یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در پژوهشی جدید نشان داده‌اند اگرچه عنکبوت‌ها گوش ندارند، اما از قدرت شنوایی بی‌نظیری برخوردارند و می‌توانند صدا را از فواصل دور بشنوند.

عنکبوت

براساس گزارش ساينس الرت،  محققان دانشگاه كرنل مي‌گويند برخلاف اينكه عنكبوتيان از اندام گوش برخوردار نيستند،‌ اما به شكلي بهت‌آور از قدرت شنوايي بسيار بالايي برخوردارند و مي‌توانند صداها را از فواصل دورتري نسبت به آنچه تاكنون تصور مي‌شد بشنوند.

اين حشرات به جاي پرده گوش، داراي تارهاي ريز و حساسي روي پاهايشان هستند كه مي‌توانند صداها را رديابي كنند. اگرچه پيش از اين حساسيت تارهاي موجود روي پاي عنكبوت‌ها نسبت به ارتعاشات هوا شناخته شده‌بود، اما فرض بر اين بود كه اين جاندار تنها صداهايي كه نزديك بدنش است يا در بيشترين حالت در فاصله چند سانتيمتري از او ايجاد مي‌شود را مي شنود.

اكنون محققان براساس نقشه مغزي عنكبوت‌ها دريافته‌اند كه اين حشرات مي‌توانند از فاصله 5 متري صحبت كردن يا كف زدن انسان‌ها را بشنوند.

اين تحقيق روي گروهي كوچك از عنكبوت‌هاي جهنده آمريكاي شمالي به نام فيديپوس اوداكس انجام گرفته است و نكته جالب توجه اين است كه اين كشف كاملا تصادفي رخ داده‌است.

محققان دانشگاه كرنل درحال ثبت امواج عصبي مغز عنكبوت‌ها بودند تا نحوه درك بصري اين حشرات را بررسي كنند. در يكي از روزهاي مطالعه محققان تصميم مي‌گيرند بخشي عميق‌تر مغز عنكبوت را مورد بررسي قرار دهند و تنظيمات دستگاه‌ها را تغيير مي‌دهند و در حين انجام اين كار يك صندلي روي زمين كشيده مي‌شود و بلافاصله در سيگنال‌هايي كه همزمان درحال ضبط شدن بودند، جهشي بزرگ ديده مي‌شود. با تكرار اين كار باري ديگر جهش سيگنال‌ها ثبت شد.

با ديدن اين واكنش‌ها محققان به تدريج از عنكبوت فاصله گرفتند و با كف زدن تلاش كردند حساسيت جاندار نسبت به صدا را بسنجند و دريافتند عنكبوت تا 5 متري منبع صدا به آن واكنش نشان مي‌دهد،‌به بياني ديگر آن را مي‌شنود.

براي درك چگونگي عمل در سيستم شنوايي،‌محققان پاي عنكبوت‌ها را با قطرات آب پوشاندند تا مانع از ارتعاش تارهاي مو شوند و مشاهده كردند نورون‌هاي شنوايي مغز عنكبوت‌ها از فعاليت بازايستادند. يعني پوشاندن پاهاي عنكبوت‌ها مانع از شنيدن آنها خواهد‌شد.

بررسي‌هاي بيشتر نشان داد اگرچه عنكبوت‌ها به صداي كف زدن واكنش نشان مي‌دهند، اما بيشترين واكنش آنها نسبت به صداهايي با فركانس پايين است، فركانسي در حد فركانس صداي بال حشرات كوچك كه خوراك اين عنكبوت‌ها به شمار مي‌روند.

کد خبر 349513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha