خبر‌ها حاکی از آن است که تشکیل یک بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نفت در ایران جدی شد و قرار است از بورس انرژی برای این کار استفاده شود.

در همين رابطه مدير امور بين‌الملل وزارت نفت از آغاز عرضه 100هزار بشكه نفت خام تا پايان سال در بورس انرژي خبر داد.
به گزارش همشهري، چند روز پس از توافق ايران و عربستان بر سر طرح فريز نفتي در اوپك خبرهايي به گوش مي‌رسد كه نشان مي‌دهد ايران قصد دارد از طريق بورس يك بازار بين‌المللي يا منطقه‌اي براي فروش نفت تشكيل دهد. اين طرح دست‌كم 15سال است كه روي ميز مسئولان است اما هر بار به دلايل مختلف مسكوت باقي مانده بود.

طرح بورس نفت كه نخستين بار در سال 1378جنبه عمومي پيدا كرد با دستور مقامات اجرايي كشور در ابتداي دهه 80 به‌صورت اجرايي در دستور كار بازار سرمايه قرار گرفت اما مسئولان صنعت نفت چندان با اين طرح همگام نشدند. براي عرضه نفت از طريق سازوكار‌هاي بورس ابتدا بورس كالا دست به‌كار شد و سپس بورس انرژي فعاليتش را آغاز كرد اما در نهايت به‌دليل همراهي نكردن مديران مياني صنعت نفت، اين طرح 15سال روي ميز ماند.

در تمام اين سال‌ها نفت ايران به همان سبك سنتي مبادله شد اما در اين مدت امارات با استفاده از ايده بورس نفت ايران، بورس نفت را با استفاده از ابزار‌هاي مدرن تاسيس و سالانه ميليارد‌ها دلار سود كرد.با گذشت اين سال‌ها اكنون برخي خبر‌هاي تأييد نشده حكايت از آن دارد كه به تازگي نشستي با حضور وزير اقتصاد و مسئولان بازار سرمايه و همچنين شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار كه قبلا معاون وزير اقتصاد و در عين حال چند سال پيش مديرعامل بورس انرژي بود، برگزار شده است و در اين نشست بيژن زنگنه با عرضه نفت در رينگ بين‌الملل بورس انرژي موافقت كرده و قرار است تا پايان سال 100هزار بشكه نفت خام ازاين طريق به مشتريان خارجي فروخته شود.

اين اتفاق پس از آن رخ مي‌دهد كه به تازگي عربستان از اعضاي اوپك در طرح فريز نفتي با ايران به توافق رسيد. برخي خبر‌ها حاكي از آن است كه قرار است عرضه نفت ايران در رينگ بين‌المللي به سرعت افزايش يابد تا شايد بورس انرژي به يك مركز بين‌المللي عرضه نفت تبديل شود. با وجود اين هنوز از جزئيات چگونگي عرضه نفت خام در بورس انرژي اطلاعاتي در دست نيست.

قبلا چندين محموله نفت خام در بورس انرژي براي مصارف داخلي عرضه شده است. اين ميزان نفت در رينگ داخلي بورس انرژي فروخته مي‌شد و پالايشگاه‌هاي داخلي كوچك، خريدار اصلي اين نفت بودند. اكنون درصورت عرضه نفت در رينگ بين‌المللي، مقدمات تشكيل يك بازار بين‌المللي نفت در منطقه توسط ايران فراهم مي‌شود.

  • عرضه 100هزار بشكه نفت خام تا پايان سال

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت از آماده شدن زيرساخت‌هاي عرضه روزانه 100هزار بشكه نفت خام صادراتي در بورس تا پايان امسال خبر داد و گفت: اجراي اين طرح در انتظار تأييد سازمان بورس است. سيد محسن قمصري افزود: مقدمات و زيرساخت‌هاي عرضه نفت خام فراهم شده و فقط بخشي از مسائل مربوط به قيمت و چگونگي پرداخت باقي مانده است. او اضافه كرد: حتي مدل قيمتي براي نرخ نفت خام عرضه شده در بورس نيز تهيه شده و در اختيار سازمان بورس قرار دارد تا پس از تصويب توسط اين سازمان اجرايي شود.

قمصري تاكيرد كرد: البته بايد سازمان بورس قيمتي را براي نفت خام صادراتي عرضه شده در بورس تعيين كند كه مورد تأييد وزارت نفت نيز باشد. وي درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس نيز گفت: اميدواريم تا پايان امسال و پس از رفع مسائل باقيمانده، عرضه نفت خام در بورس را آغاز كنيم. مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت با بيان اينكه نفت خام در بورس انرژي به خريداران عرضه خواهد شد، افزود: در گام نخست، عرضه نفت خام در بورس به‌صورت محدود خواهد بود و بر اين اساس روزانه 100هزار بشكه معامله مي‌شود.

کد خبر 348420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha