مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

پس از آنکه نامه بسیج دانشجویی ۳۲دانشگاه‌ علوم پزشکی درباره عواقب اجرای بدون نظارت طرح تحول سلامت منتشر شد، نگاه‌ها به وضعیت این طرح بزرگ و ملی بیشتر جلب شد.

دیدار نخبگان پزشکی با رهبر

اين در حالي بود كه در هفته‌هاي گذشته برخي از نمايندگان مجلس نيز به نحوه اجراي طرح تحول سلامت انتقاداتي مطرح كرده و سخن از تحقيق و تفحص در اين زمينه به ميان آمده است.

به گزارش همشهري، در تازه‌ترين گام، انتقاد از نحوه اجراي طرح تحول به ديدار نخبگان و استعدادهاي برتر با رهبر معظم انقلاب كه در روز چهارشنبه انجام شد، كشيده شد.

انسيه‌سادات منصوري، دانشجوي نخبه پزشكي كه به‌عنوان يكي از سخنرانان در ديدار نخبگان و استعدادهاي برتر با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، از شيوه پزشك‌سالار اجراي طرح تحول سلامت و پرداخت‌هاي نجومي به پزشكان متخصص كه موجب ورشكستگي بيمه‌ها شده و همراهي بي‌قيد و شرط سازمان صدا و سيما با اين طرح انتقاد كرد.

وي با اشاره به پزشك زدگي وزارت بهداشت، انحراف طرح تحول سلامت از تأمين منافع جامعه به سمت تأمين منافع پزشكان را موجب اتلاف منابع بيت المال در افزايش چندبرابري تعرفه پزشكان دانست و افزود: اين طرح، زيرميزي را به روميزي تبديل كرده است؛ به‌طوري‌كه برخي از مردم به شوخي آن را، طرح تحول جيب پزشكان ناميده‌اند.

خانم منصوري با انتقاد از بسته شدن فضاي نقد طرح تحول توسط صدا و سيما و وزارت بهداشت، به سوءاستفاده وزير بهداشت از تقدير مقام معظم رهبري براي شانه خالي كردن از انتقادات اشاره كرد و اين هشدار حكيمانه رهبر معظم انقلاب را يادآور شد: «مراقبت شود برخي تصميم‌ها اين طرح را به ضد‌خود تبديل نكند».

وي همچنين با اشاره به مشكلات ناشي از رويكرد غلط وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت و راهكارهاي برون رفت از اين مشكلات، از رهبر معظم انقلاب و نهادهاي نظارتی، خواست تا با ورود خود از حضور ذينفعان بخش خصوصي در مناصب حاكميتي نظام سلامت جلوگيري كنند.

نكته حاشيه‌اي اين سخنان آنجا بود كه اين دانشجوي نخبه از پزشكاني كه به‌طورغيرقانوني علاوه بر بخش دولتي در بخش خصوصي نيز فعاليت مي‌كنند با عنوان «پزشكان دوزيست» نام برد كه خنده حضار و لبخند رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت.

  • 8 چالش طرح تحول سلامت؛ مطرح شده در محضر رهبرانقلاب

تورم دو برابري بخش بهداشت و درمان نسبت به شاخص كل تورم جامعه طبق اعلام بانك مركزي
افزايش 150درصدي هزينه‌هاي نظام سلامت نسبت به قبل از اجراي طرح تحول سلامت
افزايش سهم سلامت در سبد هزينه‌هاي خانوار به‌عنوان شاخصي از فشار مستقيم هزينه‌هاي درماني بر دوش مردم
انتشار 8هزار ميليارد تومان اوراق قرضه شبه ربوي كه منبعي براي پازپرداخت آن ديده نشده است.
ورشكست شدن بيمه‌هاي درمان به واسطه سياست‌هاي غلط وزارت بهداشت كه نمونه آن 2.5برابر شدن پرداختي بيمه تأمين اجتماعي به حدود 1000ميليارد تومان در‌ ماه و استقراض از منابع بانك رفاه براي پرداخت معوقات بيمارستان‌هاست.
رواج پرداخت‌هاي نجومي به پزشكان متخصص و افزايش شديد شكاف درآمدي مابين پزشكان با ديگر كاركنان سلامت و ساير اقشار جامعه
سير صعودي اعتراضات پرستاران، پيراپزشكان و ساير اقشار جامعه نسبت به دريافت‌هاي نجومي پزشكان و ايجاد احساس بي‌عدالتي در پرداخت‌ها به اين اقشار
عدم‌رشد ملموس در شاخص‌هاي بهداشتي كه ناشي از نگاه درمان‌محور حاكم بر وزارت بهداشت و بي‌توجهي به بند 12سياست‌هاي كلي سلامت مبني بر گسترش طب سنتي ايراني است.

کد خبر 350111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha