دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

معاون پایش و نظارت اداره کـــل حفاظت محیط‌زیست گلستان با تأیید حمله پلنگ به جوان گالیکشی گفت: تعرض به زیستگاه باعث حمله پلنگ به چوپان گلستانی شد.

یوزپلنگ آسیایی

مجتبي حسيني در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر افزود: عصر روز جمعه گذشته چوپان گاليكشي گوسفندان خود را براي چرا به جنگل‌هاي مينودشت در حاشيه روستاي «پلنگان» مي‌برد كه درآنجا پلنگ به سگ گله حمله مي‌كند و چوپان كه براي نجات سگ به پلنگ نزديك شده بود مورد حمله قرار مي‌گيرد.

وي افزود: خوشبختانه در اين حادثه چوپان آسيب جدي نديد و پلنگ تنها يك ضربه به‌دست وي وارد كرده بود و اين چوپان به‌صورت سرپايي مداوا شد.

معاون پايش و نظارت اداره كل حفاظت محيط‌زيست گلستان بابيان اينكه در اين فصل سال كه هوا رو به سردي مي‌رود، رفتارشناسي پلنگ تغيير مي‌كند، ادامه داد: هر چه به فصل زادآوري پلنگ‌ها نزديك مي‌شويم رژيم غذايي آنها دستخوش تغيير شده و به سمت استفاده از سگ‌سانان مانند شغال، روباه و سگ گله و... تمايل پيدا مي‌كنند.

وي اضافه كرد: جنگل زيستگاه طبيعي پلنگ است و وقتي دام‌ها وارد قلمرو آن مي‌شود، پلنگ به سگ گله حمله مي‌كند تا آن را به‌عنوان طعمه شكار كند اما چوپان كه بنا داشته سگش را نجات دهد نيز موردحمله قرار مي‌گيرد.

حسيني يادآور شد: با اجراي طرح خروج دام از جنگل، نبايد دام به عرصه‌هاي جنگلي ورود كند، اما گاهي در اين فصل سال كه دام‌ها از مناطق ييلاقي به پايين‌دست آمده‌اند شاهد چراي دام در عرصه‌هاي جنگلي هستيم.

وي با تأكيد براينكه در اتفاق روز جمعه، انسان به زيستگاه پلنگ نزديك شده و پلنگ به جوامع انساني نيامده و اين حيوان از زيستگاه و قلمرو خود دفاع كرده است، تصريح كرد: بااين‌حال همكاران محيط‌زيست به عيادت اين چوپان گاليكشي رفته و فرم بيمه براي چوپان پرشده است.

حسيني با يادآوري اينكه از سال گذشته پلنگ ايراني بيمه‌شده و اگر آسيب و خسارتي وارد كند، هزينه آن پرداخت مي‌شود، تصريح كرد: عمدتاً پلنگ‌ها در فصل سرد سال از ارتفاعات به پايين‌دست جنگل كه درواقع زيستگاه تنوع زيستي است، مي‌آيند، اين در حالي است كه پايين‌دست جنگل‌ها عمدتاً در تصرف انسان‌هاست يا با تغيير كاربري غيرمنطقي، زيستگاه باستاني پلنگ‌ها در اين مناطق دستخوش تغيير شده است.

کد خبر 350386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha