سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کد‌های رایانه‌ای مورد استفاده در یکی از بزرگترین حملات سایبری جهان در فضای مجاری منتشر شده‌اند و نگرانی متخصصان از ادامه‌دار شدن چنین حملاتی را برانگیخته‌اند.

براساس گزارش BBC، متخصصان امنيت شبكه از اين موضوع نگرانند كه انتشار اين كد‌ها زمينه حملات بيشتري را فراهم آورند كه مي‌توانند وب‌سايت‌هاي مختلف را به واسطه افزايش بار اطلاعاتي از كار بياندازند.

اين ابزار تجهيزات متصل خانگي را هدف قرار مي‌دهد كه از سيستم‌هاي امنيتي ضعيف و رمز‌هاي عبور قابل حدس برخوردارند. شركت‌هاي ناظر بر شبكه مي‌گويند درحال حاضر درفضاي مجازي شاهد اسكن‌هاي متعددي بوده‌اند كه هدف آنها يافتن تجهيزات آسيب‌پذير موجود در اينترنت چيزها بوده‌است.

كد منبع ميراي طي روزهاي گذشته در يك انجمن محبوب هكرها منتشر شده و مورد استقبال زيادي قرار گرفت. از همين كد در ماه سپتامبر گذشته براي حمله به وبلاگ يك متخصص امنيت شبكه به نام برايان كربز استفاده شد، حمله‌اي كه به واسطه آن وبلاگ كربز در ثانيه توسط 620 گيگابايت اطلاعات بمباران شد.

به اعتقاد كربز انتشار عمومي اين كد‌ها تضمين مي‌كند كه به زودي حجم زيادي از چنين حملاتي را در شبكه شاهد خواهيم بود زيرا انجام چنين حملاتي با دسترسي به اين كدها ساده‌تر خواهد شد و هكرها به راحتي امكان دسترسي به تجهيزات آنلاين را از كاربران خواهند‌گرفت.

زماني كه وبلاگ كربز مورد حمله قرار گرفت، ميزان اطلاعاتي كه براي اين حمله از آن استفاده شده بود ركورد‌دار بيشترين حجم داده‌اي بود كه تا آن زمان مشاهده شده‌بود. اما كمي بعد حمله به شركت ميزبان OVH حمله پيشين را به حادثه‌اي كوچك تبديل كرد، زيرا در اين حمله جديد هكرها درثانيه يك ترابايت داده را روانه وب‌سايت اين شركت مي‌كردند.

شركت‌هاي امنيتي معتقدند هكرها در هردو حمله داده‌هاي مورد نياز خود را به واسطه يافتن تجهيزات ناامني كه اينترنت چيزها را مي‌سازد، مانند وب‌كم‌ها،‌ ترموستات‌ها و ديگر تجهيزات هوشمندي كه كاربران آنها را از طريق اينترنت كنترل مي‌كنند، به دست آورده‌اند.

اسكنر‌هايي كه براساس اين كد‌هاي مخرب ايجاد مي‌شوند به دنبال تجهيزات آسيب‌پذير و ناامن مي‌گردند و آنها را وارد يك شبكه به نام بات‌نت مي‌كنند تا هكرها بتوانند از آنها براي انجام حمله‌اي به نام حمله محروم‌سازي از سرويس يا DDoS استفاده كنند.

به گفته دال درو مدير امنيت شركت level3 درحال حاضر تعداد اوپراتور‌هاي بات‌نت كه در تلاشند تا تجهيزات ناامن و غيرايمن را بيابند تا با استفاده از آنها شبكه‌هاي منسجم بات‌نتي ايجاد كنند دچار افزايشي ناگهاني شده‌است. بات‌نت ميراي و بات نتي كه از آن براي حمله به شركت فرانسوي OVH استفاده شده‌است نيز بخشي از اين روند هستند. بررسي‌هاي پيشين نشان داده‌اند در حملاتي كه به كربز و OVH انجام شده‌اند،‌تنها از ذره‌اي از كل اطلاعاتي كه دراختيار هكرها است، استفاده شده‌است.

استفان گيتس محقق ارشد شركت امنيتي NSFocus معتقد است رشد بات نت‌هاي اينترنت چيزها به اين معني است كه تكه اي از اينترنت از كار خواهد‌افتاد. افرادي كه مالك تجهيزاتي هستند كه كنترل آنها به دست هكرها افتاده،‌شاهد كند‌تر شدن سرعت اتصال در خانه خواهند بود زيرا از اتصال خانه آنها براي حمله‌هاي مختلف استفاده خواهد‌شد.

کد خبر 348469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha