چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - میرمحمد ابراهیم‌یزدانی: وقتی وارد یک مهمانی می‌شویم همه اعضای حاضر در جلسه یک تلفن همراه هوشمند دارند؛ تلفن‌هایی که قابلیت عکسبرداری دیجیتال از زندگی روزمره ما را داراست.

عکس‌هایت  را قـورت بده!

 اين گوشي‌هاي هوشمند خيلي سريع و آسان مي‌توانند كمك كنند تا شما وقايع را ثبت كنيد و قابليت‌هاي زيادي براي عكاسي به شما مي‌دهند كه شايد خودتان هم ندانيد درست است كه اين دوربين‌ها از نظر فني در سطح دوربين‌هاي DSLR قرار ندارند ولي با فراگيري چند ترفند و مهارت كوتاه مي‌توانيد از تلفن هوشمند همانند يك دوربين حرفه‌اي استفاده كنيد و مناظر و صحنه‌هاي زيباي زندگي را بهتر ثبت كنيد.

  • قوانين را بشناسيد!

همه ما وقتي در شرايط خاصي قرار بگيريم، دست به دوربين مي‌شويم و شروع به ثبت وقايع مي‌كنيم. الان در تمامي رسانه‌ها مي‌توان به آساني به مجموعه كاملي از مهارت‌هاي لازم براي يك عكاسي خوب دست يافت؛ كارهايي همانند تنظيم سرعت شاتر، قاب‌بندي و تركيب‌بندي تصوير، عكاسي پانوراما، قاعده 3/2و... علاوه بر اين مهارت‌ها شما بايد نكاتي را براي اشتراك‌گذاري و يا انتشار عكس‌هايتان مدنظر قرار دهيد؛ مثلا اگر شما در اينستاگرام فعال هستيد و عكس‌هاي هنري خودتان را در آنجا منتشر مي‌كنيد بايد با قابليت‌هاي جلوه‌هاي ويژه، عكس‌هاي تركيبي و رزولوشن عكس‌ها آشنا باشيد تا عكس‌ها بهتر و بيشتر در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي ديده شوند. پس پيشنهاد ما اين است كه طي فرايند عكاسي خودتان مهارت‌هاي لازم براي ارتقا بخشيدن به عكس‌هايتان را هم فرا بگيريد.

  • چه مي‌خواهيم؟

قبل از اينكه شروع كنيد با موبايلتان عكس بگيريد حتما از خودتان بپرسيد «مي‌خواهم سراغ چه ژانري بروم؟» پاسخ به اين پرسش مي‌تواند شما را از بسياري سردرگمي‌هاي عكاسي نجات دهد و كمك كند عكسي حرفه‌اي بگيريد. ما در عكاسي ژانرهاي زيادي داريم كه شما بنا به سليقه خودتان مي‌توانيد سراغشان برويد اما چند ژانر هستند كه بيشتر از همه كاربرد دارند:

طبيعت: عكاسي از طبيعت يا حيات‌وحش يكي از جالب‌ترين ژانرهاي عكاسي است كه همه ما آن را امتحان كرده‌ايم. براي عكاسي از طبيعت بايد يادتان باشد كه حتما صبح‌هاي زود از خانه بيرون بزنيد تا هم فرصت زيادي داشته باشيد و هم بتوانيد از نور مناسب و نرم اول صبح حداكثر استفاده را بكنيد. در ضمن روزهاي ابري پاييز را هم از دست ندهيد كه مي‌شود عكس‌هاي خيلي خوبي با نور آن و حتي با قطرات باران گرفت.

پرتره: عكسي كه شما از چهره يك فرد مي‌گيريد را عكس پرتره مي‌گويند. البته عكاسي سلفي كه اين روزها حسابي باب شده هم جزئي از عكاسي پرتره محسوب مي‌شود و ما براي هردوي آنها چند نكته را به شما متذكر مي‌شويم. اول اينكه نور نرم هميشه بهتر از نورهاي مستقيم و خشن است، پس سعي كنيد نور را روي سوژه پخش كنيد. موقع فوكوس كردن با دوربين گوشي سعي كنيد كه روي چشم‌هاي سوژه متمركز شويد. سعي نكنيد خيلي به سوژه نزديك شويد تا عكس از حالت طبيعي خارج شود و در آخر تا جايي كه مي‌توانيد از فلاش دوربينتان استفاده نكنيد چرا كه اين كار باعث ايجاد سايه‌هاي بدي روي سوژه شما خواهد شد.

كودكان: عكس گرفتن از كودكان كار خيلي سختي است، آنها حسابي در جنب و جوشند و وقتي بخواهيد مستقيم از آنها عكس بگيريد كار خراب مي‌شود. براي عكاسي از كودكان سعي كنيد آنها را به فضاي باز ببريد و بگذاريد بازي كنند. از آنها نخواهيد به زور لبخند بزنند بلكه موقع بازي و خنديدن با دوستانشان از آنها عكس بگيريد. بعضي وقت‌ها لازم است براي گرفتن يك عكس خوب با كودكانتان همراه شويد و هرجا مي‌روند دنبالشان باشيد. در هر صورت يادتان باشد آنها بچه هستند و شما بايد حسابي در مقابلشان صبر داشته باشيد.

معماري: ايران پر است از بناهاي تاريخي، پس يك لحظه هم از هيچ كدامشان غافل نشويد. براي عكاسي معماري بايد عكس‌هاي ديگران را به خوبي ببينيد و چارچوب‌هاي عكاسي معماري را به خوبي بياموزيد. بعضي وقت‌ها براي گرفتن عكس‌هايي بهتر، از زمين ارتفاع بگيريد. از هر سوژه چندبار و از چند زاويه مختلف عكس بگيريد و حتما به نورپردازي‌هاي ساختمان توجه داشته باشيد. مهم‌ترين نكته هم اين است كه مراقب بازتاب نور باشيد تا عكس شما خراب نشود.

  • ‌آلبوم‌سازي‌ كنيد!

شايد پس از چند سال عكاسي و راه افتادن دست‌تان، ديگر علاقه‌مند باشيد تا اين عكس‌هاي زيبا را در جايي نگهداري كنيد. امروزه در فضاي وب و دنياي نرم‌افزار، اپليكيشن‌هاي زيادي براي نگهداري عكس و يا انتشار آنها وجود دارد؛ مثلا براي ذخيره‌سازي‌ اطلاعات تصويري مي‌توان از نرم‌افزار پيكاساي قديم يا همان متعلق به شركت گوگل نام برد و يا از نرم‌افزار‌هاي داخلي استفاده كرد. همچنين از نرم‌افزار‌هايي مثل اينستاگرام براي اشتراك‌گذاري عكس مي‌توان بهره برد.

البته نكته مهم در استفاده از اين نرم‌افزار‌ها و همچنين آلبوم‌سازي‌‌ها موضوع امنيت اطلاعات و سوءاستفاده از آنهاست. پس توصيه مي‌كنيم از نگهداري عكس‌هاي شخصي و آلبوم ساختن آنها با نرم‌افزار‌هاي خارجي جلوگيري كنيد و حتي‌الامكان از نرم‌افزار‌هاي بومي استفاده كنيد.

همچنين گاهي اوقات گرفتن عكس‌هاي خوب با استفاده از يك گوشي، از اپليكيشن دوربين آغاز نمي‌شود؛ ممكن است بازديدي كوتاه از عكس‌هاي عكاسان موبايلي كه به خلق عكس‌هايي زيبا مي‌پردازند به شما ايده و انگيزه‌اي مضاعف ببخشد. دنبال كردن تعدادي از عكاسان خوب روي شبكه‌هاي اجتماعي روشي عالي است براي اينكه ايده‌هاي جديد بگيريد، از فعاليت هنري ديگران مطلع باشيد و براي عكاسي بيشتر انگيزه پيدا كنيد. حتي برخي از افراد ممكن است به كامنت‌هاي شما پاسخ دهند. بدين‌ترتيب مي‌توانيد از آنها در مورد شيوه‌اي كه براي عكاسي از سوژه‌هاي خود به‌كار مي‌برند يا نحوه ويرايش عكس‌هايشان سؤال بپرسيد و عكس‌هايتان را روزبه‌روز بهتر كنيد.

  • هنر در دستان شما

روزگاري بود كه مردم مي‌پنداشتند آثار نقاشان بزرگي چون ون‌گوگ، پيكاسو، دالي و مونش آنقدر ظريف و پيچيده‌اند كه هيچ‌كس جز خالقشان نمي‌تواند نمونه‌اي شبيه آنها را بيافريند. اما آن روزگار ديگر گذشته، و امروز اپليكيشن‌هاي موبايل با تكيه بر هوش مصنوعي و الگوريتم‌هاي برنامه‌نويسي كاري كرده‌اند تا هر شخص بتواند پيكاسوي شخصي خود را در جيبش به همراه داشته باشد. Prisma اپليكيشن فوق العاده‌اي است كه مي‌تواند از عكس‌هاي معمولي، تابلوهاي نقاشي به سبك هنرمندان بزرگ تاريخ بيافريند. كافي است با آن عكس بگيريد، يا عكسي از گالري را در آن بارگذاري كنيد تا از آن يك تابلوي نقاشي بسيار زيبا و چشم‌نواز بسازيد.

  • يك دوربين‌حرفه‌اي

بسياري از اپليكيشن‌هاي دوربين به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه عكاسي را براي كاربر نهايي تا جاي ممكن ساده كنند. استفاده از اين اپليكيشن‌ها ممكن است نتايج خوبي داشته باشد ولي قطعا مناسب حرفه‌اي‌ها نيست. عكاسان باتجربه‌تر احتمالا با اپليكيشن Manual Camera راحت‌تر خواهند بود. اين اپليكيشن تنظيماتي ارائه مي‌كند كه اغلب اپليكيشن‌هاي عكاسي ديگر از آنها بي‌بهره هستند. با تنظيماتي نظير سرعت شاتر، فوكوس، تراز سفيدي و جبران نوردهي مي‌توانيد تمام جزئيات عكس خود را كنترل كنيد. همچنين اين اپليكيشن اجازه مي‌دهد عكس‌هاي خود را با فرمت RAW كه فرمتي بدون افت (Losless) است ذخيره كنيد. عكاسي RAW فرصت‌هاي كاملا جديدي را براي پردازش بيشتر تصوير در اختيار عكاس قرار مي‌دهد.

  • تغييراتي ساده اما قدرتمند

معمولا عكس بدون افكت‌هاي تصويري خيلي جذاب نخواهد بود براي همين به شما برنامه Snapseed را پيشنهاد مي‌كنيم كه تعداد زيادي افكت‌هاي تصويري براي شما آماده كرده كه مي‌توانيد روي عكس‌هاي خود قرار دهيد مانند: vintage films, black and white, grunge و... . بعد از اينكه عكس را ويرايش كرديد، اين نرم‌افزار با قابليت داخلي خودش اين اجازه را به شما خواهد داد تا آن را با ديگران نيز به اشتراك بگذاريد.

کد خبر 347786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha