفتگو آغاز كرده است تا روز جمعه 9مهرماه ميزبان علاقه‌مندان است. مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه نيز با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و مديران شهرداري تهران برگزار شد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين مراسم با اشاره به پيشنهاد خريد باغات بالاي 5هزار متر در شهر تهران گفت: اين موضوع سبب افزايش سرانه فضاي سبز شهر تهران خواهد شد.

مهدي چمران با اشاره به اينكه از سال82 علاوه بر طرح جامع و تفصيلي شهر تهران كه در دستور كار قرارگرفت بحث توسعه و حفظ فضاي سبز و باغات نيز انجام شده است، گفت: در قانون حفظ باغات و فضاي سبز شهر تهران در آن زمان هر رأي صادره درخصوص فضاي سبز با مشكل در شوراي شهر مواجه مي‌شد و تا مدتي نيز اين موضوع بر عهده قوه قضاييه بود كه متأسفانه شاهد از بين رفتن فضاي سبز در شهر تهران با سرعت و شدت بسياري بوديم. در آن زمان قانون را به مجلس برديم و بعد قانون به شوراي نگهبان ارسال شد اما متأسفانه يك ايراد اساسي پيدا كرد كه مجددا با پافشاري مجلس در مجمع تشخيص مصلحت نظام از اين قانون دفاع شد كه در نهايت به تصويب نهايي رسيد.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه تصويب اين طرح بيش از 2سال به طول انجاميد، خاطرنشان كرد: بعد از اصلاح قانون باغات، از 60درصد بناي ساختمان، 30درصد مجوز ساخت‌وساز داده شد كه به جاي 4طبقه اجازه ساخت 6طبقه تشويقي داده شد كه اين موضوع سبب شد، ميزان پرونده‌هاي شكايات به يك‌پنجم برسد. وي با ارائه پيشنهاد به شهرداري تهران درخصوص خريد باغات 5، 10و 15هزار متري در شهر تهران خاطرنشان كرد: خريد باغات كن نيز به همين منظور به تصويب شوراي شهر رسيد تا در باغات كن فضاي سبز ايجاد شود اما اجازه خانه‌سازي داده نمي‌شود كه براي اين موضوع نيز طرحي تهيه شده است كه از 2سال گذشته درگير تصويب اين طرح هستيم.

رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه تا گلي از كشور ايران صادر نشود نمي‌توانيم شاهد گسترش صنعت گل و گياه در كشور باشيم، اضافه كرد: بيشترين مشتريان ما كشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس هستند اما به‌دليل مشكلات سياسي از خريد گل ما امتناع مي‌كنند. با افزايش صنعت گل و گياه مي‌توانيم بسياري از مردم را شاغل و صاحب كار كنيم.

  • ضعف در صادرات جهاني گل و گياه

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران هم كه يكي ديگر از سخنرانان مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه فصلي گل و گياه بود از افزايش سرانه فضاي سبز بالغ بر 16.5مترمربع براي هر تهراني خبر داد. علي محمد مختاري با بيان اينكه متأسفانه سهم چنداني در صادرات بازارهاي جهاني براي گل و گياه نداريم، گفت: از صنعت گل و گياه حمايت نمي‌شود. اين در حالي است كه 15هزار توليد‌كننده گل و گياه وجود دارد. به گفته وي شهرداري تهران همواره تلاش كرده تا استمرار نمايشگاه گل و گياه را حفظ كند اما اقدامات شهرداري بدون مشاركت دستگاه‌هاي دولتي كافي نيست. مختاري با اشاره به اينكه سرانه مصرف گل در كشور ما هم‌اكنون بين 7تا 10شاخه گل است، افزود: اين در حالي است كه سرانه مصرف جهاني گل 100شاخه است كه 100ميليارد دلار مي‌شود. همچنين كشور تركيه كه در همسايگي ما قرار دارد يك تا 2ميليارد دلار صادرات جهاني گل دارد.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرتهران با بيان اينكه ايران رتبه 17از نظر توليد گل را در جهان دارد، به استقبال گسترده شهروندان و علاقه‌مندي براي استفاده از اين نمايشگاه اشاره كرد و افزود: حركت كاروان گل در شهر نيز ايده‌اي از سوي شهردار تهران بوده كه مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

کد خبر 347765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha