همشهری آنلاین: آفریقای جنوبی با هدف کاهش خاموشی‌ها و کربن آزاد شده در محیط زیست، فرودگاه یکی از شهرهایش را به نیروگاه خورشیدی مجهز کرده است که انرژی لازم برای تمامی فعالیت‌های روزانه این فرودگاه را تامین می‌کند.

فعالیت دومین فرودگاه خورشیدی جهان در آفریقای جنوبی

به گزارش ايرنا، فرودگاه جورج در جنوب آفریقای جنوبی با یک ژنراتور خورشیدی تغذیه می‌شود و اکنون می‌تواند با استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید، همه فعالیت‌های خود را از جمله در برج‌های مراقبت و غلتک‌های بار، مطابق روال انجام دهد.

دو هزار صفحه خورشیدی این فرودگاه تا 750 کیلووات برق تولید می‌کند که از رقم 400 کیلووات برقی که برای اداره این فرودگاه نیاز است، بالاتر است. 250 کیلووات انرژی مازاد این نیروگاه خورشیدی به مصرف ساکنان محلی می‌رسد.

فرودگاه مذکور پس از فرودگاه بین‌المللی کوچین هند، دومین تاسیسات از این نوع در جهان است که صرفا با تکیه به انرژی تولیدی صفحه‌های خورشیدی فعالیت می‌کند.

سالانه حدود 700 هزار مسافر از فرودگاه جورج استفاده می‌کنند و این فرودگاه تولید گاز دی اکسید کربن خود را از زمان بهره‌برداری آزمایشی در سال میلادی گذشته تا 1229 تن کاهش داده است.

سامانه تامین برق فرودگاه جورج در روزهای بارانی و شب‌ها به شبکه برق ملی وصل می‌شود.

آفریقای جنوبی که طی سال‌های گذشته شاهد خاموشی‌های عمده بوده است، برای تنوع بخشیدن به گزینه‌های انرژی تلاش می‌کند.

شرکت فرودگاه‌های آفریقای جنوبی که شرکت اپراتور فرودگاه مذکور است، ابراز امیدواری کرده است که تا سال 2030 میزان کربن تولیدی خود را به صفر برساند.

بر اساس اعلام بانیان این پروژه، آب و هوای جورج که شهری با 150 هزار نفر سکنه است، بسیار غیرقابل پیش‌بینی و متغیر است و همین امر این شهر را به گزینه خوبی برای آزمودن این طرح تبدیل کرده است.

مارسلن استالنبرگ مدیر تعمیر و نگه‌داری فرودگاه جورج گفت: نظر ما این بود که اگر بتوان سامانه خورشیدی را در غیرقابل پیش‌بینی‌ترین آب و هوا راه‌اندازی کرد، قطعا در بخش‌های دیگر کشور این کار اثربخش‌تر خواهد بود.

فرودگاه‌های دو شهر کیمبرلی و آپینگتون نیز در حال مجهز شدن به فناوری خورشیدی هستند. سه فرودگاه محلی دیگر نیز در فهرست آینده این پروژه قرار دارند.

آفريقاي جنوبي به طور کلی کشوری وابسته به زغال سنگ است و حدود 90 درصد برق مصرفی این کشور با سوخت زغال سنگ تولید می‌شود.

فرودگاه جورج اکنون در نظر دارد با افزایش ظرفیت نیروگاه کوچک خود و نصب باتری‌های بیش‌تر، انرژی مصرفی در شب را نیز ذخیره کند.

کد خبر 350519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha