دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حذف شدن نجفی به عنوان گزینه روحانی برای وزارت آموزش و پرورش نکته‌ای بود که گمانه زنی‌های مختلفی را با خود همراه کرد.

نجفی

روزنامه شرق نوشت:

روایت‌هایي از معرفی‌نشدن نجفی نیز در راهرو‌های پارلمان به گوش می‌رسد. برخی از نمایندگان می‌گویند، شنیده‌هایشان حاکی از تأثیر نظر برخی از نهادهای خارج از دولت در این تغییر است. برخی دیگر از نمایندگان هم می‌گویند نجفی برای نشستن بر کرسی وزارت آموزش‌وپرورش شرطی داشته که دولت با آن موافقت نکرده و به همین دلیل معرفی نجفی منتفی شده است. آنچه دراین‌باره به آن استناد می‌شود، سخنانی است که گفته می‌شود در شامگاه شنبه، نجفی بیان کرده و گفته برای پذیرش وزارت، تضمین‌هایی برای تخصیص بودجه مورد نیاز این وزارتخانه خواسته است. بودجه‌هایی که احتمالا برای پرداخت بدهی‌های معوق وزارتخانه به بازنشستگان، درخواست شده بود. روایت سوم اما براین‌اساس است که خود نجفی تغییر نظر داده و از پذیرش این مسئولیت انصراف داده است؛ درحالی‌که هیچ‌یک از این روایت‌ها، مستندات کافی برای پذیرفته‌شدن را ندارند. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید به ایسنا می‌گوید: «برداشت من این است که دلیل تغییر گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش انصراف آقای نجفی نبوده و بعید است ایشان به خواست فرهنگیان جواب رد داده باشد. اینکه برای معرفی آقای نجفی فشاری از بیرون وجود داشته یا هر عامل دیگری باعث تغییر این گزینه شده، موضوعی است که نمی‌توان درباره‌ آن قضاوت کرد و دولت باید دلیل آن را اعلام کند».

*توضیح مبهم نجفی

اما خود محمدعلی نجفی، بعدازظهر يكشنبه-2 آبان- در توضیح علت معرفی‌نشدنش، پاسخ دیگری به ایسنا داده و گفته است: «نه انصراف من و نه عقب‌نشینی آقای روحانی در کار بوده است. از ابتدا گفتم؛ تلاش می‌کنیم آقای دانش را راضی کنیم و اگر نشد بنده سنگر را خالی نمی‌گذارم که خوشبختانه دیشب ایشان را قانع کردیم. دانش‌آشتیانی را فردی کاردان و صاحب‌نظر می‌دانم و برای کمک به موفقیت وی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد». اگر این روایت نجفی که می‌گوید شامگاه شنبه موفق به جلب رضایت دانش‌آشتیانی شده‌‌اند، صحت داشته باشد، آن‌گاه این سؤال مطرح می‌شود که چرا سخنگوی دولت در جلسه صبح یکشنبه با فراکسیون امید از نجفی به عنوان گزینه مورد نظر برای وزارت آموزش‌وپرورش یاد کرده است؟ از سوی دیگر، بیان این جمله که «نه عقب‌نشینی روحانی در کار بوده و نه انصراف نجفی» روایت شرط نجفی و عدم پذیرش این شرط از سوی دولت را رد نمی‌کند و به همین دلیل، برخی از نمایندگان همچنان معتقدند این موضوع مهم‌ترین دلیل معرفی‌نشدن نجفی بوده است. با همه این اوصاف جمله‌ای که محمود صادقی، بعدازظهر دیروز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تغییر نجفی بیان کرد، بازهم احتمال تأثیرگذاری نهادهای خارج از دولت بر این تغییر را تقویت کرد. صادقی گفته: «در تغییر وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس عامل غیرمنتظره‌ای دخالت کرده است».

 

کد خبر 350426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha