‌مترو امروز اصلی‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در پایتخت است. تعداد مسافران این شبکه عظیم حمل‌ونقل در یک دهه گذشته از حدود ۸۵۵ هزار نفر در روز به بیش از ۳میلیون نفر در سال‌جاری رسیده است.

مترو

تعداد ايستگاه‌هاي متروي تهران نيز در حالي به 104 رسيده است كه اين تعداد 11سال قبل 41 ايستگاه بود. اين در حالي است كه در صورت وصول تعهدات مالي دولت به متروي تهران مي‌توان طول خطوط و نيز تعداد واگن‌هاي مترو را دوبرابر كرد كه همين امر ظرفيت مسافران متروي تهران را به روزانه 10ميليون نفر نيز خواهد رساند؛ اما اين پايان راه نيست.

  • خروج از بن‌بست

هم‌اكنون 3خط مهم مترو براي پايتخت در حال ساخت است. در صورت تكميل و بهره‌برداري از خطوط 6، 7 و فرودگاه امام حدود 100كيلومتر به طول شبكه متروي تهران اضافه مي‌شود. مديريت شهري پايتخت نيز به‌دنبال آن است كه اين وعده تا سال آينده محقق شود. قائم‌مقام شهردار تهران در جلسه بررسي پيشرفت خطوط سه‌گانه متروي پايتخت كه با حضور معاونان حمل‌ونقل و ترافيك و مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران، مديرعامل بانك شهر و جمعي از شهرداران مناطق پايتخت در محل دفتر پروژه خط 7 متروي تهران برگزار شد، ضمن اشاره به اين مهم تأكيد كرد:

خطوط سه‌گانه متروي پايتخت شامل خط 6، خط 7 و خط فرودگاه حضرت امام(ره) به‌عنوان عظيم‌‌ترين پروژه عمراني كشور، از آثار و ابعاد فراشهري و ملي برخوردار است. عيسي شريفي افزود: پروژه‌هاي ريلي و بزرگراهي ساخته‌شده در دهه اخير، پايتخت را از بُن‌بست خارج كرده و خطوط متروي در دست ساخت نيز زمينه‌ساز گشايش‌هاي جديدي در تهران است.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي به‌دست آمده در ساخت خط7 مترو، اظهار كرد: ايستگاه‌هاي اين خط به مرحله نازك‌كاري رسيده و آماده بهره‌‌برداري هستند، ضمن اينكه حدود 9كيلومتر از خط6 مترو امسال مورد بهره‌‌برداري قرار مي‌‌گيرد و البته نخستين خط از خطوط سه‌گانه كه سال‌جاري به بهره‌برداري مي‌رسد، خط فرودگاه حضرت امام(ره) است.

شريفي با بيان اينكه براساس تفكر سيستمي، هيچ‌يك از خطوط جديد مترو بدون تأمين واگن مورد نياز راه‌اندازي نخواهند شد، همچنان كه هيچ‌يك از ايستگاه‌هاي جديد مترو بدون تجهيز به پله برقي راه‌اندازي نمي‌شوند، تصريح كرد: بهره‌برداري از خطوط جديد مترو با تجهيز اين خطوط به واگن‌هاي مورد نياز، معنا و مفهوم مي‌‌يابد و همزمان با عمليات حفر و ساخت تونل‌‌ها و ايستگاه‌هاي مترو، عمليات ساخت و توليد واگن‌هاي مترو نيز در كارخانه واگن‌‌سازي‌ تهران در جريان است.

  • افتخاري براي صنعت ريلي كشور

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز در اين جلسه با اعلام اينكه هم‌اكنون بالغ بر 100كيلومتر خط مترو به‌صورت همزمان در تهران در دست احداث است، گفت: با توجه به گستردگي عمليات ساخت‌وساز مترو در گستره پايتخت، امروز با افتخار مي‌توانيم اعلام كنيم متروي تهران، نه‌تنها باعث افتخار شهر تهران كه موجب مباهات صنعت ريلي كشور است. مازيار حسيني با اشاره به اينكه ايستگاه متروي فرودگاه حضرت امام(ره)، بايد خاص‌ترين ايستگاه متروي پايتخت باشد، چرا كه اين فرودگاه نخستين نقطه تماس مسئولان و گردشگران خارجي است كه وارد كشورمان مي‌شوند، اظهار كرد:

اين ايستگاه بايد به شكلي اجرا شود كه موجب غرور ملي هر ايراني باشد. وي با بيان اينكه خطوط سه‌گانه متروي تهران‌ بايد با بالاترين كيفيت و بيشترين دقت انجام شود، تصريح كرد: بخشي از خط6 مترو از زير خيابان كريمخان عبور مي‌كند و ساخت اين بخش بدون هيچ ‌مشكلي و بدون اينكه انبوه شهرونداني كه هر روز در اين مسير و از روي پل كريمخان عبور مي‌كنند، متوجه شوند به نتيجه رسيد.

هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران نيز با ارائه گزارشي از پيشرفت خطوط سه‌گانه متروي پايتخت و با اعلام اينكه هم‌اكنون 20هزار مهندس و كارگر مترو با غيرت مثال‌زدني، هر شبانه‌روز 18ساعت در تونل‌هاي مترو كار مي‌كنند، اظهار كرد: بخشي از امكانات مورد نياز به‌منظور تجهيز ايستگاه‌ها و خطوط مترو، به گمرك و بندر رسيده‌اند و بخش ديگري از اين تجهيزات نيز از طريق كشتي به مقصد كشورمان در راه هستند.

جدول

کد خبر 350092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha