«بیش از یک‌دهه است که اتوبوسرانی تهران از حمایت و کمک‌های‌ دولت‌ها محروم است»؛ این مطلب را دیروز رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد.

شورای شهر

احمد دنيامالي در اين مجمع كه در جلسه شوراي شهر تهران تشكيل شد، گفت: بيش از 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد و شهروندان اعتراض دارند و خواستار نوسازي ناوگان هستند. وي به همين منظور خواست تا مجمع عمومي شركت واحد، طي نامه‌اي به هيأت دولت يا هيأت وزيران اين مسئله را گوشزد كند.

ديروز همچنين اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت اصلاحيه «طرح كاهش عوارض زيربنا و تراكم مازاد براي تشويق درتجميع پلاك‌هاي همجوار» را به تصويب رساندند. اين طرح در راستاي تشويق هرچه بيشتر شهروندان براي حركت به سمت تجميع پلاك‌ها در ساخت‌وساز ارائه شده بود كه عباس جديدي، معاون نظارت شورا در رابطه با تبصره 4آن گفت: شهرداري تهران مي‌تواند از املاكي كه در تجميع پلاك‌ها، گذرهاي اختصاصي‌شان حذف شده باشد، عوارض گذر حذف شده را دريافت نكند.

به گفته وي اين امر در خارج از بافت‌هاي فرسوده به‌علت بهاي زمين، حقوق عمومي شهر را تضييع مي‌كند. جديدي پيشنهاد داد تا اين تبصره با قيد اين شرط كه حذف عوارض گذر فقط در بافت فرسوده باشد اصلاح شود. محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي اما بر اين نظر بود كه رويكرد تجميع پلاك چه در بافت فرسوده و چه در غيربافت رويكرد خوبي است و مي‌تواند براي آن تشويق درنظر گرفته شود. به گفته وي البته مي‌توان در املاك غيربافت به‌عنوان تشويقي نيمي از قيمت را دريافت كرد.

در اين بين احمد دنيامالي يكي از مخالفان يك‌فوريت طرح بود كه اظهار داشت: با توجه به اهميتي كه اين موضوع دارد، درنظر گرفتن قيد يك‌فوريت براي آن، زمان لازم براي انجام كامل مباحث كارشناسي را كم مي‌كند. اينطور كه وي اعلام كرد در زمان تصويب اين مصوبه به اين موضوع توجه نشده بود كه اين گذرها اختصاصي نيستند بلكه تحت اشغال خدمات زيربنايي قرار دارند.

وي ادامه داد: من با دريافت هزينه زمين توسط مديريت شهري موافق هستم چرا كه در زمان ايجاد فضاي زيرسطحي ساختمان همچون پي يا پاركينگ‌ها خدمات زيربنايي با مخاطره مواجه مي‌شود. محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا اما با يك‌فوريت طرح موافقت كرد. وي گفت هرچه فاصله تشويق‌ها بين بافت‌هاي فرسوده و غيرفرسوده بيشتر شود، انگيزه براي نوسازي بافت فرسوده بيشتر مي‌شود.

اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران نيز بر اين نظر بود كه مي‌توان براي تمام مناطق 22گانه به يك گونه نسخه پيچيد. پس از وي محمدمهدي تندگويان، ضمن اعلام موافقت خود با يك فوريت اين طرح اظهار داشت: حذف هرگونه بن بست به نفع خدمات شهري است و از طرفي عمليات تجميع در بافت ريزدانه و بخش‌هايي كه جمعيت بالايي دارند در ايجاد پاركينگ و افزايش زيربنا كمك مؤثري مي‌كند.

ديروز در جريان برگزاري مجمع عمومي عادي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، اعضاي هيأت رئيسه شورا به‌عنوان هيأت رئيسه مجمع و ولي‌الله شجاع پوريان به‌عنوان ناظر انتخاب شدند. تعيين حسابرس سال 95، افزايش سرمايه شركت و نيز تمديد تفويض اختيارات به شهردار تا پايان دوره چهارم شوراي اسلامي شهر تهران موضوع برگزاري اين مجمع بود. البته جمع‌كردن موضوع تمديد تفويض اختيارات به شهردار به جلسات بعدي موكول شد. همچنين با رأي اكثريت اعضاي شورا قرار شد شورا نسبت به انتخاب و معرفي بازرس اقدام كند و نيز معرفي حسابرس از سوي بازرس و با تأييد شوراي شهر تهران صورت گيرد.

علاوه بر اين، اعضاي شورا تصميم گرفتند تا سرمايه شركت واحد افزايش يابد و بدهي‌هاي دولت و شهرداري كه تاكنون به شركت واحد اتوبوسراني پرداخت نشده نيز جزو سرمايه‌هاي شركت آورده شود. در اين ميان رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه در گذشته تمامي وظايف نظارتي شورا در شركت اتوبوسراني تهران به جز مواردي معدود به شهردار تفويض شده است، تأكيد كرد: اصل تفكيك وظايف نظارتي شورا ايجاب مي‌كند كه شورا وظايف قانوني خود را حفظ كند و تفويض همه موارد آن به شهردار نقض غرض است.

در دويست و نود و ششمين جلسه شوراي شهر تهران، رسيدگي به اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاي كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران نيز مورد بررسي قرار گرفت. عدم‌تعيين تكليف براي ساختمان‌هاي كمتر از 12طبقه، مضاعف محسوب شدن وصول عوارض و بهاي خدمات كه سبب افزايش هزينه‌هاي احداث ساختمان مي‌شود و نيز مغاير بودن افزايش عوارض آتش‌نشاني از 2به 3درصد با تبصره ذيل ماده 15آيين‌نامه اجرايي نحوه وضع و وصل عوارض ازجمله موارد اعتراض فرمانداري بود.

در رسيدگي به اين امر پاسخ كميسيون برنامه و بودجه قرائت شد كه با رأي اعضاي شورا اين پاسخ تأييد شد. در پاسخ كميسيون برنامه و بودجه آورده شده است كه با توجه به اينكه ساختمان‌هاي مسكوني بالاي 12طبقه و ساختمان‌هاي با كاربري غيرمسكوني به تجهيزات خاص نياز دارند لذا نيازمند تأمين منابع مالي بيشتري نسبت به ساختمان‌هاي كمتر از 12طبقه هستند و عوارض ايمني از ابتداي سال 96به ميزان 3درصد تعيين مي‌شود. همچنين در بخش ديگري از پاسخ كميسيون آمده كه كليه ساختمان‌هايي كه موفق به اخذ گواهي ايمني مي‌شوند تا زماني كه گواهي ايمني آنها معتبر باشد مشمول بهاي خدمات نمي‌شوند. در اين پاسخ ذكر شده كه عوارض ساختمان‌هاي كمتر از 12طبقه همچنان 2درصد باقي خواهد ماند.

  • تصويب يك‌فوريت هزينه براي اربعين

صحن شوراي شهر تهران ديروز 2دستور جلسه ديگر هم داشت. در يكي از آنها پيشنهاد يك‌فوريت اختصاص 5ميليارد تومان براي بزرگداشت شعائر الهي در اربعين حسيني مطابق ساليان گذشته مورد بررسي اعضاي شوراي شهر تهران قرار گرفت. تصويب اين پيشنهاد به شهرداري تهران اجازه مي‌دهد تا اين مبلغ را در نجف و كربلا و شهرهاي مرزي كشور هزينه كند كه در نهايت قيد يك فوريت اين دستور جلسه براي بررسي به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.

انتخاب اعضاي شوراي شهر براي عضويت درشوراي ساماندهي مساجد دستور ديگر جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران بود كه با رأي اعضاي شورا، محمد سالاري و حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي براي حضور در اين شورا انتخاب شدند.

  • وحشيگري‌هاي اخير آل‌سعود از جنس وحشيگري‌هاي صدر اسلام

در ابتداي جلسه ديروز شوراي شهر تهران، مهدي چمران به حمله اخير عربستان سعودي به يمن اشاره كرد و گفت: روز شنبه حمله وحشيانه آل‌سعود به يك مراسم عزاداري در يمن را شاهد بوديم، حمله‌اي كه 3بار با هواپيماهاي آمريكايي و خلبانان مزدور تكرار شد و هنوز ميزان زخمي‌ها و شهدا به‌طور دقيق اعلام نشده است. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين وحشيگري‌ها از همان جنس وحشيگري‌هايي است كه در صدر اسلام بر مسلمانان روا مي‌داشتند و نيز در روز عاشورا بر خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد آوردند، افزود: اميدواريم با همت مردم شجاع و دلير يمن و با كمك الهي شر اين وحشيگري‌هايي كه موجب از بين بردن آثار حيات در يمن شده از سر مردم آن ديار پاك شود.

حدول

کد خبر 349079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha