همشهری آنلاین: مراسم عزاداری شیعیان در سراسر دنیا با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، به اوج خود رسید و نوای یا حسین(ع) شیعیان در سراسر دنیا طنین افکن شد.

عاشورا

شیعیان در سراسر دنیا از روز اول ماه محرم، مراسم عزاداری برای امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان و سید و سالار شهیدان، را آغاز می‌کنند، اما روزهای تاسوعا و عاشورا (مقارن با 20 و 21 مهر سال جاری) نقطۀ اوج این مراسم و آیین دینی است.

به گزراش پرس تي وي میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت در ایران و سراسر جهان در نهمین و دهمین روز ماه محرم با برگزاری آیین سوگواری، یاد و خاطرۀ امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان ‌را گرامی می‌دارند.

بسیاری از شیعیان در کشورهای مختلف در حالی این مراسم را برگزار می‌کنند که با محدودیت‌های شدید از سوی دولت‌ها، تهدید حملات تروریستی و دستگیری و مجازات مواجه می‌شوند.

به عنوان مثال طی هفته‌های گذشته خشونت علیه شیعیان در برخی مناطق پاکستان از جمله کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان و مرکز استان سند، افزایش یافت.

در شامگاه 16 مهر، مصادف با پنجمین شب از ایام محرم، سید منصور زیدی، شخصیت برجستۀ شیعۀ پاکستان، به دست گروهی از مهاجمان مسلح و ناشناس در شهر کراچی کشته و فرزند وی زخمی شد.

شیعیان در شهر لنکران در جنوب‌شرق کشور جمهوری آذربایجان نیز با وجود آن‌که برگزاری آیین عزاداری در خیابان‎ها و منازل غیرقانونی اعلام شده است، به خیابان‌ها رفتند و مراسم عزاداری خود را با شور برگزار کردند.

در مصر نیز نیروهای امنیتی مانع ورود و برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در مقام و مسجد امام حسین (ع) در بخشی قدیمی شهر قاهره، پایتخت این کشور، شدند.

شیعیان منطقۀ کشمیرِ تحتِ کنترل هند نیز با وجود سختگیری‌های فراوان مقامات، مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان را برگزار می‌کنند.

در کابل، پایتخت افغانستان، شیعیان داغدارِ امام حسین(ع) شامگاه سه‌شنبه و در مراسم تاسوعای حسینی در مسجد امام علی(ع) در محلۀ کارته‌سخی هدف حملۀ افراد مسلح قرار گرفتند. در این حمله دست‌کم 18 نفر کشته و 22 نفر زخمی شدند.

در کشور نیجریه نیز که شیعیان آن از سال گذشته با سرکوب شدید و مرگبار نیروهای امنیتیِ این کشور مواجه بودند، ارتش نیجریه در درگیری با شیعیان در مراسم عاشورا در شهر فونتوا در ایالت کاتسین ، 9 نفر از عزاداران حسینی را به ضرب گلوله کشت.

کد خبر 349182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha