مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رشد کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۷ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 تعداد 32159 مدرک و در سال 2015 میلادی تعداد 37528 مدرک را در معتبرترین مجلات بین‌المللی نمایه‌سازی کرده است، بنابراین رشد کمیت تولید علم کشور از 16 درصد گذشت و به نزدیک 17 درصد رسید.

وی افزود: هر چند برخی کشورها نظیر تایوان و ژاپن در میان 25 کشور برتر از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود 2 و 5 درصد داشته‌اند، اما رشد 23 کشور دیگر مثبت بوده است. کمیت تولید دنیا از دو میلیون و 352 هزار و 921 مدرک در سال 2014 به دو میلیون و 509 هزار و 104 مدرک در سال 2015 رسید. بنابراین دنیا یک رشد حدود 7 درصد را تجربه کرده است.

دکتر دهقانی در ادامه این نشست به راهبردهای ارتقای کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی کشور پرداخت و با اشاره به سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، گفت: این سیاست‌ها بر کسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاکید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است که از کیفیت لازم برخوردار باشند. در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها 7 درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه‌ای از کمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین رو دانشگاه‌ها برای کسب مرجعیت علم و فناوری باید در جهت تولید علم اثرگذار بکوشند.

دکتر گزنی، معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه‌های تولید علم در دانشگاه‌های پیشرو در سطح بین‌المللی پرداخت.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های کشور یکی از سیاست‌های آموزش عالی کشور است و آگاهی از شیوه تولید علم در دانشگاه‌های برتر بین‌المللی به تحقق این سیاست یاری خواهد رساند. نقشه راه برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه در این نشست تشریح شد.

کد خبر 350346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha