دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس و محقق محیط زیست گفت: مهاجرت پرندگان به دو عامل درونی و بیرونی وابسته است و زمانی که هر دو عامل به حد اشباع برسد حالت بی‌قراری سفر در پرندگان ایجاد می‌شود و اقدام به مهاجرت می‌کنند.

پرندگان چگونه مهاجرت می‌کنند؟

به گزارش ايسنا، علی ابوطالبی عبدالملکی گفت: عامل درونی به دلیل افزایش تغذیه و ذخیره چربی در بدن پرندگان که به حد اشباع می‌رسد و این نجوا را به آنها می‌دهد که می‌توانند سفر طولانی بیش از 5 هزار کیلومتری را با استفاده از چربی که در بدن آنها ذخیره شده انجام دهند.

ابوطالبی عبدالملکی خاطر نشان کرد: عامل بیرونی به دلیل تغییرات آب و هوایی، طولانی شدن روز، کوتاه شدن شب و کمبود مواد غذایی در فصل سرما در کشورهای شمال دریای خزر تا مناطق سیبری و رود ولگا به وجود می‌آید، اما در ایران و از جمله در پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله به دلیل مساعد بودن شرایط جوی و افزایش مواد غذایی؛ پرندگان به این مناطق مهاجرت می‌کنند.

این محقق محیط زیست در بهشهر گفت: پرندگان مهاجر تحت رهبری پرنده مسن‌تر و با تجربه‌تر که مسیر مهاجرتی را می‌شناسند و معمولا قوی‌ترین پرندگان هستند مهاجرت می‌کنند که به عنوان راهنما در جلوی دسته‌ها حرکت می‌کنند.

ابوطالبی عبدالملکی اظهار کرد: پرندگان مهاجر به حالت 8 پرواز می‌کنند زیرا زمانی که رهبر پرواز می‌کند در دو طرف بال‌های پرنده تا 5 الی 6 متر خلا ایجاد می‌شود و فشار باد کاهش می‌یابد که به ترتیب برای پرندگان بعدی که در سمت راست یا چپ وی قرار می‌گیرند فشار کم‌تری به بال آن‌ها وارد می‌شود و معمولا به دلیل خسته شدن بال سمت موافق با رهبر، جای خود را با پرنده سمت مخالف در ردیف خود عوض می‌کنند، به همین دلیل پرندگان قوی‌تر در صف‌های ابتدایی و پرندگان ضعیف‌تر و جوان‌تر در صف‌های پایانی قرار می‌گیرند تا پرواز برای آن‌ها آسان‌تر شود.

این کارشناس اداره محیط زیست بهشهر خاطر نشان کرد: با آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله در اوایل شهریور، خودتکای ابروسفید و معمولی پیش قراولان پرندگان زمستان‌گذران هستند و پس از آن به ترتیب اردک نوک پهن، فیلوش و اردک سرسبز به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: اوایل آبان غاز خاکستری، اواسط آبان غاز پیشانی سفید، اوایل آذر پرنده چنگر، اواسط آذر قوها و آخرین پرنده‌ها پلیکان‌ها هستند که به منطقه میانکاله مهاجرت می‌کنند.

ابوطالبی عبدالملکی در پایان تصریح کرد: غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری از گونه‌های در معرض خطر و حمایت شده است.

کد خبر 348328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha