هم‌اکنون آب مصرفی ۶ هزار روستا در کشور با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر با تانکر تأمین می‌شود. این روایت رحیم میدانی معاون وزیر نیرو است که می‌افزاید: امسال ۵۰۰میلیون دلار از صندوق ملی توسعه به بخش‌های زیربنایی آب و فاضلاب اختصاص یافته و برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب در سطح کشور ۱۸۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

روي ديگر سكه افت كيفيت، كميت و نبود آب آشاميدني در روستاهاي ايران و مهاجرت روستائيان است؛ خطر وقتي جدي‌تر مي‌شود كه روستانشينان مرزي ايران به‌دليل نداشتن آب آشاميدني سالم مرزهاي كشور را ترك كنند. خطري كه به گفته كاظم محمدي اقدم مديرعامل آبفاي استان آذربايجان غربي به دليل مرز مشترك اين استان با كشورهايي همچون تركيه، جمهوري آذربايجان، ارمنستان و عراق بايد جدي گرفته شود.

به گزارش خبرنگار همشهري، در جريان بازديد خبرنگاران از روستاهاي مرزي اين استان، اين مقام مسئول در شركت آبفاي آذربايجان غربي تصريح كرد: هرچند با اختصاص اعتبار ويژه از محل صندوق توسعه ملي، به برخي از روستاهاي مرزي و فاقد آب آشاميدني، آبرساني شده، اما اعتبارات اختصاص يافته كافي نيست. وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص وضعيت اختصاص اعتبارات عمراني استاني به پروژه‌هاي آبرساني روستاهاي كمتر از 20خانوار مي‌گويد: واقعيت اين است كه به‌دليل كمبود بودجه از مبلغ 42ميليارد تومان بودجه پيش‌بيني شده، تنها 2ميليارد تومان آن در سال‌جاري اختصاص يافته است.

محمدي اقدم با اشاره به اهميت ماندن روستاييان مرزنشين بر امنيت كشور مي‌افزايد: بالغ بر 71ميليارد ريال براي آبرساني به 16روستاي مرزي بخش بورالان استان از محل صندوق توسعه ملي پيش‌بيني شده كه 49ميليارد ريال آن هزينه شده است. مديرعامل آبفاي استان آذربايجان غربي با اشاره به‌وجود 105روستاي فاقد آب آشاميدني در اين استان تأكيد مي‌كند: دولت و مجلس بايد در بودجه سال آينده اعتبار ويژه‌اي از محل منابع صندوق توسعه ملي درنظر بگيرند چرا كه اميدي به تأمين اعتبار از محل بودجه‌هاي عمراني استاني نيست.

به گفته كاظم محمدي اقدم، هم‌اكنون 232روستاي استان آذربايجان‌غربي با كاهش كيفيت و شوري آب مواجه هستند كه تنها در 58روستا با 42هزار نفر جمعيت با انجام عملياتي ازجمله جايگزيني منشا تأمين آب از روستاهاي ديگر و اتصال به مجتمع‌هاي آبرساني نسبت به رفع اين مشكل اقدام شده است.

حسن‌زاده از مديران آبفاي استان آذربايجان شرقي هم در گفت‌وگو با خبرنگارما از هدررفت 28درصدي آب در روستاهاي استان به‌دليل فرسودگي تجهيزات آبرساني و مخازن خبر داد و تأكيد كرد:« نوسازي مخازن و خطوط انتقال و توزيع آب به روستاها نيازمند اعتبارات ويژه است.» اين تنها يك برش از وضعيت آب آشاميدني در روستاهاي ايران است و بحران آب در روستاها نگاه ملي با اعتبارات ويژه مي‌طلبد.

کد خبر 350243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha