همشهری آنلاین: فعالان سیاسی در پی اعلام رسمی احکام سرپرستان سه وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهوری، دیدگاه‌های خود را در ارتباط با انگیزه‌های تغییرات ایجاد شده در کابینه یازدهم با توجه به فرصت محدود چند ماهه باقیمانده تا پایان دولت، اعلام کردند.

به گزارش همشهري آنلاين، حاميان دولت، اين تغييرات را مطالبه مردم دانسته و منتقدان روحاني نيز ترميم را داراي رويكرد انتخاباتي و فرار رو به جلوي دولت قلمداد كردند. منتقدان ابراز عقيده كرده‌اند كه با توجه به وضعيت اقتصادي جاري كشور، بهبود معيشت در اولويت خواسته‌ها و مطالبات مردم قرار دارد؛ از اين رو ترميم تيم اقتصادي دولت را مقدم بر تغيير وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان دانسته‌اند.   

چكيده واكنش‌هاي فعالان سياسي پس از اعلام رسمي احكام رئيس جمهور براي سرپرستان جديد اين سه وزارتخانه در ادامه آمده است:

رديف

اظهارنظركننده

چكيده اظهارات

منبع

1

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی

* برکناری و استعفای وزرا مرتبط با مسائل انتخاباتی است.

* دولت به جای پرداختن به این مسائل باید بر روی دغدغه‌های اقتصادی مردم توجه و تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

فارس

2

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز

* وزرایی که تغییر کرده‌اند از جریان اصلاحات بوده‌اند و این جریان دیگر نمی‌تواند مدعی ترمیم کابینه باشد.

* دولت نخواهد توانست از این تحولات بهره‌برداری انتخاباتی کند.

فارس

3

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

* احتمال فعالیت انتخاباتی دولت در تغییرات کابینه وجود دارد. اگر هدف دولت انتخاباتی نیست بهتر است وزرای پیرتر برکنار شوند.

* ناهماهنگی‌های کابینه منجر به تغییر وزرا شده است.

* عملکرد نامطلوب برخی از این وزیران مورد اعتراض فرهیختگان جامعه قرار گرفته و حضور آنها در دولت هزینه‌بردار بوده و از این رو دولت دست به این تغییرات زده است.

فارس

4

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس

* تغییر وزرا با هدف رأی‌آوری در انتخابات سال 96 انجام شده است.

* یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین نقش را در بحث حقوق‌های نجومی داشت وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و این وزارتخانه با توجه به آنچه که پشت‌سر گذاشته نیازمند یک خانه‌تکانی جدی است.

فارس

5

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس

* کنار گذاشتن وزیر آموزش و پرورش از سمت خود در آستانه استیضاح نوعی فرار به جلو بود و دولت می‌خواست فساد صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسه استیضاح مطرح نشود.

فارس

6

حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

* این تغییرات دیرهنگام بوده و کاربرد انتخاباتی دارد.

* تغییرات در حوزه‌های فرهنگ و ارشاد و ورزش سوال‌برانگیز است. دولتی که تا دیروز مشکلات فرهنگی را در کشور نمی‌پذیرفت امروز می‌خواهد وزیر فرهنگ و ارشاد را تغییر دهد.

* برای مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی ملموس‌تر از ورزش و کنسرت است بنابراین باید دولت در جهت پاسخگویی به مردم و حل مشکلات وزیران مربوطه در این حوزه‌ها را تغییر دهد.

فارس

7

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس

* اگر دولت ادعای بهبود شرایط دارد باید در تیم اقتصادی تجدیدنظر کند.

* تغییر وزیر ارشاد برای بهبود اوضاع نبود و او  توسط دولت قربانی شد تا خطراتی که دولت را تهدید می‌کرد، دفع شود. احتمالاً دولت، وزیر ارشاد را در موضوع کنسرت‌ها در مشهد و قم شکست خورده می‌بیند و به دنبال گسترده کردن فضا است و از این رو شاید شرایط بدتر شود؛ من فکر می‌کنم مأموریتی در آستانه انتخابات برای وزیر ارشاد وجود دار و باید به دنبال دلگرم کردن قشر خاکستری باشد.

* استعفا و برکناری گودرزی و فانی فرار رو به جلو است. دولت می‌خواست گناه را به گردن وزیر آموزش و پرورش بیندازند.

فارس

8

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی

* مطالبات اصلی آنها مسائل معیشتی و اقتصادی است اما روحانی با این تغییرات نشان داد با مطالبات عمومی مردم همراهی ندارد.

* تغییر وزیر ارشاد برخلاف برخی برداشت‌ها هیچ ارتباطی به مسائل ماه‌های اخیر در قم و مشهد ندارد و شخص رئیس جمهور بنا به دلایل خاصی تصمیم به تغییر او گرفت.

فارس

9

رضا سراج تحلیل‌گر مسائل سیاسی

* پروژه تغییرات کابینه انتخاباتی است و قرار است در بازی برد ـ برد ظرفیت شبکه‌سازی این وزارت‌خانه‌ها برای انتخابات 96 به حامیان روحانی داده شود.

* این تغییرات جنبه کارآمدی ندارد که اگر داشت، باید در وزارت‌هایی ترمیم صورت می‌گرفت که ارتباط مستقیم با معیشت و رونق اقتصادی داشته باشد.

فارس

10

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس

* ترمیم کابینه که از طرف رییس‌جمهوری در حال انجام است، از اقدامات مثبت آقای روحانی است.

* با توجه به غیرهمسو بودن مجلس نهم، دولت در آن زمان نمی‌توانست گزینه‌های ایده ال خود را برای أخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند و گاهی شاهد بودیم که گزینه ششم رییس‌جمهور در یک وزارتخانه از مجلس رأی اعتماد گرفت. در حال حاضر که مجلس همسو با دولت شکل گرفته بهترین زمان برای ترمیم کابینه است.

ايرنا

11

حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس

* ترمیم کابینه اقدامي به موقع و در راستای تعامل دولت و مجلس بود.

 

ايرنا

12

قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان

* ترمیم کابینه یک کار پسندیده و لازم و ضروری و مطالبه مردم بود.

 

ايسنا

به گزارش همشهري آنلاين، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی طی احکام جداگانه‌ای سید محمد بطحایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سید عباس صالحی را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید نصرالله سجادی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.

رییس جمهوری همچنین در این احکام از تلاش‌ها و خدمات دکتر علی‌اصغر فانی، دکتر علی جنتی و دکتر محمود گودرزی در زمان تصدی مسوولیت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان تقدیر کرد.

یادآوری می‌شود وزرای اين سه وزارتخانه در روزهای اخیر طی نامه‌های جداگانه آمادگی و همراهی خود را در جهت ترمیم و تقویت کابینه اعلام کرده بودند که مورد موافقت رییس‌جمهوری قرار گرفت.

به گزارش همشهري آنلاين، سرپرستان جديد وزارت‌خانه‌هاي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان پيش از اين معاونان اين وزارتخانه‌ها بوده‌اند.

کد خبر 350046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha