همشهری آنلاین: محققان دریافتند، مزایای ساختمان‌های سبز فراتر از جذب دی‌اکسیدکربن و زیبایی است. امروزه ساختمان‌هایی که بام آنها و یا دیوارهایشان از گیاهان پوشیده شده است، بسیار به چشم می‌خورد.

ساختمان سبز

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، از جمله این ساختمان‌های سبز One Central Park در سیدنی، Bosco Verticale در میلان و هتل Oasia در سنگاپور است. اما چرا باید ساختمان‌ها را با گیاهان سبز پوشاند و معماران و برنامه‌ریزان به سمت سبز کردن ساختمان‌ها پیش می‌روند؟

شرکت طراحی آروپ به تازگی از مزایای این ساختمان‌های سبز اطلاعاتی منتشر کرده است. برخی از ساختمان‌ها بسیار سبز هستند، گویی انسانی در آن زندگی نمی‌کند و به دست طبیعت سپرده شده است.

مهندسان این شرکت بر روی تاثیر فوق‌العاده فضای سبز در شهرهای برلین، هنگ‌کنگ، ملبورن، لندن، و لس‌آنجلس مطالعاتی انجام داده و به نتایجی دست یافته‌اند.

مهمترین مزایای این ساختمان‌های سبز، جذب دی‌اکسیدکربن هوا و تبدیل آن به اکسیژن است. فضاهای سبز بر روی ساختمان‌ها این فرایند ضروری را برای ما انجام می‌دهند.

پوشش سبز به طور قابل توجهی در کاهش آلاینده‌های دیگر هوا، از جمله دوده و گردوغبار موثر است، به طوری‌که یک گیاه بر روی میز می‌تواند کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشد.

محققان اظهار کردند: در حالی که آسمان‌خراش‌های سبز مشکل آلودگی شهرها را حل نمی‌کنند، اما نتایج این مطالعه نشان داده است، آلاینده‌های بین دو ساختمان به میزان 20 درصد کاهش می‌یابد.

ساختمان‌های سبز در خنک کردن منطقه‌های گرم شهری هم بسیار موثر هستند.

نتایج بر روی ساختمان‌های سبز حاکی از آن بود که این ساختمان‌ها در شهرهایی مثل هنگ‌کنگ منجر به کاهش درجه حرارت تا 10 درجه سانتیگراد می‌شوند.

در اوج تابستان، سقف‌هایی که پوشش گیاهی دارند، خنک‌تر هستند و این در حالی است که سقف‌های غیر سبز تا 50 درجه سانتیگراد گرمتر می‌شوند و این روزها که هوای زمین گرمتر شده است، می‌توان به این طریق از گرمای آن کاست.

نکته دیگر برای علت استفاده از پوشش‌های سبز، کاهش آلودگی صوتی است.

ساختمان‌های سبز برای لذت بردن افراد از محیط نیز بسیار موثر هستند و همچنین به این روش اجازه رشد به حشرات و گیاهان را می‌دهیم.

کد خبر 349191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha