گروه شهری: مدیرکل ارزیابی و عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست مدعی شد در سال‌های قبل شکارچیان مجاز به شکار حیوانات جوان بوده و جلوی زاد و ولد برخی از آنها را می‌گرفتند.

محمد جعفر جوادی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار است که در صدور مجوز شکار محدوده سنی در نظر گرفته شده است. وی تلویحاً مدعی شده است که تاکنون در صدور مجوز شکار نوع، گونه و سن حیوانات در نظر گرفته نمی‌شده است.

این در حالی است که رعایت مواردی همچون سن حیوان، عدم شکار حیوانی که در فصل زاد و ولد قرار دارد، عدم شکار گونه‌های در معرض خطر از جمله بدیهی‌ترین مقررات و ضوابط شکار تلقی می‌شود.

این مقام در گفتگو با خبرگزاری مهر همچنین افزوده است که در سال جاری شکارچیان فقط اجازه شکار حیواناتی را دارند که از دوران بهره‌وری و زاد و ولد خارج شده‌اند.

وی از برخورد جدی با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز خبر داده و اضافه کرد در صورت تخلف هر شکارچی با کانون معرفی‌کننده آن نیز برخورد خواهد شد.

براساس آمارهای موجود متوسط تعداد گونه‌های اصلی حیات وحش ایران، از قبیل گورخر، یوزپلنگ، جبیر، قوچ و میش و... طی 30 سال گذشته حدود 90 درصد کاهش یافته است و یکی از عوامل اصلی این کاهش تأسف‌بار، شکار غیرمجاز بوده است.

کد خبر 34976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز