چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: درحالی‌که سرانه سزارین در دنیا ۱۵درصد است، رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید که این آمار در ایران بیش از ۳برابر است.

سزارین

به گزارش همشهري، دكتر ناهيد خداكرمي‌ با بيان اينكه 49درصد زايمان‌ها در ايران به‌صورت سزارين انجام مي‌شود، گفت: اين درحالي است كه طبق استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني بايد فقط 15درصد زايمان‌ها به‌صورت سزارين باشد. وي افزود: طبق استانداردهاي بهداشت جهاني 85درصد زنان باردار مي‌توانند بدون هيچ مداخله‌اي زايمان طبيعي داشته باشند و باقي نيز درصورت احتمال خطر براي مادر يا جنين بايد سزارين شوند.

رئيس انجمن مامايي كشور درخصوص عوارض سزارين نيز گفت: مشكلات ناشي از داروهاي بيهوشي و آسيب به سيستم ادراري ازجمله عوارض سزارين براي مادران است؛ همچنين درصورت انجام سزارين قبل از موعد ممكن است مشكلات ريوي مانند آسم، براي نوزادان ايجاد شود.

وي ادامه داد: با اينكه طي سال‌هاي اخير توانسته‌ايم با اطلاع‌رساني به مادران باردار ميزان سزارين در كشور را كه بالاي 50درصد بود كاهش دهيم، اما آمار سزارين در ايران هنوز بالاست و اين براي كشور ما كه از نظر پزشكي بسيار پيشرفته است، پسنديده نيست.

خداكرمي با تأكيد بر لزوم كاهش ميزان سزارين در كشور گفت: براي اين منظور لازم است علاوه بر فراهم‌كردن تجهيزات و زيرساخت‌هاي لازم پزشكي، فرهنگسازي در سطح عمومي به‌ويژه از طريق رسانه‌ها صورت گيرد. البته اكنون 200مركز خصوصي مشاوره در سراسر كشور براي ارائه آموزش‌هاي لازم درخصوص زايمان طبيعي و مشاوره‌هاي قبل از بارداري داير هستند و لازم است مادران قبل از بارداري مشاوره‌هاي لازم را از اين مراكز دريافت كنند.

  • ميزان مرگ‌ومير مادران باردار در ايران 20در 100هزار نفر است

رئيس پانزدهمين كنگره بين‌المللي زنان و زايمان هم درباره ميزان مرگ‌ومير مادران باردار حين زايمان و پس از آن گفت: در ايران 20در 100هزار نفر است كه گرچه در مقايسه با آمار جهاني مقدار مناسبي است، اما تلاش مي‌شود كاهش يابد.

دكتر اشرف آل‌ياسين همچنين مهم‌ترين عامل مرگ مادران باردار حين زايمان را به‌ترتيب خونريزي، فشارخون بالا، عفونت‌ها و بيماري‌هاي قلبي اعلام كرد و گفت: تمام مادران باردار بايد غربالگري‌هاي جنين را انجام دهند تا درصورت وجود ناهنجاري‌هاي جنيني بتوان با تداخلات پزشكي در دوران بارداري و يا بلافاصله پس از زايمان، از بروز ناهنجاري‌هاي مادرزادي پيشگيري كرد. وي افزود: تشخيص اختلالات مربوط به سيستم عصبي و مشكلات و نارسايي‌هاي قلبي ازجمله مواردي است كه مي‌توان پس از تشخيص آنها در دوران بارداري از ايجاد مشكلات اساسي در نوزادان پيشگيري كرد.

آل‌ياسين گفت: ايران يكي از معدود كشورهايي است كه قوانيني در رابطه با ختم بارداري دارد كه درصورت تشخيص ناهنجاري‌هاي جنيني و همچنين تشخيص بيماري‌هايي كه جان مادر را به خطر اندازد، صورت مي‌گيرد؛ اين قوانين 52 مورد از اين مشكلات را شامل مي‌شود كه درصورت تشخيص به موقع اجازه ختم بارداري داده مي‌شود.

کد خبر 348584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha