همشهری آنلاین: شرکت خودروسازی فولکس واگن به تازگی مدلی جدید از خودرویی برقی را در پاریس رونمایی کرده‌است که از نظر هزینه و محدوده سفر، فراتر از تمامی خودروهایی است که شاید در سال‌های آینده وارد بازار شوند.

براساس گزارش CNN، اين خودرو كه I.D. نام دارد قيمتي كمتر از 30 هزار دلار دارد، يعني كمتر از خودروي برقي تسلاي مدل 3 و شورلت بولت. همچنين اين خودرو مي‌تواند با يك بار شارژ تا مسافت طولاني‌تري سفر كند: 603 كيلومتر با هربار شارژ.

با اين‌همه فروش اين خودروي جديد تا سال 2020 آغاز نخواهد‌شد از اين رو نمي‌توان حدس زد تا چهار سال ديگر چه رقبايي براي اين خودروي برقي وارد بازار خواهند‌شد. قيمت پايه خودروي شورلت بولت كه از اوايل سال 2017 وارد بازار خواهد شد، 37500 دلار است و با هربار شارژ مي‌تواند 383 كيلومتر مسافت را بپيمايد. درحالي كه تسلاي مدل 3 در اواخر سال 2017 با قيمت پايه 35000 دلار وارد بازار شده و با هربار شارژ 346 كيلومتر حركت مي‌كند.

فولکس

از آنجايي كه خودروي I.D از يك موتور احتراقي سنگين‌وزن برخوردار نيست، طراحان توانسته‌اند فضاي داخلي آن را بزرگتر طراحي كنند،‌اگرچه فضاي بيروني خودرو هم‌اندازه خودروي گلف فولكس است اما فضاي دروني بسيار بزرگ و جاداري هم‌اندازه فضاي داخلي خودروي پاسات براي آن درنظر گرفته شده‌است.

خودروي نمونه‌اي كه در پاريس رونمايي شد، از تايرهاي آبي بسيار باريك و نشان فولكس واگن درخشاني برخوردار است. به گفته مديرعامل شركت فولكس، قيمت اين خودرو تقريبا با قيمت يك خودروي ديزلي و مجهز فولكس برابري مي‌كند.

زماني كه فروش اين خودرو آغاز شود، ID به راننده خودكار مجهز نخواهد‌بود اما از تمامي سخت‌افزارهاي مورد نياز براي تبديل شدن به خودرويي خودكار برخوردار است اما قابليت كامل راندن خودكار اين خودرو پس از مدتي در قالب نرم‌افزار ارائه شده و قابل نصب خواهد‌بود.

گروه خودروسازي فولكس واگن كه مالك برندهاي فولكس، آئودي و پورشه است به شدت برنامه توليد خودروهاي برقي را دنبال مي‌كند و انتظار مي‌رود اين گروه تا پيش از آغاز فروش ID بيش از 20 مدل خودري برقي را وارد بازار كند.

شركت فولكس‌‌واگن درحال حاضر دو خودروي برقي ديگر به نام‌هاي اي-گلف و اي-آپ توليد كرده‌است اما هردوي اين خودروها در دو مدل برقي و ديزلي ارائه مي‌شوند و ID اولين خودروي اين شركت است كه تنها نسخه برقي آن توليد خواهد‌شد.

کد خبر 348191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha