همشهری‌‌آنلاین: پنجمین جلد از مجموعه آثار پرویز مشکاتیان، موسیقی‌دان نامدار و فقید ایرانی به کوشش محسن غلامی و علیرضا جواهری منتشر شد.

کتاب مشکاتیان

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب شعر بی‌واژه، مجموعه‌ای‌ است از تکنوازی‌های پرویز مشکاتیان، آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی ایرانی که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است.

پیش از این چهار جلد از این مجموعه کتاب‌ها از سوی انتشارات چکاد هنر منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور قرار گرفته بود.

گرد آوری و آوا نگاری این مجموعه به همت و تلاش محسن غلامی انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه را علیرضا جواهری انجام داده است. 

این مجموعه حاوی قطعاتی از آثار زنده یاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز اصفهان است که در کنسرت‌ها و مجموعه‌های صوتی و تصویری مختلف طی ۳۰ سال اجرا شده است.

جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه‌هایی از دستگاه همایون و آواز اصفهان از آلبوم‌های بیداد، خلوت گزیده، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا، کنسرت همایون در نمایشگاه بین‌المللی تهران، کنسرت گروه عارف -در سال ۱۳۷۶ در تهران و کرمانشاه و آلبوم دو نوازی در دستگاه همایون است.

جمله‌بندی‌های موزون و شعرگونه پرویز مشکاتیان در تکنوازی‌هایش با سازهای سه‌تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمد رضا شفیعی کدکنی این مجموعه از نغمات شعرگون شعر بی‌واژه لقب گیرد.

از ویژگی‌های این مجموعه ۱۲ جلدی می‌توان به جمله‌بندی‌های موزون و همچنین وفاداری زنده‌یاد پرویز مشکاتیان به ردیف‌های قدما به خصوص ردیف‌های استادان ابوالحسن صبا، میرزا عبدالله، موسی معروفی، علی اکبر شهنازی و … اشاره كرد.

همچنین تاثیرپذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی‌های بارز و آشکار جمله‌ بندی‌های آوازی این آهنگساز و نوازنده فقید به شمار می‌رود.

این مجموعۀ در زمان حیات مرحوم مشکاتیان و به سفارش او در ۱۲ جلد طراحی و تدوین شده بود برخی از این آثار در حیات او منتشر و بقیه نیز  به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 350503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha