۳ شرکت ایران خودرو دیزل، تولید‌محور خودرو و چرخشگر در اطلاعیه‌هایی از فروش سهام بانک پارسیان خبر دادند.

اين 3شركت زيرمجموعه گروه ايران خودرو هستند. اين گروه طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار، مكلف است بلوك ۳۳‌درصدي سهام بانك پارسيان را بفروشد. مصوبه مرداد امسال شوراي پول و اعتبار به 2شركت ايران خودرو و سايپا، 6‌ماه مهلت داده تا براي فروش بخشي از دارايي‌ها و اصلاح نظام مالي‌شان اقدام كنند. موضوع فروش 33درصد سهام بانك پارسيان از سال 85در گروه ايران خودرو مطرح بوده اما تا‌كنون به نتيجه نرسيده است.

انتشار اطلاعيه مديران 3شركت ايران خودرو ديزل، توليد محور خودرو و چرخشگر در بورس موجب شد تا ديروز سهام 2شركت توليد محور خودرو و چرخشگر با اقبال بازار و رشد قيمت سهام روبه‌رو شوند. البته ديروز نماد ايران خودرو ديزل قبل از شروع معاملات به‌دليل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد.

  • سابقه فروش بلوك 33درصدي بانك پارسيان

ايران خودرو از مؤسسان اصلي بانك پارسيان است. اين شركت در سال 85، فروش بلوك سهام بانك پارسيان را به‌صورت عمده و يكجا در دستور كار قرار داد و يك ميليارد و 440هزار سهم بانك پارسيان را كه در آن زمان عنوان بزرگ‌ترين بانك خصوصي كشور را در دست داشت در بازار سهام عرضه كرد.

پس از چند روز رقابت چند سرمايه‌گذار فعال در بخش خصوصي بلوك سهام بانك پارسيان را خريدند اما بعد از آن بحث‌هاي متعددي درخصوص صلاحيت خريداران و لزوم بررسي تأييد صلاحيت آنان در بانك مركزي و همچنين چگونگي تأمين منابع مالي براي پرداخت وجه معامله مطرح شد. در نهايت سخنراني رئيس‌جمهور وقت (محمود احمدي‌نژاد) و اعتراض او به اين ماجرا موجب شد تا علي صالح‌آبادي رئيس وقت سازمان بورس اوراق بهادار از لغو اين معامله در 9مهرماه 85خبر دهد؛ البته رئيس سازمان بورس دليل اين موضوع را ارسال نشدن بموقع مدارك در مهلت قانوني اعلام كرد.

در پي ابطال معامله به دستور ابراهيم شيباني رئيس‌كل وقت بانك مركزي، عبدالله طالبي و بهرام فتحعلي مديرعامل و رئيس هيأت مديره وقت بانك پارسيان بركنار شدند تا قصه فروش بلوك سهام بانك پارسيان به پايان برسد.

کد خبر 350218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha