به‌دنبال افزایش ارزش روزانه معاملات در هفته جاری دیروز شاخص کل بورس تهران هم از مرز ۷۸ هزار واحد عبور کرد، کارشناسان اینها را علائم و نشانه‌های آغاز رونق در بورس می‌دانند.

به گزارش همشهري، دست‌كم 10روز است كه ارزش روزانه معاملات بازار سهام افزايش يافته است؛ به‌طوري كه در برخي روز‌ها جمع معاملات هر دو بازار بورس و فرابورس از مرز 600ميليارد تومان هم عبور كرده است. در چنين شرايطي نمودار شاخص كل بورس تهران درمجموع 2هزار واحد رشد كرده است و اين يعني اينكه سهامداران در اين مدت 2.5درصد سود كرده‌اند كه اين بيشترين سود در ميان همه بازار‌ها در يك ‌ماه گذشته است.

اواخر شهريور امسال شاخص كل بورس در محدوده 76هزارو 100واحد قرار داشت كه اين رقم ديروز به 78هزارو 91واحد رسيد. ديروز در عين حال 355ميليارد تومان اوراق بهادار در بورس مورد دادوستد قرار گرفت كه از اين مقدار 213ميليارد تومان در بورس و 142ميليارد تومان در فرابورس دادوستد شد. اين مقدار معاملات نسبت به ماه‌هاي گذشته رشد نشان مي‌دهد. به اعتقاد كارشناسان، رشد معاملات بورس از مهم‌ترين نماگرهاي بازار است كه نشان مي‌دهد بازار در چه وضعي قرار دارد.

عباسعلي حقاني‌نسب مديرعامل شركت مديريت دارايي سبدگردان هدف درباره دليل سرعت پايين حركت صعودي بازار گفت: آثار برجام به مرور خودش را در اقتصاد و بازار سهام نشان مي‌دهد و هرچه به پايان سال نزديك‌تر مي‌شويم آثار برجام ملموس‌تر مي‌شود. وي افزود: در نيمه‌دوم سال بازار سرمايه با رشدي مناسب همراه است اما با شيب ملايم حركت مي‌كند. مديرعامل شركت سبدگردان هدف با اشاره به كاهش نرخ سود بانكي به‌عنوان عامل ديگر تأثير‌گذار بر بازار سرمايه تأكيد كرد: اين تغيير هم با گذشت زمان خودش را نشان مي‌دهد. هرچند بانك‌ها به‌طور واقعي كاهش سود را اجرا نمي‌كنند اما اصلاح نظام بانكي كليد خورده كه در بازده گروه بانكي تغيير ايجاد خواهد كرد.

حقانی‌نسب درباره صنايع برتر بازار در نيمه‌دوم سال هم گفت: درصورتي‌كه آثار اجراي برجام ملموس‌تر و مشكلات حل و ارز تك‌نرخي شود، صنعت خودرو و پالايشگاه‌ها صنعت برتر خواهند بود. وي با اشاره به فريز نفتي و توافق اوپك و غيراوپكي‌ها هم گفت: بر همين قيمت نفت در دامنه 50 تا 60 دلار حفظ مي‌شود كه براي بازار اتفاق مثبتي است.

محسن عباسي مديرعامل شركت مشاور اماكو، هم در گفت‌وگو با ملت‌بازار با اشاره به روند معاملات بازار سهام، گفت: به‌نظر مي‌رسد با نزديك شدن به زمان ارائه گزارش‌هاي شش‌ماهه حجم معاملات بورس نيز در حال تقويت بوده كه خود به‌معناي بهبود نسبي بازار در زمان باقيمانده تا پايان سال است.

وي عمده‌ترين پديده‌هايي كه بورس را تا پايان سال احاطه كرده است را شامل گزارش‌هاي ميان‌دوره‌اي شش‌ماهه و 9ماهه، بودجه‌هاي سال96، انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و از همه مهم‌تر انتخابات رياست‌جمهوري ايران عنوان كرد. اين فعال بازار سرمايه ادامه داد: البته معتقدم انتخابات رياست‌جمهوري در آمريكا كوچك‌ترين تأثير واقعي بر بازار سهام ما ندارد اما نگاه‌هاي برخي معامله‌گران به اين رويداد دوخته شده و صرفا به‌دنبال ايجاد يك ارتباط رواني با آن هستند.

کد خبر 350017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha